Je zábeh auta prežitok? Ani náhodou. Toto je desatoro ako sa správať k novému autu

Hoci sú moderné autá vyrábané z oveľa kvalitnejších materiálov a s oveľa presnejšími toleranciami, správny zábeh môže ovplyvniť ich spotrebu aj životnosť na ďalšie desaťtisíce kilometrov.

09.04.2024 06:00
Hyundai - motor CVVD Foto:
Aj nové autá je potrebné správne "zabehnúť". Inak si koledujete o problémy.
debata (5)

Pamätáte si ešte na časy, keď naši otcovia zabehávali svoje nové autá – „žigulátky, škodovky či wartburgy? Bola to hotová veda. Inštrukcie ako sa správať k vytúženému novému autu uvádzali v manuáloch samotní výrobcovia. Dokonca motoristi “vyfasovali“ nálepku s nápisom “vozidlo v zábehu“ aby sa k nim ostatní šoféri správali tolerantnejšie. Trvalo to tisíce kilometrov. Výrobcovia odporúčali nové auto šetriť prvých 5 000 kilometrov a absolvovať dlhé jazdy, pokiaľ si jednotlivé diely motora navzájom úplne „nesadli“. Tiež sa v rámci zábehu odporúčal vymeniť olej hneď po prvých tisíc kilometroch jazdy a následne po 5 000. Správny zábeh mohol ovplyvniť vlastnosti autá na ďalšie státisíce kilometrov – znížiť hlučnosť či spotrebu paliva. A ako je to s tými modernými?

Zábeh je kratší ale stále dôležitý

Platí to ale aj dnes, keď sú autá vyrábané z oveľa kvalitnejších materiálov a s oveľa presnejšími toleranciami? Áno platí, i keď sa čas zábehu podstatne skrátil a proces je jednoduchší. Aj kvalitnejšie komponenty sa totiž musia „zladiť“. Najmä tie pohyblivé, často vyrobené z odlišných materiálov. Je zrejmé, že pri novom motore sú všetky jeho súčasti viac natesno. Z toho dôvodu dochádza k výraznejšiemu treniu a zvýšenému zahrievaniu. Preto sa pri nových vozidlách neodporúča „tlačiť na pílu približne prvých 5 000 kilometrov. Prílišná záťaž môže viesť k zapečeniu piestnych krúžkov s čím neskôr súvisí vyššia spotreba oleja. Neopatrným pridávaním plynu počas zábehu môžete však poškodiť aj ložiská kľukového hriadeľa, čo sa prejaví klepotavým zvukom motora.

Moderné motory sú vyrábané s oveľa väčšou... Foto: Renault
Renault - výroba motorov Moderné motory sú vyrábané s oveľa väčšou presnosťou, no aj ich komponenty si musia navzájom "sadnúť

Vo všeobecnosti platí, že pri zábehu benzínových áut by ste nemali ich motor vytáčať nad 4 500 a pri naftových nad 3 500 otáčok za minútu. Inak riskujete. Stále platí, že jednotlivé komponenty sa dokonale zladia až po 10 000 kilometroch. Okrem stráženia otáčok je dôležitý defenzívny štýl jazdy. Spočiatku zrýchľujte čo najpomalšie a rozhodne sa vyhýbajte dlhodobej jazde vysokými rýchlosťami – najmä ak je motor studený. Veľa extrémne krátkych jázd v krátkom časovom úseku nie je tiež ideálnych. Toto odporúčanie dodržiavajte aspoň počas prvých 1 000 až 3 000 kilometrov. Ak doprajete svojmu novému autu šetrné zaobchádzanie počas prvých tisíc kilometrov a záťaž budete zvyšovať postupne, v dlhodobom horizonte budete odmenení.

Kia e-Niro - servis Čítajte viac Týchto 15 vecí skontrolujte na aute po zime. Oplatí sa to

Auto bude jazdiť tichšie, bude mať vyšší výkon, nižšiu spotrebu a spoľahlivejšiu prevádzku. Nové dieslové motory vás však môžu prekvapiť nekontrolovateľným zvyšovaním otáčok na voľnobehu. Nejde o chybu. Dôvodom je “vypaľovanie” filtra pevných častíc. Motor si musí totiž najskôr filter akoby „vytrénovať“. Po asi 5 000 kilometroch by už ale malo auto držať stabilnú hladinu otáčok na voľnobehu. S náležitou opatrnosťou by ste mali narábať aj s prevodovkou. Aj tej škodia príliš vysoké otáčky a „drsné“ radenie. Pri tých automatických by ste zas nemali využívať zbytočne športový režim, ktorý udržiava vyššie otáčky motora aj prevodovky. Stačí štandardný mód. Ale ani príliš defenzívna jazdy nie je ideálna. Ako sa totiž hovorí – „auto si pamätá“.

Podtáčanie motora nie je tiež dobré

Myslí sa tým technika jazdy konkrétneho vodiča. Niekto šoféruje úspornejšie, iný, naopak, jazdí ako pretekár s pedálom na podlahe. A to sa prejaví v budúcnosti. Podľa toho, ako sa majiteľ auta správal za volantom, tak sa auto bude správať neskôr. Ak niekto jazdí veľmi sporadicky, auto sa stane lenivejším. Ako je to možné? Táto lenivosť vzniká nedokonalým spaľovaním, napríklad v režime studeného motora v nízkych otáčkach. Vtedy vznikajú karbónové usadeniny na piestoch, piestnych krúžkoch a ventiloch. Usadeniny následne zhoršujú prestup tepla a motor sa nechladí tak ako má. Prehriatiu sa následne snaží zabrániť riadiaca jednotka motora tým, že zníži výkonu agregátu.

Prílišné dlhodobé podtáčanie motora vedie ku... Foto: AMT
Motory - problémy Prílišné dlhodobé podtáčanie motora vedie ku karbonizácii. Zabiehať auto celý život sa nevypláca. Občas to chce aj razantnejšiu jazdu.

V rukách svižnejšieho vodiča možno tieto usadeniny vypáliť a vrátiť motor do normálneho stavu. Čo z toho vyplýva? Zabehávať auto celý život nie je dobrý nápad. „Novotine“ doprajte zábeh a následne striedajte všetky jazdné režimy. A ako je to s výmenou oleja? Moderné vozidlá môžu niekedy najazdiť až 30 000 kilometrov s prvou olejovou náplňou, pretože vďaka precíznejšej výrobe a precíznejším procesom čistenia pred montážou, končí v oleji podstatne menej kovových častíc. Ak sa však rozhodnete vymeniť olej skôr, urobíte motoru veľmi dobrú službu. Takouto výmenou sa zbavíte množstva mikročastíc obrúsených počas prvých zábehových kilometrov. Tie pochádzajú najčastejšie reťazového rozvodu.

ADAC - test letných pneumatík 2022 Čítajte viac Plánujete na jar dojazdiť staré zimné ‘gumy‘? Radšej to nerobte

Motor však nie je ani zďaleka jedinou časťou auta, ktorú treba zabehnúť. Myslieť by ste mali aj na pneumatiky a brzdy. Na pneumatikách je potrebné zábehom do asi 800 kilometrov “strhnúť” hladkú lesklú vrstvu, ktorá z výroby pokrýva ich povrch, ale nemá žiadnu funkciu. Vrstva sa odstráni, čím sa zdrsní plášť pneumatiky a tá získa lepšiu priľnavosť. Platí, že aj pre pneumatikách je lepšia defenzívna jazda Ak je to možné, počas prvých približne 500 kilometrov pneumatiky skôr šetrite. A buďte obzvlášť opatrní na mokrej vozovke, keďže brzdná dráha auta s novými pneumatikami je dlhšia ako s mierne opotrebovanými. Zábeh sa odporúča aj pre brzdové obloženie, ktorému sa po približne 200 až 1 000 kilometroch obrúsi vrchná vrstva. Ale pozor, prvých 300 km nemusia brzdy brzdiť tak intenzívne, ako keď sú zabehnuté.

Desatoro pre správny zábeh nového auta

1. Nenechávajte bežať studený motor na voľnobeh. Najlepšie ho zahrejete pokojnou jazdou.

2. Počas prvých 1 000 kilometrov nevytáčajte benzínový motor nad 4 500 otáčok za minútu a dieselový agregát nad 3 500 otáčok za minútu.

3. Nepreháňajte to ani s príliš nízkymi otáčkami. Podotáčky automobilu škodia v zábehu, ale aj po ňom. Voľte zlatú strednú cestu.

4. Po najazdení prvých 1 000 – 5 000 km vymeňte olej aj olejový filter.

5. Otáčky a zaťaženie postupne zvyšujte od najazdených 1 000 až 2 000 kilometrov.

6. Striedajte tempo jazdy, aby sa komponenty zabehli v rôznych rýchlostiach a pri rozdielnom teplotnom zaťažení.

7. V zábehu brzdite a akcelerujte plynulo.

8. Počas prvých 2 000 kilometrov neťahajte za novým autom príves.

9. Po zábehu, t.j. od 2 000 kilometrov, využívajte celý rozsah prevádzkových otáčok. Nebojte sa motor občas poriadne prehnať, aby sa priebežne stačil vypaľovať od usadenín.

10. V prípade preplňovaného agregátu a väčšej záťaži nechajte motor pred zhasnutím na pár sekúnd “vydýchnuť” na voľnobehu.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #zábeh auta #zábeh motora
Články podľa značiek