Test: Ford Ranger 3,2 TDCi – civilizovaný pracant

Vozidiel, ktoré miešajú úžitkové vlastnosti s bežným používaním, na trhu nie je veľa. Jedným z nich je Ford Ranger, ktorý sa stavia proti svojim súperom ako Nissan Navara, VW Amarok a Mitsubishi L200. My sme pick-up vyskúšali s 5 valcovým naftovým motorom a s automatickou prevodovkou.

26.02.2017 07:00
debata (2)
Ranger s nespevneným terénom nemá vôbec žiadny... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Ranger Ranger s nespevneným terénom nemá vôbec žiadny problém.

V súčasnosti je na trhu generácia s označením T6, o ktorej vznik sa postarala austrálska divízia značky. Automobil nahradil predchádzajúcu verziu, ktorá vychádzala z na Slovensku nedostupnej Mazdy BT-50.

Automobil je na trhu od roku 2011 a vyrába sa v Juhoafrickej republike, Thajsku a Argentíne. Ide o klasický pick-up s offroadovými vlastnosťami, ktorý môže mať dvoj alebo štvordverovú kabínu.

Pozrite si krátke video.

Pre chlapov

Dizajnovo je jasné, že Ranger nie je auto pre slečny do mesta. Vozidlo je dlhé takmer 5,4 metra a váži viac ako dve tony. Hlavnú rolu v prednej časti nehrajú svetlá, ako to býva zvykom u väčšiny automobilov, ale predná maska. Tá však nie je rovnaká ako napríklad vo Focuse alebo Mondeu. Má len jednu masívnu lamelu. Svetlá sú zoskupené po jej stranách.

Testovaný kus je navyše vybavený verziou Wildtrack. Vďaka tomu je predná maska chladiča čierna rovnako tak ako kľučky dverí. Súčasťou výbavy je aj aerodynamický ochranný rám za kabínou a strešné lyžiny.

Ranger má "drsniacky" výraz. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Ranger Ranger má "drsniacky" výraz.

Vo vnútri sa môže zdať, že ide o bežný Ford. Na palube sa nachádza informačno-zábavný systém Sync 2 s dotykovou obrazovkou, klimatizácia alebo vyhrievanie sedadiel. Nejde teda o sparťanský pracovný stroj.

Ranger však má niektoré prvky, ktoré iné Fordy nemajú. Ide napríklad o volič pohonu, vďaka ktorému si vodič môže vyberať medzi pohonom zadnej nápravy alebo roztáčaním kolies na oboch nápravách. Ranger má taktiež navyše niekoľko úchytiek, ktoré posádke uľahčujú nastupovanie do pomerne vysoko postaveného auta.

Interiér nie je sparťanský ani napriek... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Ranger Interiér nie je sparťanský ani napriek pracovnému zameraniu auta.

Výbava Wildtrack na palubu prináša sedadlá potiahnuté kombináciou látky a kože. Sedadlo vodiča je navyše nastaviteľné v 8 smeroch spolu s bedrovou opierkou. Priestoru za volantom je dostatok. Rovnako aj spolujazdec si nájde svoje miesto. Cestujúci na zadných sedadlách majú obmedzené možnosti v pohodlí. Na dlhých cestách ich Ranger asi neuspokojí.

3,2 litrový naftový päťvalec

Na Slovenskom trhu sa Ranger predáva s 2,2 litrovým naftovým štvorvalcom TDCi alebo 3,2 litrovým päťvalcom. Väčší motor produkuje výkon 200 konských síl spolu s krútiacim momentom 470 Nm. Od danej pohonnej jednotky a jej prejavu netreba očakávať žiadne vyberané spôsoby.

Radový naftový päťvalec produkuje krútiaci... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Ranger Radový naftový päťvalec produkuje krútiaci moment 470 Nm.

Pri studenom štarte doslova otriasa celý autom a po pridaní plynu si s radosťou zarachotí. Keďže ide o pracovné auto, tak tomu zodpovedá aj jeho zvuk. Za jeho charakteristikou stojí aj ventilátor chladiča, ktorý sa roztáča vždy v závislosti od otáčok motora.

Ford ponúka tento motor so 6 stupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou. Bohužiaľ, my sme dostali automat, ktorý je podľa nás pre dané auto nešťastnou voľbou. Automatická prevodovka neradí dostatočne zavčasu vyššie prevodové stupne, ako sa pri jazde pracovným pick-upom patrí. Často úplne zbytočne necháva motor vo vyšších otáčkach, pričom rastie spotreba.

Automatická prevodovka nie je najlepšia voľba... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Ranger Automatická prevodovka nie je najlepšia voľba pre toto auto.

V meste v tejto konfigurácii treba počítať so spotrebou na úrovni 12 a viac litrov nafty. Do mesta toto auto však rozhodne nepatrí. Pri pokojnej jazde mimo neho je možné stlačiť odber na približne 8,5 litra nafty. V kombinovanom prežime však treba počítať so spotrebou približne 9,5 l/100 km.

Správanie automatickej prevodovky sa dá obmedziť prepnutím do sekvenčného režimu, kedy si vodič radí sám. V takom prípade je možné vychutnať si krútiaci moment motora, ktorý v automatickom režime prevodovka neustálym podraďovaním ničí. Každopádne však ide o pomerne vysokú spotrebu. Konkurenčný Nissan Navara so štvorvalcovým naftovým motorom a manuálnou prevodovkou má spotrebu nižšiu približne o 1,5 litra a pri jeho teste sme z výkonu motora mali lepší pocit.

Pri jazde a najmä parkovaní treba myslieť na... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Ranger Pri jazde a najmä parkovaní treba myslieť na to, že Ranger nie je žiadny drobec.

Iný pocit

Jazda v modeli Ranger je o čosi iná ako v prípade bežných SUV vozidiel. Posádka cíti pri prejazde nerovností otriasanie. Nie je to chybou zlého nastavenia podvozku, ale toho, že „do batožinového priestoru“ sa zmestí náklad vážiaci viac ako tonu. Ranger je však v tejto oblasti jemnejší a civilizovanejší ako konkurenčná Navara, ktorej otriasanie je výraznejšie.

Ford Ranger si s terénom hravo poradí. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Ranger Ford Ranger si s terénom hravo poradí.

Na ceste môže byť zradný aj pohon zadnej nápravy nad ktorou je prázdny priestor pre náklad. Ak v zákrute pod akceleráciou automobil vyjde na zľadovatený povrch, neskúsený vodič môže mať problémy. Stabilizačný systém síce zasiahne, ale predná náprava sa v ťahu automaticky nepripojí.

Parkovanie je taktiež mierne problematické, pretože automobil je jednoducho veľký. Na pomoc našťastie prichádzajú parkovacie senzory a zadná kamera. Za príplatok v najvyššej výbave sú len senzory vpredu.

Pri jazde po diaľnici je automobil vďaka dlhému rázvoru pomerne stabilný. Ani hlučnosť nie je na vysokej úrovni. Dlhodobé prekračovanie rýchlostných limitov na štvorprúdovkách však z hľadiska spotreby neprichádza do úvahy.

To najlepšie ho schopností Rangera prichádza v teréne. Už pri zapnutom pohone na oboch nápravách automobil dokáže prejsť skutočným terénom. Režim 4L posiela výkon na všetky štyri kolesá a väčšinou poslúži v rozbahnených stúpaniach a iných výrazne sťažených podmienkach.

V príplatkovej výbave sa nachádza aj mechanická uzávierka zadného diferenciálu a ochranný kryt motora spolu s podvozkom. Najvýraznejšou slabinou Rangera v teréne je jeho dlhý rázvor, kedy hrozí, že sa zasekne na podvozku.

Záver

Ranger nie je auto pre bežného obyvateľa mesta alebo vidieka. Tento automobil si kúpia ľudia, ktorí potrebujú využívať jeho terénne a úžitkové schopnosti. Ide však o pracanta, ktorý si poradí aj na dlhších cestách.

Výbava Wildtrack Rangeru dodáva niekoľko... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Ford Ranger Výbava Wildtrack Rangeru dodáva niekoľko dizajnových vylepšení.

Základná cena vozidla dosahuje 19 990 eur bez DPH, no v tomto prípade je automobil vybavený len slabšou verziou naftového štvorvalca s výkonom 130 koní a pohonom výhradnej zadnej nápravy. Schopnosti auta sú tak v teréne výrazne obmedzené.

Najvyššia výbava Wildtrack autu dodáva štýl a naftový päťvalec dostatok výkonu do akýchkoľvek podmienok. Rozhodne však odporúčame vozidlo s manuálnou prevodovkou, ktorá ušetrí nejeden liter paliva. Táto konfigurácia začína na sume 33 490 eur bez DPH.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 5 362
Šírka (mm) 1 860
Výška (mm) 1 848
Rázvor (mm) 3 220
Svetlá výška (mm) 229
Brodivosť (mm) 800
Objem palivovej nádrže 80 l
Pohotovostná hmotnosť 2 194 kg
Užitočné zaťaženie 1 006 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový päťvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 3 196 cm3
Výkon 147 kW (200 k ) pri 3 000 ot./min
Max. krútiaci moment 470 Nm pri 1 500 – 2 750 ot./min
Prevodovka 6-stupňová autommatická
Pohon AWD
Max rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,6 s
Spotreba (kombi) 8,7 l/100 km
Spotreba (test) 9,5 l/100 km

Cena a záruka

Základná cena 23 988 EUR (s DPH)
Cena testovaného modelu 43 494 EUR (s DPH)
Ford Ranger
Ford Ranger
+25Ford Ranger

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Ford Ranger #3.2 TDCi
Články podľa značiek