Ibiza je na svete od roku 2004, tá súčasná už osem rokov, a patrí k pilierom Seatu. Dnes už spolu s úspešným Leonom a Atecou. Za ten čas z nej španielska automobilka predala viac ako 5,4 milióna exemplárov. Nikdy sa ale nestalo, aby Ibiza dávala lekcie svojim vznešenejším súrodencom s logom VW a Audi. Tá nová, piatej generácie, to ale urobí. Je totiž prvá z novej generácie modelov koncernu Volkswagen v nižšej triede. Dôkazom je použitie platformy MQB A0, na ktorú ešte len čaká Audi A1, VW Polo aj Škoda Fabia.
Samozrejme, nejde o zásluhu Seatu ako skôr o rozhodnutie vo wolfsburskej centrále. Každopádne tým nová Ibiza získa poriadny náskok. Platforma prináša Ibize o 30 % tuhší základ a tiež možnosť odpútať sa od doterajšieho formátu. Na dĺžku (4 059 mm) síce pribudli len dva a na výšku (1 444 mm) jeden milimeter, no zásadný rozdiel nastáva v šírke. Tá je až 1 780 mm, teda o 87 viac ako v minulosti. Spolu s tým došlo k zväčšeniu rozchodu kolies, vpredu o 60 a vzadu o 48 mm. Rázvor náprav narástol na úkor previsov o 100 mm na konečných 2 564.
To umožnilo dizajnérom navrhnúť športovo ladený subkompakt so širokým a sebavedomým postojom. A keďže Seat už nepočíta s trojdverovou verziou SC, snaží sa aj tá 5-dverová tváriť viac ako kupé. Dielo sa nepochybne vydarilo. Ide o najkrajší malý koncernový model. Ibiza zaujme kombináciou ostrých línií a športového profilu. V mnohom pripomína väčší Leon. Prednú časť zdobia LED svetlá s trojuholníkovou grafikou a typická predná maska. Zaujímavý je tvar bočných okien, ktorý sa prudko dvíha do oblasti zadného stĺpika.
Pôsobivá je aj zadná časť s bohatými prelismi. Ibiza môže pritom používať až 18-palcové disky kolies. Hneď od začiatku bude k dispozícii v podobe dynamicky ladenej línie FR a úplne novej, elegantne verzii Xcellence. Obe v rovnakej cene. Prvá dostane voštinový výplet masky, väčší spojler, difúzor, dve koncovky výfukov, športový dizajn diskov či tuhší podvozok. Xcellence sa bude spoliehať na viac chrómu, elegantné farby a na komfortnejšie naladené pruženie. Vo výbave má byť štandardne volič jazdných režimov s módmi Comfort, Eco, Sport a Individual.
Interiér ponúkne výrazne viac priestoru ako doteraz. Seat spomína najmä sedadlá širšie o 42 mm. Prírastky však nájdeme prakticky všade. Na nohy zadných pasažierov pribudlo 35 mm a nad hlavami cestujúcich 24, respektíve 17 mm. Kufor narástol o radikálnych 63 litrov, takže celkovým objemom 355 litrov poráža aj rodinne orientovanú Fabiu, ktorá si na tomto parametri vždy zakladala. Seatu sa navyše podarilo znížiť nakladaciu hranu. Dizajn kabíny je síce opäť relatívne strohý, ale cítiť v ňom vyššiu kvalitu materiálov a spracovania.
Dojem solídnosti podporuje ambientné diódové osvetlenie v bielej alebo červenej farbe, pre verzie FR a Xcellence v sérii. Centrom palubnej dosky sa stáva nová generácia infotainmentu kompatibilného so smartfónmi cez Apple CarPlay, Android Auto alebo MirrorLink. Nechýba ani indukčné dobíjanie. Dotykový displej môže mať až osem palcov. Na zozname príplatkov je audiosystém Beats so siedmimi reproduktormi a výkonom 300 W, bezkľúčový prístup a štartovanie s tlačidlom na stredovom tuneli či cúvacia kamera a dokonca adaptívny tempomat. V balíku asistentov nechýbajú autonómne brzdy.
Pod kapotou nájdeme už len preplňované motory. Základom je 3-valec 1,0 TSI naladený na 70 alebo 85 kW. Vo verzii spaľujúcej CNG ich má 66. Diesely spoliehajú na overené 4-valce 1,6 TDI s výkonom 60, 70 a 85 kW. Najväčšia bomba, preplňovaný benzínový 4-valec 1,5 TSI Evo (110 kW) s vypínaním valcov, Atkinsonovým cyklom a štart-stop systémom príde ale až koncom roka. Motory s výkonom nižším ako 70 kW dostanú 5-stupňové manuály, pre silnejšie je pripravená buď 6-stupňová manuálna alebo 7-stupňová dvojspojková prevodovka DSG.
Jazdné vlastnosti ťažiť nielen z väčšieho rázvoru a rozchodu kolies, ale aj tuhšej karosérie, ktorá využíva viac ako 4 000 bodových zvarov a tiež laserové zváranie. Vpredu nájdeme tlmičové vzpery McPherson a vzadu torznú priečku. Riadenie využíva elektrický posilňovač. Ibiza piatej generácie má výstavný debut naplánovaný na marcový ženevský autosalón. Seat zatiaľ neprezradil, kedy uvidíme nové kombi ani ostrú verziu Cupra. Každopádne aj tento derivát môže počítať už len s piatimi dverami.