Toyota RAV4 2016: Nová tvár a hybrid. 4x4 ale už len s benzínom!

Toyota vytvorila v roku 1994 modelom RAV4 segment SUV a o tri roky neskôr predstavila prvý hybridný automobil planéty – Toyotu Prius. Hybridnú techniku však nedala nikdy do služieb SUV. To sa stalo až teraz. S faceliftom RAV4 prichádza aj hybridná verzia. Vlastne hneď dve. Na druhej strane však vypadáva z ponuky diesel s pohon 4x4. A to je v Európe trúfalé.

Nová Toyota RAV4  dostala prednú masku v štýle
modernizovaného Aurisu a Avensisu.
Nová Toyota RAV4 dostala prednú masku v štýle modernizovaného Aurisu a Avensisu.
Autor: Toyota

Od roku 1994 predala Toyota približne šesť miliónov SUV RAV4 z toho 1,5 milióna v Európe. V súčasnosti je na trhu štvrtá generácia predstavená v roku 2013. Zaujímavé je, že za tých 22 rokov japonská automobilka nikdy nevyužila svoje bohaté hybridné know-how aj pre RAV4, hoci sa od čias príchodu prvého Priusu v roku 1997 dostal hybridný pohon do mnohých jej modelov – od Corolly, cez Auris až po Yaris. RAV-ka však vždy zostala verná klasickým benzínovým a naftovým pohonným jednotkám, teda ak nerátame krátku kapitolu elektrického RAV4 EV určeného pre USA.

Teraz je všetko inak. Modernizácia štvrtej generácie RAV4 prichádza konečne aj s hybridom. Cestu k hybridnej technológii jej pritom otvorila sesterská prémiová značka Lexus. Tá má už za sebou úspešnú kariéru s luxusným hybridným SUV RX a novým menším NX. Práve druhý z modelov, presnejšie NX 300h, predstavený v roku 2014, bol pre osud hybridnej Toyoty RAV4 kľúčový. Preberá z neho totiž kompletnú hybridnú technológiu. V porovnaní s ním bude však RAV4 dostupná nielen s elektrickým pohonom 4×4, ale aj ako hybridná predokolka. Takže tu máme hneď dve nové hybridné verzie – RAV4 2,5 Hybrid FWD a 2,5 Hybrid 4WD.

Vzadu je nový nárazník a nové svetlá s trubicami DLR.
Celková dĺžka narástla po úpravách o 35 mm.
Vzadu je nový nárazník a nové svetlá s trubicami DLR. Celková dĺžka narástla po úpravách o 35 mm.
Autor: Toyota

Ale pekne po poriadku. RAV4 prichádza totiž aj so štylistickými zmenami. Facelift jej priniesol novú tvár v štýle faceliftovaného Aurisu a Avensisu. To znamená široký lichobežníkový spodný otvor v nárazníku (Under Priority) a úzku šípovitú masku (KneeLook) nadväzujúcu na nové LED alebo halogénové svetlá. Nechýbajú ani denné LED svetlá a hmlovky v nárazníku. Z profilu zaujme nový dizajn prahov, lemov blatníkov, a najmä vynovený tvar 17– a 18-palcových diskov kolies. Vzadu nájdeme novú grafiku svetiel DLR a nový nárazník umocňujúci široký postoj vozidla. Všetko to uzatvára rozšírená paleta farieb lakov o červený Dark Red a modrý Blue Metalic.

Úpravy exteriéru sa podpísali na miernom raste dĺžky o 35 mm, čo však nijako neovplyvnilo nájazdové uhly či schopnosti RAV4 mimo spevnených ciest. To, čo nevidieť, je zosilnená štruktúra karosérie pomocou prídavných bodových zvarov na zadnom priečnom nosníku a pevnejší podlahový priečnik či závesy kolies. Upravená bola tiež charakteristika pruženia a tlmenia v záujme lepšej stability a vyššieho komfortu. Tomu zodpovedá aj menej vibrácií a hluku v kabíne, ktoré RAV4 redukuje aj vďaka lepšej izolácii výfuku, zadných podbehov a nasadenia väčšieho objemu tlmiacich hmôt v palubnej doske.

Interiér používa kvalitnejšie materiály. Najväčšou
novinkou je prepracovaný prístrojový panel, stredová konzola s rozhraním
Toyota Touch 2 so 7,5-palcovým monitorom.
Interiér používa kvalitnejšie materiály. Najväčšou novinkou je prepracovaný prístrojový panel, stredová konzola s rozhraním Toyota Touch 2 so 7,5-palcovým monitorom.
Autor: Toyota

Modernizácia neobišla ani interiér. Toyota opäť popracovala na kvalite materiálov. Nové je obloženie dverí aj stredová lakťová opierka. Atmosféru zjednocuje modré ambientné podsvietenie. Prístrojový panel je teraz osadený 4,2-palcovým TFT displejom. V stredovej konzole nájdeme nové rozhranie Toyota Touch 2 alebo Toyota Touch 2 Go s pokročilou navigáciou a online službami. Kamerový systém dokáže vytvoriť 360-stupňový obraz blízkeho okolia. Pribudol praktickejší držiak na nápoje a druhý odkladací priestor v priestore radiacej páky. Bezpečnostné portfólio doplnil balík Toyota Sense obsahujúci adaptívny tempomat, výstrahu pred kolíziou, monitorovanie jazdných prúdov a slepého uhla zrkadiel či automatické diaľkové svetlá.

Najväčšie zmeny však prebehli pod kapotou. RAV4 Hybrid AWD dostalo hybridnú techniku Lexusu NX 300h. To znamená kombináciu benzínového 4-valca 2,5 VVT-i s Atkinsonovým cyklom (112 kW, 206 Nm), predný elektromotor (105 kW, 270 Nm) a zadný vysokootáčkový elektromotor (50 kW, 139 Nm) zabezpečujúci elektrický pohon oboch náprav E-Four. Verzia RAV4 Hybrid FWD zadný elektromotor nemá. Zaujímavé ale je, že obe verzie sú naladené na rovnaký celkový výkon 145 kW a majú zhodné dynamické parametre. Zrýchlenie na stovku trvá 8,3 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je 180 km/h. To zároveň znamená, že hybridná Toyota RAV4 je najsilnejšou verziou modelového radu. A minimálny je rozdiel aj v spotrebe.

Hybrid bude dostupný s pohonom prednej aj oboch náprav.
Štvorkolka tak k benzínovému motoru 2,5 Valvematic, prednému elektromotoru a
bezstupňovej prevodovke pridáva ešte zadný elektromotor.
Hybrid bude dostupný s pohonom prednej aj oboch náprav. Štvorkolka tak k benzínovému motoru 2,5 Valvematic, prednému elektromotoru a bezstupňovej prevodovke pridáva ešte zadný elektromotor.
Autor: Toyota

Predokolka si vypýta 4,9 a verzia E-Four 5,1 litra benzínu. Planétová bezstupňová prevodovka s funkciou Shiftmatic zabezpečuje podľa Toyoty prirodzenejší pocit pri zrýchlení s užším vzťahom medzi rýchlosťou a otáčkami motora. Túto vlastnosť môže umocniť režim Sport, ktorý dopĺňa klasické jazdné módy Eco, Normal a elektrický EV. Mód Sport navyše drží motor vo vyšších otáčkach a zároveň zvyšuje jeho brzdný moment a rekuperáciu pri spomalení. Aj v normálnom režime D však Toyota sľubuje rýchlejšie reakcie na plyn. Výhodou systému E-Four je, že sa zaobíde bez akéhokoľvek mechanického prepojenia spaľovacieho motora so zadnou nápravou.

Čítajte viac

V ponuke stále ostávajú aj klasické verzie s benzínovým motorom 2,0 Valvematic (111 kW, 195 Nm) a novým dieselovým motorom 2,0 D-4D (105 kW, 320 NM) od BMW. Zaujímavé však je, že klasický pohon 4×4 dostanete RAV4 už len v kombinácii so zážihovým motorom. Naftová verzia je dostupná výlučne s pohonom predných kolies. Takže nová RAV4 so štvorkolkou tankuje iba benzín. Ten je bohatší aj v oblasti prevodoviek. Okrem 6-stupňovej manuálnej je k dispozícii kontinuálna prevodovka Multidrive S.

Novinka je už dostupná aj na slovenskom trhu. Teda aspoň nehybridné verzie. Hybridy sa dajú objednať, prvé kusy však prídu v marci. Najlacnejšia verzia 2,0 D-4D s predným náhonom štartuje na 22 500 eurách. Benzínová štvorkolka je o 1 500 eur drahšia. Za hybrid s predným náhonom zaplatíte minimálne 27 800 eur. Čo povedia zákazníci Toyoty na absenciu dieselu s pohon 4×4 však ukáže až čas. Každopádne je tento krok v Európe dosť odvážny.

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 605
Šírka (mm) 1 845
Výška (mm) 1 675
Rázvor náprav (mm) 2 660
Rozchod vpredu/vzadu (mm) 1 570/1 570
Objem kufra (l) 547/501(Hybrid)
Objem nádrže (l) 60/56 (Hybrid)
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 535 – 1 690

Technické údaje

Verzia 2,0 D-4D AWD 2,0 Valvematic 4WD
Objem motora (ccm) 1 995 1 987
Valce/ventily 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 105/4 000 113/6 200
Krút. moment (Nm/.) 320/1 750 196/4 000
Prevodovka 6M 6M/CVT
0 – 100 km/h 9,6 9,9/10,7
Max. rýchlosť (km/h) 195 185/185
Spotreba na 100 km (l) 4,7 6,7/6,5

Technické údaje

Verzia 2,5 Hybrid FWD 2,5 Hybrid AWD
Objem motora (ccm) 2 494 2 494
Valce/ventily 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 114/5 700 114/5 700
Krút. moment (Nm/ot.) 196/4 000 206/4 400
Výkon elektromotor vpredu/vzadu 105/- 105/50
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 270/- 270/139
Celkový výkon sústavy (kW) 145 145
Prevodovka CVT CVT
0 – 100 km/h 8,3 8,3
Max. rýchlosť (km/h) 180 180
Spotreba na 100 km (l) 4,9 5,0
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Toyota-86 Shooting Brake Concept-2016-1024-03

Toyota GT86 Shooting Brake: V Austrálii zmenili kupé na kombi

10.05.2016 14:00

Tím dizajnérov austrálskej pobočky Toyoty predstavil v Sydney koncept verzie modelu GT86. Ich hlavným cieľom bolo dodať športovému kupé viac priestoru pre cestujúcich vzadu a zväčšiť batožinový priestor. Vyzerá skvelo.

Volkswagen

VW opäť ašpiruje na najväčšiu automobilku. Napriek Dieselgate

03.05.2016 19:00

Tak takéto výsledky za prvý štvrťrok nečakal ani sám koncern Vokswagen. Súboj s Toyotou o čelo tabuľky najväčších svetových výrobcov automobilov má opäť v rukách. To napriek emisnému škandálu Dieselgate.

Toyota Prius Prime - 2016

Toyota Prius Prime: Nový dizajn a elektrický dojazd až 50 km

05.04.2016 06:00

Nová generácia plug-in hybridného Priusu je veľkým prekvapením. Mení sa totiž nielen technika, ale aj dizajn. Normovaná spotreba by mala na prvých sto kilometrov klesnúť z pôvodných 2,5 len na zázračných 1,4 litra benzínu.

macedónsko, protesty

Macedónsko: Prezident zrušil milosť politikom v kauze odpočúvania

27.05.2016 20:24

Macedónsky prezident Gjorge Ivanov zrušil v piatok udelenie milosti 22 politikom podozrivým z účasti na ilegálnom odpočúvaní.

armáda, vojaci, usa, kuchyňa

Do Prahy dorazila prvá časť amerického konvoja

27.05.2016 20:21

Do českej metropoly Praha prišla v piatok prvá časť amerického vojenského konvoja, ktorý mieri na cvičenie do Pobaltia.

EÚ, Európska únia, vlajka

EÚ predĺžila sankcie voči sýrskemu režimu

27.05.2016 20:18

Európska únia predĺžila o ďalší rok sankcie voči režimu sýrskeho prezidenta Bašára Asada.

mayrhofen, rakúsko, krajina, príroda,

Pri pátraní po nezvestných ide o čas

27.05.2016 20:00

Dvadsaťštyriročný Slovák Michal bol v piatok už takmer týždeň nezvestný. Minulú nedeľu sa vybral z dedinky Mayrhofen v rakúskom Tirolsku, kde pracuje, na výlet.