Prvá generácia automobilu prišla na trh v roku 2007. Jej predaje z globálneho hľadiska neboli nijak oslnivé. V roku 2011 sa z nej v Európe predalo 16 700 kusov, pričom v kategórii kraľovalo BMW radu 5 s 143 804 predanými autami. Značka veľkej mačky sa teda v druhej generácii rozhodla ísť stíhacou jazdou za svojimi konkurentmi. Okrem iného XF poslali na diétu, kde schudlo 190 kilogramov.
Hneď v prvých dňoch som si všimol jeden veľký rozdiel oproti bežným autám vyššej strednej triedy. Kým moje okolie sa už naučilo brať „športovo“ takmer každé auto, o Jaguar bol nebývalý záujem. Vidieť a vyskúšať ho chceli všetci. Malí, veľkí, bohatí aj chudobní chceli obchytkať a previezť sa v Jaguari. Na týždeň sa mi zdvojnásobil počet kamarátov a v niektorých častiach Slovenska na mňa pozerali ako na kozmonauta, ktorý na parkovisku odstavil svoje UFO. Tento efekt napríklad BMW radu 5 nemá.
Štíhla mačka
Jaguar XF má atletické tvary. Dizajnéri sa nenechali ovplyvniť popularitou veľkých svalov a mohutných proporcií svojej konkurencie. Jaguar pripravil elegantné auto so štíhlymi proporciami a s prižmúreným pohľadom ako tesne pred útokom.
V porovnaní so svojim predchodcom je dĺžka auta o 7 mm kratšia, no rázvor sa predĺžil o 51 mm, čím sa údajne zväčšil priestor pre cestujúcich v zadnej časti auta. Pozdĺž celého vozidla sa tiahnu čisté línie, ktoré sú vzadu zvýraznené svetlami hlboko zasahujúcimi do bokov. Eleganciu auta podčiarkuje aj dlhý zadný previs.
V celom dizajne auta sa nám podarilo nájsť len jeden rušivý moment a ten sa nachádzal vo vydarenej mriežke chladiča. Výrobca mohol svoj znak pripraviť v trojrozmernom vydaní a neumiestňovať ho ako obrázok za plastový obdĺžnik, ktorý síce slúži pre radarový tempomat, no kazí predok auta. Navyše sa na ňom veľmi dobre zachytával mŕtvy hmyz.
Vzadu je miesta dosť
Keďže Jaguar XF je vozidlo, ktoré má motor uložený vpredu ale výkon presúva až na zadné kolesá, obávali sme sa miesta za prednými sedadlami. V tomto smere však mačka vyhráva nad BMW radu 5. Cestujúci majú skutočne dostatok miesta. V batožinovom priestore nájdeme 540 litrový priestor, čo predstavuje priemer.
Dizajnéri sa vyhrali aj s interiérom, kde jeho hlavnou črtou je dvojitá línia s dreveným obkladom tiahnuca sa popod čelné sklo. K sedadlám výhrady nemáme. Sú dostatočne pohodlné aj veľké. Zaujímavo je vyriešený aj ovládač automatickej prevodovky, ktorý je oválny a pri štarte sa vysúva.
Rozhodne však nepoteší informačno-zábavný systém. Mnohí mu vyčítajú pomalú odozvu na dotykovej obrazovke s priemerným rozlíšením. Nás skôr mrzelo lacné cvaknutie, ktoré vydávali všetky tlačidlá v jeho okolí po ich použití. Našťastie Jaguar už pripravil nový systém s názvom InControl Touch Pro, ktorý by mal patriť k špičke vo svojej triede. Škoda, že novinku výrobca nepriniesol hneď pri uvedení novej generácie.
Automobil mal na palube prítomný aj plnohodnotný head-up displej, ktorý premieta informácie o jazde priamo do zorného poľa vodiča. Aj v tomto prípade nešlo o najlákavejšiu grafiku, no svoju funkciu displej plnil veľmi dobre.
Malú výhradu máme aj k signalizácii otvoreného batožinového priestoru. Pri jednom z odjazdov sa po stlačení tlačidla na veku batožinového priestoru piate dvere nezatvorili. Dozvedeli sme sa o tom až po niekoľkých desiatkach metrov po decentnom upozornení vodiča kamiónu a pohľade do stredného spätného zrkadla. Jaguar by v tomto mohol byť trochu dôraznejší voči roztržitým a zábudlivým ľuďom.
Mačka pre šoférov
Jaguar XF je našťastie auto pre ľudí, ktorí radi šoférujú. Výrobca sa nechce tejto vlastnosti vzdať, o čom svedčí aj koncepcia motor vpredu a pohon vzadu. Vďaka využitiu hliníka je automobil v porovnaní s predchodcom ľahší o 190 kg, čo je cítiť najmä za volantom.
Ľahkosť auta spoznáte pri prejazde zákrut, kedy je auto agilné a s radosťou počúva povely od riadenia. Navyše je dobre vyvážené a teda v zákrutách vodiča nečaká boj s nerovnomerne rozloženou hmotnosťou. Riadenie síce veľa spätnej väzby nedáva, no je presné.
Jazdné vlastnosti majú vylepšiť aj jednotlivé jazdné režimy. Keďže však testované auto nebolo vybavené adaptívnym podvozkom, tak pri dynamickom režime došlo len k miernej úprave tuhosti riadenia a radenia jednotlivých stupňov. Osemstupňový automat radil pomerne hladko. Občas sa však stalo, že nemal zaradený najvhodnejší prevodový stupeň. Vodič však určite ocení dlhý posledný stupeň, ktorý šetrí palivo na diaľnici.
Nový motor má svoje muchy
Nová generácia dostala pod kapotu dvojlitrový naftový štvorvalec, ktorý nahradil pohonnú jednotku s objemom 2,2 litra. V silnejšej verzii dosahuje výkon 180 koní a 430 Nm krútiaceho momentu.
Problém je však v tom, že od Jaguara každý čaká, že vo výkone nebude robiť kompromisy a keď sa mu zachce, tak pokojne vytrhne zadnými kolesami kus asfaltu. V tomto prípade to však tak rozhodne nie je. Platí presne to isté, čo sme skonštatovali pri teste BMW 525d. Motor je výkonovo tak na hranici akceptovateľnosti prestíže, ktorú značka a segment auta so sebou nesú.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 8,1 sekundy, čo nie je žiadna tragédia. Horšie je to pri pružnosti, kedy pohonnej jednotke jednoducho chvíľu trvá kým sa pozbiera a začne zrýchľovať. Aj napriek tomu však určite pôjde o jednu z najobľúbenejších motorizáciách v type XF. Trojlitrový naftový šesťvalec s krútiacim momentom až 700 Nm dokáže autom pohnúť určite viac.
Menší motor sa však odvďačí dobrou spotrebou. Priemerne sa s vozidlom dá na 100 km spotrebovať 6,5 litra nafty. Mimo mesta pri troche snahy nie je problém prekročiť zo spodnej strany hranicu 6 litrov, pri naháňaní sa po diaľnici a pri jazde po meste stúpa spotreba nad 7 litrov.
Kultúra chodu pohonnej jednotky rozhodne nie je dobrá. Otrasy a vibrácie agregátu sú jednoducho na túto triedu príliš silné. Najviac znateľné boli, keď sa k slovu dostal štart stop systém. Pri vypínaní a štartovaní motora dokázala pohonná jednotka doslova jemne zatriasť celým autom.
Záver
Jaguar XF prináša do segmentu vyššej strednej triedy čerstvý vzduch. Dáva alternatívu a osloví klientelu, ktorá do garáže nevyhnutne nechce auto z posilňovne. U nás si so sebou navyše nesie takú dávku prestíže, ktorú jeho nemecká alebo švédska konkurencia nemá. Predsa len stretnúť Jaguar je u nás zriedkavejší jav, ako naraziť na Audi. Jaguar urobil veľký krok vpred, no ešte stále má na čom pracovať.
Prestíž je navyše skombinovaná s dobrými jazdnými vlastnosťami. Pozor však na zvolávacie akcie, ktoré na auto výrobca už vyhlásil. Naftový dvojliter môže mať napríklad problém s odpájaním hadičky s naftou od palivového filtra. Každopádne odporúčame objednať si nový informačno-zábavný systém.
Taktiež stojí za zváženie silnejší motor. Ak predsa len chcete dvojlitrový motor, tak aspoň ten so 180 konskými silami. Slabšia verzia už je pre auto skutočne nedostatočná. Najlacnejší Jaguar XF môžete kúpiť za 42 521 eur. Najlacnejší naftový šesťvalec má cenovku 62 748 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 954 |
Šírka (mm) | 2 091 |
Výška (mm) | 1 457 |
Rázvor (mm) | 2 960 |
Objem batožinového priestoru | 540 l |
Objem palivovej nádrže | 66 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 595 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 999 cm3 |
Výkon | 132 kW (180 k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 430 Nm pri 1 750 – 2 500 ot./min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Pohon | RWD |
Max rýchlosť | 218 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,1 s |
Spotreba (kombi) | 4,3 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,5 l/100 km |
Ceny
Najnižšia cena modelu | 42 521 EUR |
Základná cena testovaného modelu | 49 214 EUR |
Cena testovaného modelu | 71 800 EUR |