BYD Seal: Tento Číňan dá zabrať aj Tesle. Nízku cenu však nečakajte

Elektromobily menia zavedené poriadky. Tradícia značky pre zákazníkov až tak veľa neznamená. Rozhodujú sa na základe parametrov. A tu má čínsky sedan BYD Seal čo ponúknuť. Zvalcuje nielen Teslu, ale aj elektromobily od BMW či Volkswagenu. No a hanbiť sa nemusí ani za dizajn. Napokon navrhol ho bývalý dizajnér Alfy Romeo a Audi.

05.12.2023 10:00
debata
Čínsky sedan BYD Seal má atraktívny dizajn od... Foto: BYD
BYD Seal - 2023 Čínsky sedan BYD Seal má atraktívny dizajn od autora viacerých Audi či Alfa Romeo. Na dĺžku meria 4 800 mm, takmer o 11 centimetrov viac ako Tesla 3.

Prítomnosť čínskych automobiliek v Európe je realitou. Potvrdil to nedávny autosalón v Mníchove. Jednou z jeho hviezd bol elektrický sedan BYD Seal. Táto čínska automobilka väčšine Európanov veľa nehovorí, no je najväčším výrobcom elektromobilov v Číne, a teda aj jedným z najväčších na svete. A nielen to, je tiež výrobcom batérií, čo je mega výhoda na strane nákladov. Na starom kontinente plánuje výstavbu továrne, čím môže obísť dovozné clá. No čo je podstatné, má konkurencieschopné produkty. Práve v Mníchove sa BYD pochválil sedanom Seal, ktorý to má namierené priamo proti Tesle 3.

Aká je budúcnosť áut? Elektromobily, alebo vzniknú bezemisné spaľovacie motory?

Video
Nio-ES8-export-Shanghai-Waigaoqiao-Port-1024x576 Čítajte viac BYD vyzval čínske automobilky na globálny útok. ‘Zničme staré legendy!‘

Prekonáva ju však prakticky vo všetkom. Na dĺžku má 4 800 mm, čo je o 106 mm viac, a platí to aj o rázvore náprav 2 920 mm, ktorý je o 45 mm dlhší. Za dizajnom tohto aerodynamického sedanu s fantasticky nízkym koeficientom odporu vzduchu Cd 0,23 stojí Wolfgang Egger, ktorý pracoval v minulosti pre Audi, ale aj Alfu Romeo. Jeho pečať nesie napríklad Alfa Romeo 8C Competizione, ale aj Alfy 156 a 166, ktoré patria k zlatému veku talianskej značky. Seal sa zaradí v ponuke BYD-u nad SUV Atto a hatchback Dolphin. Okrem Tesly bude však konkurovať aj BMW i4 alebo Polestaru 2.

Spotrebu energie znižuje vynikajúca... Foto: BYD
BYD Seal - 2023 Spotrebu energie znižuje vynikajúca aerodynamika reprezentovaná koeficientom odporu vzduchu Cd len 0,23.
COTY Čítajte viac COTY 2024: Bude autom roka Číňan? Poznáme 7 finalistov

Jeho základom je škálovateľná platforma e-Platform 3.0. Tvorí ju takzvaná štrukturálna batéria, podobne ako pri Tesle 3, ktorá má nosnú funkciu a spája prednú a zadnú časť vozidla vyrobenú technológiou „megacasting“. To dáva vozidlu úžasnú torznú tuhosť 40 500 Nm na stupeň. Prináša to tiež nižšiu podlahu, čo znamená viac priestoru pre posádku. Na vrchol rebríčka mieri BYD Seal aj svojou 800 V architek­túrou, ktorú zatiaľ používa len Porsche, Audi, Hyundai a Kia. Akumulátor s chémiou LFP má celkovú kapacitu 82 kWh a využiteľnú približne 78 kWh. K dispozícii budú dve výkonové verzie.

Výkonnejšia verzia Seal AWD má dva... Foto: BYD
BYD Seal - 2023 Výkonnejšia verzia Seal AWD má dva elektromotory s výkonom 390 W, takže na stovku šprintuje za 3,9 sekundy.
BYD ETM6 Čítajte viac A je to tu. Najväčšia čínska automobilka začína u nás predávať elektronákladiaky

BYD Seal RWD disponuje zadným elektromotorom s výkonom 230 kW. V tejto konfigurácii má mať dojazd 530 km a zrýchľovať z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. Výkonnejšia verzia AWD pridáva druhý elektromotor na prednej náprave, takže systémový výkon stúpne na 390 kW. Šprint na stovku sa potom skráti na adrenalínových 3,8 sekundy. Dojazd má klesnúť len o 10 km, teda na 520 km. Maximálka ostáva identická. BYD Seal má podporovať nabíjanie výkonom 150 kW, čo je pomerne málo vzhľadom na jeho 800 V architektúru. Očakávame, že čoasom sa to zlepší. Palubná nabíjačka podporuje štandardne 11 kW.

Interiéru dominuje podobne ako v Tesle 3... Foto: BYD
BYD Seal - 2023 Interiéru dominuje podobne ako v Tesle 3 15,1-palcová dotyková obrazovka. Možno ju otáčať. A k tomu pridáva aj digitálny prístrojový panel.

Celý elektrický pohon je mimoriadne kompaktný, pretože všetkých osem kľúčových komponentov od motora a prevodovky až po výkonovú elektroniku integruje v spoločnom module. To znamená viac priestoru pre posádku a náklad. Okrem zadného batožinového priestoru s objemom 400 litrov tak ponúka pod prednou kapotou ďalších 53 litrov, napríklad na nabíjacie káble. Modernú atmosféru v kabíne navodzuje 15,6-palcová dotyková obrazovka, ktorú možno natáčať. Pocit priestoru umocňuje panoramatická strecha. Nechýbajú ani elektricky nastaviteľné a vyhrievané športové sedadlá či výkonná aparatúra Dynaudio Premium Sound s 12 reproduktormi.

BYD Seal - 2023
BYD Seal - 2023
+11BYD Seal - 2023

Nečakajte však, že takáto nálož technológií bude lacná. Ani čínsky pôvod ešte automaticky neznamená nízku cenu. Ukázalo to už viacero čínskych elektromobilov, ktorých európske deriváty podliehajú clu ale aj rozšírenej bezpečnostnej výbave. Za Seal si bude BYD účtovať minimálne 51 000 eur vo verzii so zadným náhonom a za silnejšiu štvorkolku 55 000 eur. V každom prípade je to vo svete elektrických áut konkurencieschopná cena. A aby sme nezabudli, BYD Seal má šancu stať sa prvým čínskym autom, ktoré získa najprestížnejší európsky titul Car of the Year. V aktuálnom ročníku 2024 totiž postúpil do sedmičky finalistov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BYD #BYD Seal
Články podľa značiek