Viete naštartovať vybité auto káblami? Tu je 10 krokov, ako to robiť správne

Zbavte sa chýb, ktoré robia motoristi pri štartovaní premrznutého motora káblami. Nie je to až také ťažké.

17.01.2024 06:00
debata (9)
Štartovacie káble vás môžu doslova zachrániť.... Foto: Varta
Auto - zima Štartovacie káble vás môžu doslova zachrániť. Nie sú súčasťou povinnej výbavy, ale mať ich v zime v kufri je múdre rozhodnutie.

Isto to poznáte. Otočíte ráno v mrazivom počasí kľúčom v spínacej skrinke alebo stlačíte štartovacie tlačidlo a ozve sa len chabý pokus o pretočenie motora alebo dokonca vôbec nič. Dôvod je zrejmý. Štartér odmieta pracovať, pretože batéria mu nedokáže dodať potrebný prúd. Často pritom vodič ani len netuší, že akumulátor v jeho aute je pred kolapsom. A keďže moderné autá sa neodporúča rozťahovať či roztláčať, pretože by mohlo dôjsť k poškodeniu motora, najlepším a zároveň najelegantnejším spôsobom, ako sa dostať z tejto chúlostivej situácie, je použiť štartovacie káble.

Pekne, len zima. Čo nás čaká v ďalších dňoch?

Video
Auto - zima Čítajte viac Viete správne zahriať motor v tuhých mrazoch? Takto sa to má robiť

Samozrejme, potrebujete na to ochotného „kolegu“, ktorý vám umožní pripojiť vaše vozidlo k akumulátoru jeho auta. A tiež štartovacie káble, ktoré by mali byť povinne-nepovinnou súčasťou zimnej výbavy. Vyhláška ich nepožaduje, ale mať ich v kufri nie je veru na škodu. Ak ich kupujete, vyberte si radšej tie dlhšie, silnejšie a drahšie. Základné, s dĺžkou 2,5 metra nemusia totiž dočiahnuť od batérie k batérii. Slabšie káble zas nemusia stačiť na prenos poťžadovaného prúdu. Podľa druhu predstavujú káble investíciu do maximálne 40 eur. Šetriť sa neoplatí. Vždy je to menej, ako investovať do takzvaného „štartéra“, čo je akýsi núdzový „powerbank“ – malá prenosná batéria. Navyše, štartovacie káble kupujete len pár krát za život.

Správny postup štartovania káblami

1. Ešte pred pripojením káblov skontrolujte čistotu kontaktov. Ak sú zanesené, aspoň trocha ich očistite. Nezabudnite, že vozidlá musia stáť tak, aby sa nedotýkali!

2. Ako prvý (obyčajne červený) kábel pripojte na kladný (+) pól vybitej batérie.

3. Druhý koniec červeného kábla pripojte na kladný (+) pól nabitej batérie „darcovského“ auta.

4. Uzemňovací (väčšinou čierny) kábel pripojte na záporný pól (-) nabitej batérie.

5. Druhý koniec čierneho kábla pripojte na kostru vozidla s vybitou batériou – napríklad na niektorú z kovových častí oživovaného motora. Pozor, nikdy nie k zápornému pólu (-) vybitej batérie! Pri dobíjaní batérie sa totiž uvoľňuje vodík a pri preskočení iskry by teoreticky mohlo dôjsť až k výbuchu.

6. Až keď sú vozidlá prepojené, je správne naštartovať „darcovské“ auto a nechať jeho motor bežať na voľnobeh.

7. Môžete štartovať! Ale nikdy nie viac ako desať sekúnd. Prechádzajúci prúd vysokých hodnôt zahrieva totiž svorky a káble. Mohli by sa poškodiť. Medzi jednotlivými štartovacími pokusmi prospejú aspoň 30-sekundové prestávky. Ak auto s vybitou batériou nenaskočí, problém bude niekde inde ako v akumulátore.

8. Po úspešnom naštartovaní odpojte ako prvý mínusový kábel (-) od štartovaného vozidla a až potom od „darcovského“.

9. Druhý plusový kábel (+) odpojte najskôr od „darcovského“ vozidla a až potom od štartovaného vozidla.

10. Ak prebehlo všetko úspešne, nezabúdajte, že vaše vozidlo musí ostať naštartované, aby sa jeho akumulátor aspoň trocha dobil. Najlepšie je absolvovať pár kilometrov vyšším tempom mimo mesta. Krátka jazda v meste batérii príliš nepomôže. Sklamanie sa tak môže zopakovať.

Akumulátor Čítajte viac Toto je 10 rád ako v zime vždy naštartovať

A nezabúdajte, že štartovanie káblami nevyrieši problém batérie, ktorá už nie je v dobrej kondícii. Kúpe novej sa preto pravdepodobne nevyhnete. Takáto pomoc je najúčinnejšia v situácii, keď je batéria v dobrom stave, no vybila sa napríklad dlhším štartovaním v tuhých mrazoch alebo tým, že vodič zabudol vypnúť svetlá.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #motor #zima #štartovanie #štartovacie káble
Články podľa značiek