Zdá sa, že z rezervného kolesa sa stal definitívne vymierajúci druh. Rezervy dnes nemajú dokonca ani mnohé SUV, kde by ste čosi také považovali za celkom logické. Dôvod? Opäť bruselský emisný diktát. Auto bez rezervného kolesa je totiž priemerne o 15 kilogramov ľahšie a to sa v časoch sledovania každého gramu CO2 vo výfukových plynoch počíta. Na druhej starne rovnice však stoja motoristi vystavení komplikáciám. A nie malým.
Lepiaca súprava, ktorá sa skladá z lepiacej hmoty a kompresora je totiž účinná len pri malých defektoch a aj to zväčša za podmienky, že predmet, ktorý pneumatiku prepichol a porušil tesnosť plášťa, ostane zapichnutý v dezéne. Inak nemá lepidlo šancu, a to nehovoríme o väčších poškodeniach či poškodeniach bočníc, keď nemá význam lepiacu súpravu ani len vybrať z kufra. Motoristovi neostáva nič iné ako využiť asistenčné služby, čo je drahé a časovo náročné.
Lenže trend je jasný a štatistiky neúprosné. Európska asociácia výrobcov áut ACEA uvádza, že z novopredávaných áut v Európe má plnohodnotnú rezervu vo výbave už len osem percent. Ďalších 27 % pripadá na dojazdové koleso, ktoré umožňuje aspoň núdzový dojazd do najbližšieho servisu, a 12 % na pneumatiky run-flat, ktoré majú podobnú výhodu, no tiež si vyžadujú prakticky okamžitú opravu. Takže tu máme 47 % áut, ktoré dokážu pokračovať v ceste. A čo zvyšných 53 %? Tak to sú práve autá s lepiacimi súpravami.
A podobný trend je aj v USA. Tamojšia asociácia AAA uvádza, že kým v roku 2005 bolo rezervným kolesom vybavených 95 % všetkých predávaných nových áut, dnes je ich len 64 %. I tak lepšie ako v Európe. A relevantné údaje máme aj z Veľkej Británie, kde sa tejto téme venoval autoklub RAC. Ten hlási, že medzi rokmi 2010 a 2014 stúpol počet výjazdov za bezmocnými vodičmi s deravou pneumatikou z 30 000 na 120 000 ročne, teda na štvornásobok. Až 44 % z tých, ktorí sa pokúsili o opravu s lepiacu súpravou, neuspelo.
Absencia rezervných kolies v autách má však aj ďalšie aspekty. Britský autoklub napríklad uvádza, že v súvislosti s tým klesá schopnosť vodičov vymeniť si rezervné koleso. Kým motoristi vo veku 35 až 54 rokov to zvládnu na 90 %, mladšie ročníky s vekom od 18 do 34 rokov sú úspešné len na 78 %. Čo je horšie, do budúcnosti bude rezerva čoraz väčšou vzácnosťou. Nepočuť totiž hlasy, ktoré by sa zasadili za jej povinný návrat do áut. Pre ušetrených 15 kg hmotnosti a pár virtuálnych gramov CO2 nás tak čakajú krušné chvíle strádania v prípade, že pichneme gumu napríklad kdesi cestou na vytúženú rodinnú dovolenku.