Test: Nissan X-Trail dCi 130 4x4 – spomienky na terén

Japonský výrobca vyrába okrem bežných hatchbackov aj poriadny pracovný off-road. X-Trail je však na pomedzí sveta terénu a ciest, aj keď tá druhá možnosť je jeho srdcu bližšia. Tretia generácia modelu je na trhu už od roku 2013. Ako sa darí japonskému SUV aj po rokoch?

Nissan X-Trail tretej generácie je na trhu od roku 2013.
Nissan X-Trail tretej generácie je na trhu od roku 2013.
Autor: Nissan

Nissan naskočil na vlak kompaktných SUV, alebo ak chcete crossoverov, prvou generáciou X-Trailu v roku 2000. Vozidlo bolo na trh uvedené zhruba v rovnakom čase konkurenčné Suzuki Grand Vitara, Hyundai Tucson alebo Toyota Rav4. Prvá generácia zdieľala platformu s Almerou a Primerou. Jej výrobu spoločnosť zastavila v roku 2007.

Druhú generáciu automobilka predstavila v rovnakom roku na autosalóne v Ženeve. Do predaja v Európe sa automobil dostal v treťom štvrťroku. Vozidlo vzniklo na platforme Nissan C, ktorú používal aj Renault Mégane druhej generácie alebo Fluence. V garážach Nissanu na nej stál aj Qashqai.

Pozrite is krátke video!

Najnovšia generácie je na trhu od roku 2013 a stojí na platforme CMF. Vozidlo sa vyrába v továrňach po celej Ázii. Jeho produkcia prebieha v Japonsku, Číne, Indonézii, Malajzii, Rusku, na Taiwane alebo v Thajsku.

Ázijský vplyv

Dizajn X-Trailu prešiel v rámci generácií vývojom, ktorý môžeme badať aj pri iných typoch automobilky. Kým predošlé dve generácie mali o čosi drsnejší výzor, v poslednom pokračovaní X-Trail zjemnel. Viac sa prispôsobil ladným a dynamickým krivkám ako ostrým hranám.

V prednej časti vidíme niekoľkokrát sa opakujúci motív písmena „V“. Do tohto tvaru je ladená ako chrómová časť mriežky chladiča, tak aj denné LED osvetlenie. Vplyv ázijského dizajnéra sa odráža najmä na predných svetlách, ktoré výrazne zasahujú do predných blatníkov. Mimochodom dizajn X-Trailu navrhol Keisuke Otsuki.

X-Trail je už výzorom skrotený mešťan.
X-Trail je už výzorom skrotený mešťan.
Autor: Nissan

Auto pôsobí pomerne vysokým dojmom. Dynamické línie sú badateľné aj z bočnej strany, kde vidieť veľké oblúky pre kolesá a dvíhajúcu sa líniu okien. Vek auta je badateľný, podľa môjho názoru, najmä zo zadnej strany. Svetlá sú posadené vyššie ako obvykle a ich grafike taktiež dominuje tvar písmena „V“. Otváranie batožinového priestoru sa nenachádza nad značkou, ako vo väčšine prípadov. Na tento účel je vyhradené miesto ešte nižšie.

Denné LED svietenie je integrované v hlavných svetlách.
Denné LED svietenie je integrované v hlavných svetlách.
Autor: Nissan
Zadné svetlá majú podobnú grafiku ako tie predné.
Zadné svetlá majú podobnú grafiku ako tie predné.
Autor: Nissan

Aj zadné sedačky majú svoj pohyb

Interiér je pre Nissan typický. Mnohé prvky má zhodné s inými modelmi. Napríklad volant je totožný s volantom v Navare. Vodič má na ňom k dispozícii ovládacie prvky rádia a tempomatu. Po nasadnutí dovnútra však posádku víta vyšší posed. Dokonca cestujúci na zadných sedadlách sedia pocitovo ešte vyššie. Bočné vedenie sedadiel nie je výrazné. Pred zadnými sedadlami je miesta dostatok. Sedadlá sa však dajú posúvať a meniť ich sklon.

V interiéri môže byť ako plast a text, tak aj koža.
V interiéri môže byť ako plast a text, tak aj koža.
Autor: Nissan

Informačno-zábavnej časti interiéru dominuje dotykový displej, ktorý však nie je dobrý. Jeho rozlíšenie je slabé a na priamom slnku ťažko čitateľné. V súčasnej dobe by na palube takéhoto auta mal byť kvalitnejší displej.

Skvelý kamerový systém je limitovaný kvalitou displeja.
Skvelý kamerový systém je limitovaný kvalitou displeja.
Autor: Nissan

Nízka kvalita displeja kazí najmä kamerový systém, ktorý auto má. Vozidlo dokáže vodičovi ponúknuť 360 stupňový záber na okolie auta. Tento prvok výbavy dnes ešte stále nie je bežnou záležitosťou. Nekvalitný displej však túto vymoženosť dehonestuje.

X-Trail Nissan predáva aj v 7 miestnej verzii. Do batožinového priestoru sa však s 5 sedadlami zmestí 550 litrov a po odstránení všetkých prekážok až 1 982 litrov. Dno batožinového priestoru je navyše dvojité.

Zadné sedadlá sú posuvné.
Zadné sedadlá sú posuvné.
Autor: Nissan
A batožinový priestor má dvojité dno.
A batožinový priestor má dvojité dno.
Autor: Nissan

Úsporný naftový motor je najlepší

Nissan ponúka na Slovensku X-Trail len s dvojicou motorov. Jedným z nich je benzínová jednotka s objemom 1,6 litra a výkonom 163 koní a druhou je naftová taktiež jednašestka. Naftovú verziu s jediným výkonom 130 koní sme mali na test aj my.

Nissan ponúka X-Trail len s dvoma motormi. S naftovou a
benzínovou jednašestkou.
Nissan ponúka X-Trail len s dvoma motormi. S naftovou a benzínovou jednašestkou.
Autor: Nissan

Výrobca model predáva buď s manuálnou 6 stupňovou prevodovkou, automatom alebo s manuálom a pohonom všetkých kolies. Akustický prejav testovaného agregátu je veľmi dobrý. Ani pri studenom štarte o sebe takmer vôbec nedáva vedieť.

Krútiaci moment dosahuje pohonná jednotka na úrovni 320 Nm. To v kombinácii s manuálnou prevodovkou a pohonom všetkých kolies stačí na akceleráciu na 100 km/h za 11 sekúnd. Omnoho lepšia ako v šprinte je pohonná jednotka v pružnosti, ktorú X-Trailu dáva. Nemá ju však zmysel vytáčať, pretože vo vyšších otáčkach motor citeľne vädne. Druhou jeho devízou je však nízka spotreba. Výrobca tvrdí, že kombinovane si automobil zoberie z nádrže 5,3 l/100 km, realita je však približne o liter vyššia. Na diaľnici sa dá počítať s odberom okolo 6,7 l/100 km. Šiesty prevodový stupeň na diaľnici točí približne 2 500 otáčok.

Manuálna prevodovka má pomerne dlhé prevody. Na diaľnici
točí len okolo 2 500 otáčok.
Manuálna prevodovka má pomerne dlhé prevody. Na diaľnici točí len okolo 2 500 otáčok.
Autor: Nissan

Ovládač na pohon

Hlavným domovom X-Trailu je asfalt. Avšak vo výbave s pohonom všetkých kolies je schopným partnerom aj mimo spevnených ciest. Vodič si navyše môže zvoliť, na ktorú nápravu chce posielať výkon.

Ovládač dokáže zmeniť rozloženie síl medzi nápravami.
Ovládač dokáže zmeniť rozloženie síl medzi nápravami.
Autor: Nissan
Kto je zvedavý, ktorá náprava práve zaberá, môže sa
pozrieť.
Kto je zvedavý, ktorá náprava práve zaberá, môže sa pozrieť.
Autor: Nissan

Pred lakťovou opierkou je ovládač, ktorého otočením je možné zapnúť len pohon prednej nápravy, alebo automatické pripájanie aj zadných kolies. Oba režimy sú bez problémov použiteľné na ceste. Práve ich zmenou je možné pozorovať, ako sa zmení správanie auta. So zapnutým pripájaním zadnej nápravy je X-Trail znateľne stabilnejší najmä v zákrutách.

Čítajte viac

Tretím režimom je stály pohon všetkých kolies, kedy ide 50 percent výkonu dopredu a 50 percent na zadnú nápravu. Tento režim je možné používať najmä pri nízkych rýchlostiach v ťažších podmienkach. Ak k tomu pripočítame svetlú výšku 21 cm, X-Trail získal celkom dobrú priechodnosť terénom.

Na ceste sa však X-Trail správa ako auto, ktoré s terénom nemá nič spoločné. Automobil zvláda aj rýchle prejazdy zákrut, no limituje ho nekomunikatívne riadenie. X-Trail, na rozdiel od svojho offroadového súrodenca Navary, je stabilný aj v priamke. Jazdné vlastnosti sú veľmi porovnateľné s Qashqaiom, akurát posádka sedí vyššie.

Záver

Ak si kúpite X-Trail bez pohonu všetkých kolies, tak z radu nevystúpite a nevyužijete plný potenciál tohto auta. Práve 4×4 robí z X-Trailu všestranne použiteľné auto. V zime, v blate alebo za dažďa je možnosť zvoliť si jazdný režim veľkou výhodou.

Navyše možnosť konfigurácie interiéru do 7 miestnej verzie je taktiež výhodou, akú menší Qashqai nemá. V tomto prípade však treba brať do úvahy fakt, že posledné dve sedadlá sú skôr núdzovou záležitosťou.

Svetlá výška 21 cm a pohon všetkých kolies robia z
X-Trailu použiteľné auto aj v teréne.
Svetlá výška 21 cm a pohon všetkých kolies robia z X-Trailu použiteľné auto aj v teréne.
Autor: Nissan

Cena 5 miestnej verzie s benzínovým motorom štartuje na sume 20 050 eur. Najlacnejší model s naftovým motorom stojí 22 550 eur. Najlacnejšia 7 miestna verzia má cenovku 23 550 eur a pohon všetkých kolies je ohodnotený na 26 600 eur.

Najvyššia výbava Tekna ponúka v sérii už tak pokročilé technológie ako rozpoznávanie únavy vodiča, sledovanie pohybu za automobilom, panoramatický parkovací asistent alebo rozpoznávanie dopravných značiek.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 640
Šírka (mm) 1 820
Výška (mm) 1 710
Rázvor (mm) 2 705
Objem batožinového priestoru 550/1 982 l
Objem palivovej nádrže 60 l
Pohotovostná hmotnosť 1 580 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 598 cm3
Výkon 96 kW (130 k ) pri 4 000 ot./min
Max. krútiaci moment 320 Nm pri 1 750 ot./min
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Pohon AWD
Max rýchlosť 186 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11 s
Spotreba (kombi) 5,3 l/100 km
Spotreba (test) 6,3 l/100 km

Cena

Základná cena 20 050 EUR
Cena testovaného modelu 26 600 EUR
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

parlament, fico,

Fico: Rozšírenie návrhu o ďalšie amnestie je na poslancoch

25.03.2017 13:54

Postoj predsedu vlády Roberta Fica sa k zrušeniu Mečiarových amnestií od roku 1998 nemenil.

fico, summit, rím

Fico: Iný priestor ako EÚ pre SR neexistuje

25.03.2017 13:02

Pre Slovensko neexistuje iný životný priestor, ako je Európska únia a klame každý, kto tvrdí, že SR by dokázalo prežiť ako nejaký neutrálny štát.

židia, muzeum, kultúra, vlak,

Prežila peklo, aby mohla mladým rozprávať o nacistických zverstvách

25.03.2017 11:45

O osude slovenských Židov už bolo rozhodnuté, no rodinka Friedmannovcov z Humenného ešte netušila, aký tragický to bude mať dosah.

František Gaulieder

Zomrel bývalý poslanec František Gaulieder, zrazil ho vlak

25.03.2017 11:03, aktualizované: 14:10

Františka Gauliedera zrazil nadránom z piatka na sobotu vlak, udalosť sa stala pred Trnovcom nad Váhom (okres Šaľa). Polícia pracuje aj s verziou samovraždy.