Euro NCAP: Tucson má päť hviezd. MX-5 a Karl po štyri

V poslednej sérii nárazových skúšok sa zišli v laboratóriách Euro NCAP tri úplne odlišné vozidlá. Jedno SUV, jeden roadster a jedno mestské mini. Na päť hviezdičiek stačil len Hyundai Tucson. Mazda MX-5 a Opel Karl o jednu prišli. Zvlášť výsledky Opelu príliš nepotešili.

09.10.2015 12:00
debata
Hyundai Tucson ukázal vyrovnané výsledky a... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP 2015 - Hyundai Tucson Hyundai Tucson ukázal vyrovnané výsledky a zabodoval aj v asistenčných systémoch.

Po bohatej septembrovej sérii testov Euro NCAP, ktorá podrobila nárazovým skúškam až deväť nových modelov, tu máme ďalšie kolo. Tentoraz sa ale v laboratóriách stretli len tri autá. Hviezdou je nové kórejské SUV Hyundai Tucson, ktoré nahradilo vo výrobnom programe pôvodný Hyundai ix35. A ako vidieť, Kórejcom na ňom naozaj záleží. Z crashtestov si aj napriek sprísnenej tohtoročnej metodike odnáša plný počet piatich hviezdičiek.

Tucson s rezervou

V najdôležitejšom kritériu ochrany dospelej posádky, ktoré ma na celkovej známke až 40-percentný podiel získal Tucson 86 %. Nie je to zlý, no ani ohurujúci výsledok. Výčitky komisárov smerovali k mierne vyššiemu ohrozeniu hrudníka zadných pasažierov pri náraze celou prednou časťou vozidla. Podobné riziko vzniká aj pri náraze zboku. Na limit piatich hviezdičiek to ale bohato stačilo. Slušné sú tiež výsledky v ochrane detí (85 %) a chodcov (71 %).

Euro NCAP - 2015 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - 2015 Euro NCAP - 2015

A Tucson nezaváhal ani v hodnotení asistenčných systémov. Autonómne brzdy či monitoring jazdných pruhov má síce výlučne za príplatok, ale komisári usúdili, že aspoň pre druhý zo systémov sa rozhodne väčšina zákazníkov, a tak mu ho na rozdiel od systému autonómneho brzdenia započítali do konečných výsledkov. Tak sa Tucson dostal k výsledným 71 % za elektronických pomocníkov, bez ktorých by nemal šancu na päť hviezdičiek. Tak ako sa to stalo dvom ďalším účastníci testov – Mazde MX-5 a Opelu Karl.

Japonský roadster budú chodci milovať

Pri ľahkom japonskom roadstri s hmotnosťou len 1 030 kg však považujeme zisk štyroch hviezdičiek za úspech. Zvlášť, ak sa pozrieme na výsledky podrobnejšie. Tak napríklad v ochrane dospelých má MX-5 na konte 84 %, čo je len o dve percentá menej ako Hyundai Tucson. Bez chýb to ale nebolo. Slabinou sa stal airbag vodiča, ktorý nedokázal celkom zabrániť kontaktu hlavy s volantom a tiež ohrozenie hrudníka pri náraze na stĺp. Naopak, v ochrane chodcov japonský roadster exceloval jedným z najlepších výsledkov v histórii. Jeho 93 % je aj zásluhou aktívnej kapoty.

Mazda MX-5 mala problém s airbagom vodiča. V... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - 2015 Mazda MX-5 Mazda MX-5 mala problém s airbagom vodiča. V ochrane dospelej posádky však získala takmer rovnaké hodnotenie ako Hyundai Tucson. No a v ochrane chodcov doslova zahviezdila.

S ochranou detí (80 %) to mal vzhľadom na dvojmiestny interiér a metodiku, ktorá hodnotí v takomto prípade len časť kritérií, pomerne ľahké. Takže na plné skóre mu chýbali naozaj len autonómne brzdy, ktoré v ponuke vôbec nemá. Komisári ale uznali aspoň príplatkový systém monitorovania jazdných prúdov. Usúdili, že sa preň rozhodne väčšina klientov. Takže za asistenčné systémy si MX-5 vyslúžila aspoň 64 %. S malým a lacným mestským mini z dielne Opelu to ale bolo komplikovanejšie. A zďaleka nielen z dôvodu absencie autonómnych bŕzd či monitoringu prúdov.

Opel Karl s odretými ušami

Opel Karl sa veru nemá čím chváliť. V ochrane dospelej posádky má len 74 %. Dôvodom je nedostatočné nafúknutie airbagu, ktorý nezabránil kontaktu hlavy s volantom, ale aj čiastočné podkĺznutie pod bezpečnostné pásy, čo viedlo zvýšenému riziku ohrozenia kolien, stehien a panvy vodiča. Dobre na tom neboli ani hrudníky cestujúcich vzadu. Priemerná bola tiež ochrana detí (72 %), najmä trojročného dieťaťa, ktoré bolo vystavené zvýšenému zaťaženiu hlavy a krčnej chrbtice.

Opel Karl nedokázal zabrániť kontaktu hlavy... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP 2015 Opel Karl Opel Karl nedokázal zabrániť kontaktu hlavy vodiča s volantom. Navyše vodič podkĺzol pod bezpečnostný pás.

Karl sa nevyšvihol ani v ochrane chodcov (68 %), kde dopláca na tvrdú kapotu a stĺpiky. No a vzhľadom na absenciu autonómnych bŕzd bolo zrejmé, že na viac ako štyri hviezdičky jednoducho mať nebude. Nebyť ale problémov pri ochrane dospelých, mohli by sme sa na ich lesk pozerať s lepším pocitom.

Výsledky testov Euro NCAP (október 2015)

Model Hviezdičky Dospelí Deti Chodci Asistenčné systémy
Hyundai Tucson 5 86 % 85 % 71 % 71 %
Mazda MX-5 4 84 % 80 % 93 % 64 %
Opel Karl 4 74 % 72 % 68 % 64 %
Euro NCAP 2015 - Hyundai Tucson
Euro NCAP 2015 - Hyundai Tucson
+3Euro NCAP - 2015 Mazda MX-5

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP #crash testy #Mazda MX-5 #Hyundai Tucson #Opel Karl
Články podľa značiek