Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Staré návyky z autoškoly je niekedy lepšie hodiť za hlavu. Jedným z nich je aj štartovanie s vytlačeným spojkovým pedálom.

Pedále
Pedále
Autor:

Kedysi bolo štartovanie motorov so stlačeným spojkovým pedálom nevyhnutnosťou. Chatrné štartéry roztáčané nízkym štartovacím prúdom olovených akumulátorov nedokázali studený motor a prevodovku plnú hustého oleja pretočiť mnohokrát ani v lete, o hlbokých januárových mrazoch ani nehovoriac. Jedinou možnosťou ako štartéru uľaviť bolo spojkou motor od prevodovky odpojiť.

Konštrukcia dnešných motorov však poskočila a hodný kus ďalej. Ich štartéry sú kŕmené prúdom z výkonných elektrických sietí a prevodové aj motorové oleje dávno stratili svoju pôvodnú viskozitu. Procedúra stláčania spojky preto už nie je z technického hľadiska odôvodnená. So stúpajúcimi výkonmi motorov sa dokonca stáva škodlivou.

Vytlačená spojka dáva zabrať axiálnym ložiskám kľukového hriadeľa

Na axiálne ložiská kľukového hriadeľa pôsobí pri vytlačenej spojke obrovský tlak. Čím väčší krútiaci moment motor má, tým silnejšia musí byť prítlačná pružina jeho spojky. Čí silnejší teda motor je, tým väčší tlak musia axiálne ložiská jeho kľukového hriadeľa pri vytlačenej spojke znášať.

Pri stlačení spojkového pedála je spomedzi trecích plôch axiálnych ložísk vytlačený takmer všetok olej (pri zastavenom motore), čo v mnohých prípadoch spôsobí prerušenie tenkého mazacieho filmu medzi nimi. Pri stojacom motore to samozrejme nevadí, počas studených štartov už áno. Pri roztáčaní motora štartérom dôjde k náhlemu odtrhnutiu suchých trecích plôch axiálnych ložísk od seba, čo môže spôsobiť narušenie povrchovej štruktúry ich materiálu a jeho nenápadný úbytok. Časom tak v ložiskách vzniknú axiálne vôle a dovolia kľukovému hriadeľu malý (ale nežiaduci) pozdĺžny pohyb. A ako spoznáte, že to už majú ložiská „za sebou“? Motor pri voľnobehu podozrivo „klope“ a pri vytlačení spojky dôjde k poklesu voľnobežných otáčok (poškodené axiálne ložiská prudko zvýšia svoj odpor). V krajných prípadoch dokonca motor po vytlačení spojky zdochne.

Bezpečnosť nadovšetko

Napriek doteraz napísanému je stále niekoľko automobiliek, ktorých autá s manuálnymi prevodovkami bez vyšliapnutej spojky nenaštartujete. Nie je to však preto, že by ich konštrukcia lepšie odolávala štartovaniu s vyšliapnutou spojkou, ale z bezpečnostných dôvodov. Pri ich štartovaní otočíte kľúčom v zapaľovaní a namiesto tradičného zvuku točiaceho sa štartéra sa na prístrojovom paneli objaví nápis „Press Clutch“. V tomto prípade vám neostane nič iné, ako spojkový pedál pri štartovaní nakoniec stlačiť. V niektorých autách dokonca bez vytlačenej spojky riadiaca jednotka neodpojí imobilizér.

Vždy sa uistite, či máte pri štartovaní
zaradený neutrál.
Vždy sa uistite, či máte pri štartovaní zaradený neutrál.
Autor: Václav Lipavský

Pri mnohých autách však na naštartovanie postačí stlačenie brzdového pedála, spojky sa nemusíte ani dotknúť (na prístrojovom paneli sa pred štartovaním rozsvieti BRAKE + START). Samozrejme sa predtým vždy uistite, že máte zaradený neutrál.

Súvisiace články:

ADAC - test pneumatík zima 2016

ADAC: Test zimných pneumatík 225/45 R17 - dobrý len Dunlop

30.09.2016 16:00

V druhej časti testov zimných pneumatík ADAC-u sa pozrieme na rozmer 225/45 R17. Výsledky síce neodhalili žiaden produkt, ktorý by ADAC ohodnotil ako nebezpečný, no rozhodne prekvapí, že z trinástich plášťov získal hodnotenie "chvályhodné“ len jeden.

ADAC - test zimných pneumatík 2015

ADAC: Test zimných pneumatík 185/65 R15 - dve neprešli

30.09.2016 12:00

Aj tento rok si vzal nemecký ADAC pod lupu nové zimné pneumatiky. Do rúk sa jeho expertom dostali dva veľmi rozšírené rozmery –185/65 R15 a 225/45 R17. My sa pozrieme najprv na menší z nich.

Nissan - motor HCCI s homogénnym spaľovaním

Nissan HCCI: Revolučný motor sa blíži. Je to diesel na benzín!

29.09.2016 12:00

Motor s homogénnym spaľovaním je oddávna snom konštruktérov. Riadenie jeho činnosti je však natoľko zložité, že si vyžiada ešte roky vývoja. Nissan však tvrdí, že pokročil.

Deutsche Bank

Pokuta pre Deutsche Bank môže byť podstatne nižšia

30.09.2016 21:23

Americké ministerstvo spravodlivosti rokuje s nemeckou Deutsche Bank o pokute 5,4 miliardy dolárov namiesto 14 milárd dolárov.

František Salinger,

Výbuch telefónnej búdky sa blíži k rozsudku

30.09.2016 20:00

Po dlhých 18 rokoch bude mať tragédia, pri ktorej prišli o život traja nevinní ľudia, oficiálnych vinníkov.

Justičný palác, pojednávacia miestnosť, súd, súdnictvo

Obvineného piťovca vzal sudca do väzby

30.09.2016 18:47

Sudca pre prípravné konanie na pracovisku Špecializovaného trestného súdu (ŠTS) v Banskej Bystrici vzal do väzby údajného príslušníka skupiny „piťovcov“ Mareka O.

Donald Trump

Denník USA Today vyzval čitateľov, aby nevolili Trumpa

30.09.2016 18:40

Jeden z hlavných celoamerických denníkov USA Today vyzval svojich čitateľov, aby v prezidentských voľbách nehlasovali za republikánskeho kandidáta Trumpa.