Šéf rady riaditeľov Renaultu varuje: Budúca vojna bude ‘vojnou o kovy‘

Čínske vývozné obmedzenia znamenajú stupňovanie technologickej vojny so Spojenými štátmi. Európa sa ocitla uprostred tohto sporu.

13.07.2023 06:00
Gallium Melting In Hand Foto:
Gálium patrí ku kritickým materiálom. Ide o kov, ktorý je schopný byť v kvapalnom skupenstve aj pri teplotách blízkych izbovým.
debata (13)

Rozhodnutie Číny obmedziť vývoz gália a germánia používaného v polovodičoch a elektromobiloch ukazuje prílišnú závislosť Európy od Číny, tvrdí predseda Renaultu Jean-Dominique Senard. Nad rastúcim európskym sektorom výroby elektrických vozidiel sa podľa neho schyľuje k „čínskej búrke“, keďže ázijská superveľmoc dominuje vo vývoze kľúčových surovín pre výrobu batérií do elektrifikova­ných áut.

Nedávne rozhodnutie Číny obmedziť vývoz dvoch kovov – gália a germánia – používaných v polovodičoch a elektromobiloch, by malo byť pre európskych lídrov varovaním, pretože ukazuje prílišnú závislosť kontinentu od Číny a potrebu vybudovať vlastný dodávateľský reťazec, povedal Senard.

Čína Čítajte viac Začína sa technologická vojna? Čína obmedzuje vývoz niektorých kritických surovín

„Keď hovorím o čínskej búrke, hovorím o silnom tlaku, ktorý dnes súvisí s dovozom čínskych (elektrických) vozidiel do Európy,“ doplnil s tým, že „sme schopní vyrábať elektrické vozidlá, ale bojujeme, aby sme zaistili bezpečnosť našich dodávok“. Čínsky priemysel elektrických vozidiel a silný dodávateľský reťazec surovín sú výsledkom rokov investícií, ktorých replikácia by stála miliardy eur.

„Čína – a nikto ich za to nemôže viniť – zdvíha ochrannú ruku nad baňami a špeciálne nad procesom ťažby kovov používaných na výrobu batérií,“ varoval Senard, podľa ktorého „vojna budúcnosti bude vojnou o kovy.“ V prípade gália a germánia je Čína dominantným globálnym producentom oboch kovov a podľa britského Inštitútu pre kritické minerály predstavuje 94 percent svetovej produkcie gália.

Čínske vývozné obmedzenia eskalujú technologickú vojnu s USA, čo môže spôsobiť ďalšie narušenie globálnych dodávateľských reťazcov. Európa sa ocitá uprostred sporu, čo ju núti hľadať alternatívy pre najhorší možný scenár. „Ak sa dostaneme do skutočnej geopolitickej krízy, výrazne poškodí výrobcov batérií,“ upozorňuje Senard. „To je ten problém.“

Jean-Dominique Senard: Keď hovorím o čínskej... Foto: Michelin
Jean-Dominique Senard Jean-Dominique Senard: Keď hovorím o čínskej búrke, hovorím o silnom tlaku, ktorý dnes súvisí s dovozom čínskych (elektrických) vozidiel do Európy.

Vývoj alternatívnych palív, ako sú syntetické palivá a vodík, by bol v prípade náhleho nedostatku batérií v dôsledku problému s dodávkami surovín kľúčový, uviedol Senard. „Ako by to urobil každý opatrný výrobca, hľadáme alternatívy, aby sme sa vyhli paralyzovaniu krajiny, ak by nám napríklad došli batérie.“

Rusko plus Čína. Vstupujeme do éry nových kríz?
Video

Experti tvrdia, že alternatívne zdroje gália nemožno sprevádzkovať skôr, než čínske obmedzenia nadobudnú účinnosť a existujúce zásoby vydržia len na obdobie rádovo mesiacov. „Zásoby mimo Číny vystačia v najlepšom prípade šesť mesiacov,“ povedal Alastair Neill, riaditeľ Inšitútu pre kritické minerály (Critical Minerals Institute).

Vybudovanie zariadenia pre spracovanie gália by navyše trvalo niekoľko rokov a vyžadovalo by si investície, ktoré sa nemusia vrátiť, ak Čína medzičasom zmení svoj postoj.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 13 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Renault #elektromobilita #germánium #gálium
Články podľa značiek