Je dobré že aj v časoch škrtenia emisií sú ešte na svete autá, ktoré vám vedia poriadne rozprúdiť krv. Nová šesťstopäťdesiatka k nim nepochybne patrí. Veď vďaka jej preplňovanému 4,4-litrovému 8-valcu sa v zrýchlení takmer dotiahla na staršiu generáciu BMW M6 s mohutným a smädným 10-valcom. To, čo bolo teda ešte nedávno vrcholom, je v prípade 650i akoby štandard.
Niet sa čo čudovať. Motor ponúka rozprávkových 300 kW/408 k a 600 Nm krútiaceho momentu, ktoré sú k dispozícii v širokom pásme od 1750 do 4500 otáčok. V praxi to znamená, že tento takmer dve tony vážiaci koráb šprintuje na stovku za 4,8 sekundy a akcelerovať je ochotný prakticky kedykoľvek. Je jedno, či vyrážate z križovatky alebo sa rozhodnete šliapnuť mu na krk pri stošesťdesiatke. Výkonová rezerva je akoby bezodná. Zošliapnete plynový pedál na podlahu, 8-stupňový automat podradí na čo najnižší stupeň, zozadu sa ozve bravúrne naladený „bublavý“ zvuk výfukov a vy cítite omamný prítlak do sedadla, ktorý vám na pár sekúnd nedovolí vydýchnuť.
Zaváhanie „emkových“ bavorákov“ so zadným náhonom sa však tentoraz nekoná. Systém xDrive prenesie výkon na asfalt bez akéhokoľvek zaváhania a nerieši ani otázku, či práve prší alebo nie.
Fascinujúca je aj kultivovanosť tejto brutálnej sily. Šesťstopäťdesiatka nie je športiak, ktorý z vás vytrasie dušu. Dávkovanie výkonu prebieha s ladnosťou a v tichu luxusnej limuzíny. Podobne je na tom podvozok s aktívnymi tlmičmi, ktorý vás doslova rozmaznáva. Ak ste však vyznávačom puristickej filozofie, stačí na stredovej konzole preladiť program Comfort+ alebo Comfort za ostrejšie nastavenie Sport, prípadne extrémny Sport+ s vypnutou stabilizáciu a z aristokratického krížnika sa stane šelma, z ktorej vás rýchlo rozbolí žalúdok. Tlmiče pritvrdia, reakcia na plyn je citeľne ostrejšia, prevodovka si nárokuje na ďalší stupeň pri vyšších otáčkach a v rukách vám stuhne volant takmer na kameň. V tej chvíli máte auto pod kontrolou bez zásahov elektroniky. Na to si už musíte veriť, a to aj napriek tomu, že stabilita tohto kupé so špičkovým podvozkom vám dovolí naozaj veľa.
Za svoje služby si síce agregát pýta viac paliva, no vír v nádrži vzniká len pri naozaj ostrej športovej jazde. Vtedy môže palubný počítač ukázať aj dvojcifernú číslicu s dvojkou na začiatku. Za normálnych okolností je však možné jazdiť v meste do 14 litrov, čo je menej, ako udáva výrobca, a mimo neho dokonca tesne podliezť desaťlitrovú hranicu. To nie je na 300 kW naozaj veľa. Napokon, ekonomike napomáha prevodovka, ktorá sa snaží držať otáčky na minime, ale aj rekuperácia kinetickej energie.
Za túto bavorácku nirvánu, ktorá je určená skôr pre dvoj- ako štvorčlennú posádku, zaplatíte však minimálne 94 400 eur, a to ste len na začiatku. Odolať totiž hriešne drahým príplatkom v podobe M-paketu, dynamickej kontroly tlmičov, radarového tempomatu, adaptívnych LED-svetiel či audiosústavy Bang & Olufsen je naozaj ťažké.
Fotografie vznikli v spolupráci s magazínom AUTOtest
Technické údaje | |
---|---|
Model: | BMW 650i xDrive Coupé |
Počet valcov/ventilov: | 8/32 |
Objem motora (cm3): | 4395 |
Výkon (kW/ot.): | 300/5500–6400 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 600/1750–4500 |
Prevodovka: | 8-automat |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 5005/1895/1390 |
Rázvor náprav (mm): | 2970 |
Objem bat. priestoru (l): | 460–1265 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 250 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 4,8 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 11,3 |
Cena: | 94 400 € |
Autozor: BMW radu 6 – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi |