Automobilky nás už dlhý čas ťahajú za nos. Katalógové čísla o priemernej spotrebe podľa cyklu NEDC nemajú s realitou nič spoločné. Tieto „hausnumerá“ vznikajú v laboratóriu, a keďže emisné normy tlačia výrobcov k nemožnému, ohýbajú skutočnosť tak, ako sa len dá. Paradoxne, v medziach zákona. My sme však vystavení realite, ktorá hovorí, že dosiahnuť normovanú spotrebu je prakticky nemožné. Tvrdí to aj britský web John Honest (Čestný Ján), ktorý zhromažďuje údaje od užívateľov vozidiel.
Tí zadávajú reálnu konzumáciu svojich áut do tabuliek. John Honest ich má dosť na to, aby mohol zostaviť rebríček najväčších „klamárov“. Tvrdí, že len menej ako 10 % modelov je schopných jazdiť podľa normovanej spotreby. Všetky ostatné si z nádrže potiahnu viac, ako je udávané v technickom preukaze. A to je dosť smutné. Tu máme tých najhorších, aj keď treba povedať, že nie všetky majú vysokú spotrebu. Jednoducho, poradie vychádza z percentuálneho rozdielu medzi oficiálnym údajom a skutočným „apetítom“.
Potom asi neprekvapí, že najväčšie odchýlky zaznamenajú inak úsporné plug-in hybridy či diesely. Číslom jeden medzi „klamármi“ je BMW X5 s priemernou odchýlkou 49 %. Jeho plug-in hybridná verzia si však vezme až o 167 % viac paliva, ako udáva výrobca. Na obranu treba povedať, že je to stále veľmi slušných 9,1 litra na 100 km. Nasleduje Land Rover Discovery Sport, ktorý zavádza o 58,1 %, a bronz patrí Audi A4, ohýbajúcemu realitu o 46,4 %. A takto môžeme pokračovať ďalej až po desiaty Hyundai Tucson, pri ktorom sa majitelia zhodli, že si na 100 km pýta o 40,3 % viac paliva. Verzia 2,0 CRDi je však „smädnejšia“ až o 77 %.
Situácia by sa mala zlepšiť už od septembra tohto roku, keď vstúpi do platnosti nová oficiálna metodika merania spotreby WLTP (The Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Niežeby odvtedy začali vaše autá „žrať“ menej benzínu či nafty, len dôjde k väčšiemu zladeniu fikcie a skutočnosti. Nový test bude totiž počítať aj s meraním bližším užívateľskému štýlu zákazníkov. Buďte však pripravení, že kopírovať realitu opäť celkom nebude.
Desať áut s najväčšou odchýlkou spotreby
Model | Priemerná odchýlka | Príklad |
---|---|---|
1. BMW X5 | 49 % | xDrive40e – 3,4 vs, 9,1 l/100 km (+ 167,6 %) |
2. Land Rover Discovery Sport | 48,1 % | 2,0 TD – 4,9 vs. 7.0 l/100 km |
3. Audi A4 | 46,4 % | 2,0 TDI – 3,8 vs. 5,3 l/100 km |
4. Volvo XC90 | 46,0 % | T8 TwinPower – 2,8 vs. 7,4 (+ 164,3 %) |
5. Fiat 500X | 43,7 % | 1,6 MultiJet – 4,1 vs. 5,9 l/100 km |
6. Mini Cooper | 42,9 % | One D – 3,5 vs. 5,0 l/100 km |
7. Peugeot 308 | 42,5 % | 1,6 HDi (+ 22,0 %) |
8. Range Rover Evoque | 42,0 % | Si4 (+ 51,5 %) |
9. Ford Fiesta | 40,8 % | 1,0 EcoBoost (+ 49,3 %) |
10. Hyundai Tucson | 40,3 % | 2,0 CRDi (+ 77 %) |