Nissan naskočil na vlak kompaktných SUV, alebo ak chcete crossoverov, prvou generáciou X-Trailu v roku 2000. Vozidlo bolo na trh uvedené zhruba v rovnakom čase konkurenčné Suzuki Grand Vitara, Hyundai Tucson alebo Toyota Rav4. Prvá generácia zdieľala platformu s Almerou a Primerou. Jej výrobu spoločnosť zastavila v roku 2007.
Druhú generáciu automobilka predstavila v rovnakom roku na autosalóne v Ženeve. Do predaja v Európe sa automobil dostal v treťom štvrťroku. Vozidlo vzniklo na platforme Nissan C, ktorú používal aj Renault Mégane druhej generácie alebo Fluence. V garážach Nissanu na nej stál aj Qashqai.
Najnovšia generácie je na trhu od roku 2013 a stojí na platforme CMF. Vozidlo sa vyrába v továrňach po celej Ázii. Jeho produkcia prebieha v Japonsku, Číne, Indonézii, Malajzii, Rusku, na Taiwane alebo v Thajsku.
Ázijský vplyv
Dizajn X-Trailu prešiel v rámci generácií vývojom, ktorý môžeme badať aj pri iných typoch automobilky. Kým predošlé dve generácie mali o čosi drsnejší výzor, v poslednom pokračovaní X-Trail zjemnel. Viac sa prispôsobil ladným a dynamickým krivkám ako ostrým hranám.
V prednej časti vidíme niekoľkokrát sa opakujúci motív písmena „V“. Do tohto tvaru je ladená ako chrómová časť mriežky chladiča, tak aj denné LED osvetlenie. Vplyv ázijského dizajnéra sa odráža najmä na predných svetlách, ktoré výrazne zasahujú do predných blatníkov. Mimochodom dizajn X-Trailu navrhol Keisuke Otsuki.
Auto pôsobí pomerne vysokým dojmom. Dynamické línie sú badateľné aj z bočnej strany, kde vidieť veľké oblúky pre kolesá a dvíhajúcu sa líniu okien. Vek auta je badateľný, podľa môjho názoru, najmä zo zadnej strany. Svetlá sú posadené vyššie ako obvykle a ich grafike taktiež dominuje tvar písmena „V“. Otváranie batožinového priestoru sa nenachádza nad značkou, ako vo väčšine prípadov. Na tento účel je vyhradené miesto ešte nižšie.
Aj zadné sedačky majú svoj pohyb
Interiér je pre Nissan typický. Mnohé prvky má zhodné s inými modelmi. Napríklad volant je totožný s volantom v Navare. Vodič má na ňom k dispozícii ovládacie prvky rádia a tempomatu. Po nasadnutí dovnútra však posádku víta vyšší posed. Dokonca cestujúci na zadných sedadlách sedia pocitovo ešte vyššie. Bočné vedenie sedadiel nie je výrazné. Pred zadnými sedadlami je miesta dostatok. Sedadlá sa však dajú posúvať a meniť ich sklon.
Informačno-zábavnej časti interiéru dominuje dotykový displej, ktorý však nie je dobrý. Jeho rozlíšenie je slabé a na priamom slnku ťažko čitateľné. V súčasnej dobe by na palube takéhoto auta mal byť kvalitnejší displej.
Nízka kvalita displeja kazí najmä kamerový systém, ktorý auto má. Vozidlo dokáže vodičovi ponúknuť 360 stupňový záber na okolie auta. Tento prvok výbavy dnes ešte stále nie je bežnou záležitosťou. Nekvalitný displej však túto vymoženosť dehonestuje.
X-Trail Nissan predáva aj v 7 miestnej verzii. Do batožinového priestoru sa však s 5 sedadlami zmestí 550 litrov a po odstránení všetkých prekážok až 1 982 litrov. Dno batožinového priestoru je navyše dvojité.
Úsporný naftový motor je najlepší
Nissan ponúka na Slovensku X-Trail len s dvojicou motorov. Jedným z nich je benzínová jednotka s objemom 1,6 litra a výkonom 163 koní a druhou je naftová taktiež jednašestka. Naftovú verziu s jediným výkonom 130 koní sme mali na test aj my.
Výrobca model predáva buď s manuálnou 6 stupňovou prevodovkou, automatom alebo s manuálom a pohonom všetkých kolies. Akustický prejav testovaného agregátu je veľmi dobrý. Ani pri studenom štarte o sebe takmer vôbec nedáva vedieť.
Krútiaci moment dosahuje pohonná jednotka na úrovni 320 Nm. To v kombinácii s manuálnou prevodovkou a pohonom všetkých kolies stačí na akceleráciu na 100 km/h za 11 sekúnd. Omnoho lepšia ako v šprinte je pohonná jednotka v pružnosti, ktorú X-Trailu dáva. Nemá ju však zmysel vytáčať, pretože vo vyšších otáčkach motor citeľne vädne. Druhou jeho devízou je však nízka spotreba. Výrobca tvrdí, že kombinovane si automobil zoberie z nádrže 5,3 l/100 km, realita je však približne o liter vyššia. Na diaľnici sa dá počítať s odberom okolo 6,7 l/100 km. Šiesty prevodový stupeň na diaľnici točí približne 2 500 otáčok.
Ovládač na pohon
Hlavným domovom X-Trailu je asfalt. Avšak vo výbave s pohonom všetkých kolies je schopným partnerom aj mimo spevnených ciest. Vodič si navyše môže zvoliť, na ktorú nápravu chce posielať výkon.
Pred lakťovou opierkou je ovládač, ktorého otočením je možné zapnúť len pohon prednej nápravy, alebo automatické pripájanie aj zadných kolies. Oba režimy sú bez problémov použiteľné na ceste. Práve ich zmenou je možné pozorovať, ako sa zmení správanie auta. So zapnutým pripájaním zadnej nápravy je X-Trail znateľne stabilnejší najmä v zákrutách.
Tretím režimom je stály pohon všetkých kolies, kedy ide 50 percent výkonu dopredu a 50 percent na zadnú nápravu. Tento režim je možné používať najmä pri nízkych rýchlostiach v ťažších podmienkach. Ak k tomu pripočítame svetlú výšku 21 cm, X-Trail získal celkom dobrú priechodnosť terénom.
Na ceste sa však X-Trail správa ako auto, ktoré s terénom nemá nič spoločné. Automobil zvláda aj rýchle prejazdy zákrut, no limituje ho nekomunikatívne riadenie. X-Trail, na rozdiel od svojho offroadového súrodenca Navary, je stabilný aj v priamke. Jazdné vlastnosti sú veľmi porovnateľné s Qashqaiom, akurát posádka sedí vyššie.
Záver
Ak si kúpite X-Trail bez pohonu všetkých kolies, tak z radu nevystúpite a nevyužijete plný potenciál tohto auta. Práve 4×4 robí z X-Trailu všestranne použiteľné auto. V zime, v blate alebo za dažďa je možnosť zvoliť si jazdný režim veľkou výhodou.
Navyše možnosť konfigurácie interiéru do 7 miestnej verzie je taktiež výhodou, akú menší Qashqai nemá. V tomto prípade však treba brať do úvahy fakt, že posledné dve sedadlá sú skôr núdzovou záležitosťou.
Cena 5 miestnej verzie s benzínovým motorom štartuje na sume 20 050 eur. Najlacnejší model s naftovým motorom stojí 22 550 eur. Najlacnejšia 7 miestna verzia má cenovku 23 550 eur a pohon všetkých kolies je ohodnotený na 26 600 eur.
Najvyššia výbava Tekna ponúka v sérii už tak pokročilé technológie ako rozpoznávanie únavy vodiča, sledovanie pohybu za automobilom, panoramatický parkovací asistent alebo rozpoznávanie dopravných značiek.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 640 |
Šírka (mm) | 1 820 |
Výška (mm) | 1 710 |
Rázvor (mm) | 2 705 |
Objem batožinového priestoru | 550/1 982 l |
Objem palivovej nádrže | 60 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 580 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 598 cm3 |
Výkon | 96 kW (130 k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 320 Nm pri 1 750 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 186 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 11 s |
Spotreba (kombi) | 5,3 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,3 l/100 km |
Cena
Základná cena | 20 050 EUR |
Cena testovaného modelu | 26 600 EUR |