Automobilový priemysel a vlastenectvo? Áno. Popredná čínska automobilka BYD, ktorá je najväčším celosvetovým konkurentom Tesly a v Číne dokonca predbehla v predaji Volkswagen, dlhoročného lídra 1,4-miliardového trhu, si myslí, že je čas na zjednotenie. Počas akcie, ktorá oslavovala významný výrobný míľnik BYD-u, sa zakladateľ a predseda predstavenstva Wang Chuanfu postavil prekvapivo na scénu pred logami dvanástich najrenomovanejších čínskych značiek a povedal, že čínsky národ má „emocionálnu túžbu stať sa svedkom toho, ako značka ‘Made in China‘ dosiahne konečne globálne uznanie“.
Nečakaná výzva
Automobilka tiež pripravila motivačné video, ktoré sa stalo okamžite virálnym. Video ukazuje historické zábery, od počiatkov tohto odvetvia v Číne, ktoré odštartovala štátna značka FAW Group v roku 1956 cez nedávne úspešné startupy Xpeng, Nio, a Li Auto až po zábery nakladania čínskych áut pripravených na export. Video vyzýva čínskych výrobcov, aby „zbúrali staré legendy“ a usilovali sa o svetové renomé. „Naše príbehy sa od seba líšia, ale majú rovnaký smer,“ hovorí rozprávač a v súvislosti so zámorskými trhmi dodáva: „Neexistuje žiadny rozdiel medzi ‚ty‘ a ‚ja‘.“
Čítajte viac Toto čínske auto ‘zvalcovalo‘ prvý európsky trh. Je varovaním“Nevšedná výzva BYD-u prichádza v ťažkých časoch. „Čínske automobilky sú ponorené v krvavej cenovej vojne, ktorú v januári odštartovala Tesla a ktorá nevykazuje žiadne známky uvoľnenia,“ konštatuje web Europe Autonews. Všetci čínski výrobcovia si navyše konkurujú na rovnakých globálnych trhoch, kde čelia ostražitosti spotrebiteľov, spotrebiteľských organizácií a niekedy aj regulačným prekážkam. Nemožno sa čudovať, že video vyvolalo v radoch predstaviteľov čínskych konkurenčných automobiliek vlnu nadšenia, ale aj kritiku.
Nadšenie aj kritika
„Som hrdý na čínsky automobilový priemysel!“ povedal William Li, šéf spoločnosti Nio na sieti Weibo. „Mali by sme sa poučiť z úspechu BYD-u,“ dodal. „Pozdravte BYD!“ povedal Li Xiang, šéf Li Auto, ktorý video sám zdieľal. „Dajme palec hore každému účastníkovi novej éry!“ Iní výrobcovia však varovali, že takáto správa svetu by mohla zvýšiť riziko zavedenia regulácií pre čínske autá v zámorí, kde hrozí exportu elektromobilov antidumpingová kontrola. Vysoký predstaviteľ Great Wall Motor odpovedal na výzvu, že čínski výrobcovia automobilov by mali radšej prijať „realitu konkurencie“. Navrhol, aby diskusiám predchádzali opatrenia na riešenie výziev odvetvia.
Čítajte viac Čínske elektromobilky sa rozpínajú. Doma už čelia cenovej vojne„Ako môžu byť čínski výrobcovia áut v takejto kritickej chvíli spolu?“, napísal na sociálnej sieti Wang Yuanli, technický šéf Great Wall Motor. „Ak hovoríme len o tom, že sme spolu, ale v srdci si ponecháme horkosť, bolo by lepšie najprv sa pohádať,“ citoval Yuanli slová redaktora China's Auto Business Review, ktoré mu pripadali vhodné k téme spoločnej ofenzívy. Že kritika prichádza práve od Great Wall Motor, veľmi neprekvapuje, pretože v máji podala spoločnosť čínskym regulačným orgánom sťažnosť proti konkurenčnej značke BYD, v ktorej tvrdila, že dva jej najpredávanejšie hybridné modely nespĺňajú emisné normy.
Čítajte viac Šéf rady riaditeľov Renaultu varuje: Budúca vojna bude ‘vojnou o kovy‘Zatiaľ nie je známe, ako si Wang Chuanfu spoločný postup čínskych výrobcov predstavuje, no pre tradičných výrobcov áut to neveští nič dobré. Viacerí predstavitelia odvetvia v Európe preto volajú po ráznych krokoch. „Myslím si, že čínske automobilky by mali mať rovnaké podmienky pre vstup na náš trh, aké máme my, keď chceme predávať v Číne. Táto súťaž je už roky nespravodlivá,“ naráža Carlos Tavares, šéf Stellantisu, na nutnosť vytvárať s čínskymi výrobcami spoločné podniky a zdieľať s nimi svoje technológie. „Nemali by sme chcieť, aby čínsky priemysel najprv prinútil európskych výrobcov padnúť na kolená a potom zvýšil ceny,“ varuje.