Test: Seat Ateca 1,4 TSI – jazda na dva valce

25.06.2017 07:00

Zákazníci stále viac žiadajú kompaktné SUV. Seat neostáva pozadu a pred niekoľkými mesiacmi priniesol nový model Ateca. Keďže v kurze sú aj benzínové motory, španielska novinka v snahe ušetriť palivo vypína dva valce.

Seat Ateca je prvým SUV v portfóliu značky.
Seat Ateca je prvým SUV v portfóliu značky. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Jednotlivé značky nemeckého koncernu VW v posledných mesiacoch spúšťajú ofenzívu SUV. VW Tiguan je na trhu už dlhšiu dobu a zažíva úspech. Seatu doteraz takýto model v portfóliu chýbal. Nezaostáva však ani Škoda, ktorá predstavila Kodiaq a Karoq.

Ateca je na trhu od minulého roku. Rovnako sa volá aj malé mestečko na severovýchode krajiny s približne 2-tisíc obyvateľmi. Vozidlo schádza z výrobných liniek v českých Kvasinách. O prácu však pripravilo model Altea, ktorý dizajnoval Walter de Silva a dlhých 11 rokov plnil v rámci značky úlohu MPV modelu.

Ostré línie

Ateca však neprišla s ladnými tvarmi a uhladenými líniami, ktoré svojim modelom kedysi vštepoval Water de Silva. Spomeňme si napríklad aj na Seat Ibizu tretej generácie alebo Alfu Romeo 147. Nové SUV získalo ostré hrany a športovo ladené krivky, ktoré sú dnes pre celý koncern príznačné. Zabudnime na obliny a vypukliny. V prednej časti automobil ponúka pre Seat už typickú grafiku denných svetiel. Podobná grafika sa nachádza aj na svetlách vzadu.

Koncernový dizajn v posledných rokoch dáva...
Koncernový dizajn v posledných rokoch dáva prednosť hranám pred oblinami. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Ani vo vnútri sa dizajnéri neuchýlili k barokovým tvarom. Pomerne ostré línie môžeme vidieť aj na palubnej doske, ktorá je orientovaná na vodiča. Seat bol v rámci koncernu vždy považovaný za najviac športovú značku a inak to nie je ani teraz.

Ukazovatele otáčkomera a tachometra v nulových polohách ukazujú kolmo nadol. V strede palubnej dosky sa nachádza dotykový displej s informačno-zábavným systémom. Jeho grafika však nepatrí k najlepším.

V interiéri máme len výhradu ku grafike...
V interiéri máme len výhradu ku grafike hlavného dotykového displeja. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Potešili nás však sedačky, ktoré sú príjemne tvrdé a dostatočne pohodlné aj na dlhších cestách. Praktické je miesto na odloženie mobilného telefónu pod panelom na ovládanie klimatizácie. Pozitívne hodnotíme aj veľkosť batožinového priestoru. V základe sa do neho môže zmestiť až 510 litrov. Po sklopení zadných sedadiel ale nevzniká rovná plocha, namiesto nej vznikne výrazný schod.

Po sklopení sedadiel rovná plocha nevzniká.
Po sklopení sedadiel rovná plocha nevzniká. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

V meste úsporný

Pohon testovaného SUV zabezpečoval 1,4 litrový benzínový štvorvalec TSI s výkonom 150 konských síl s krútiacim momentom 250 Nm. Agregát sa vyznačuje tým, že dokáže pri nízkej záťaži vypnúť dva valce, čím šetrí palivo.

Motor 1,4 TSI je mimoriadne tichý a v najmä v...
Motor 1,4 TSI je mimoriadne tichý a v najmä v meste šetrí palivo vypínanie dvojice valcov. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Systém sa osvedčil najmä v meste. S klimatizáciou Ateca zvládala jazdiť v mestskej premávke so spotrebou 6,6 l/100 km. Vypínanie valcov skutočne funguje. Pri stabilnej rýchlosti približne 50 km/h Ateca jazdí len na dva valce. Zmena režimu motora je pri tom absolútne nebadaná. Vypnutie dvoch valcov nie je sprevádzané žiadnym zvukovým prejavom ani vibráciami. Pri pohľade na spotrebu však odber paliva po vypnutí dvojice valcov klesá.

V meste sa spotreba pohybuje nad hranicou 6...
V meste sa spotreba pohybuje nad hranicou 6 l/100 km. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Výhoda motora sa však stráca mimo mesta pri potrebe vyššieho výkonu. Na diaľnici spotreba vozidla s pohonom predných kolies a 7 stupňovou prevodovkou DSG narástla na 8 litrov. Mimo mesta sa odber pohyboval na hranici 6,0 litra. Čím vyššia rýchlosť, tým je využiteľnosť dvojvalcového režimu nižšia. Riadiaca jednotka dvojicu valcov vypína aj počas výraznejších klesaní na diaľniciach. Zrýchlenie na 100 km/h trvá 8,5 sekundy a maximálna rýchlosť sa vyšplhá až na 201 km/h. Vtedy sú však v akcii, samozrejme, všetky štyri valce.

Len na asfalt

Napriek tomu, že Ateca patrí do kategórie SUV, jej hlavným poľom pôsobnosti je asfalt. Na off-roadového špecialistu sa však ani nehrá. Kruhový ovládač v blízkosti ovládača elektronickej ručnej brzdy vodičovi poskytuje možnosť voľby jazdných režimov. Režim pre nespevnenú cestu dostupný nie je.

Pri zemne jazdného režimu sa zmení najmä spôsob radenia automatickej prevodovky a reakcia motora na stlačenie plynového pedálu. Dostupný je ekologický režim, režim pre bežnú jazdu a športový režim.

Ak Ateca roztáča len predné kolesá, tak vzadu sa nachádza polotuhá náprava. Kto chce viacprvkové zavesenie kolies, ten musí siahnuť po Atece s pohonom všetkých kolies. Na jazdných vlastnostiach sa jednoduchšie zavesenie prejavuje len na menej kvalitnom asfalte. Pri bežných podmienkach sú jazdné vlastnosti výrazne porovnateľné s Leonom. Rozdiel je v ťažisku, ktoré má Ateca položené vyššie.

Záver

Nie sme si celkom istí, či Ateca preberie zákazníkov, ktorí obľubovali MPV Alteu. Predsa len variabilita a rozmery interiéru sú v novom SUV o niečo iné. Napriek tomu má novinka pred sebou sľubnú budúcnosť, pretože aktuálny dopyt po vozidlách tohto druhu je vysoký.

Vzadu je dostatok miesta aj pre vyššie postavy.
Vzadu je dostatok miesta aj pre vyššie postavy. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Základná cena modelu Ateca s trojvalcovým benzínovým motorom TSI s objemom 1,0 litra je 17 240 eur. Základná výbava obsahuje systém na rozpoznávanie únavy vodiča, systém núdzového brzdenia v meste alebo rozpoznávanie chodcov. Vpredu svietia hlavné svetlá s LED technológiou a vo vnútri je už v základe prítomná klimatizácia.

Testovaný motor má základnú cenovku 24 050 eur a je dostupný len vo vyššej výbave Style. V tomto prípade sú dostupné 17 palcové zliatinové disky, dvojzónová klimatizácia alebo 3,5 palcový dotykový displej.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 363
Šírka (mm) 1 841
Výška (mm) 1 601
Rázvor (mm) 2 638
Objem batožinového priestoru (l) 510
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 359

Technické údaje

Typ Motora zážihovvý
Zdvihový objem motora (cm3) 1 395
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 110/150 pri 5 000 – 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 250 pri 1 500 – 3 500
Prevodovka 7 stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 201
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,5
Spotreba (kombi) (l/100km) 5,4
Spotreba (test) (l/100km) 6,8

Cena a záruka

Základná cena typu 17 240 EUR
Základná cena testovaného modelu 24 050 EUR
Seat
		Ateca
Seat
		Ateca
+17Seat
		Ateca

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #SUV #Seat Ateca #Seat #1.4 TSI
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
3. 7. 2017zdraženie1.062 €zdraženie1.240 €
26. 6. 2017zlacnenie1.061 €zdraženie1.236 €
19. 6. 2017zlacnenie1.063 €zlacnenie1.235 €
12. 6. 2017zlacnenie1.074 €zlacnenie1.239 €
5. 6. 2017zlacnenie1.085 €zlacnenie1.252 €
29. 5. 2017zlacnenie1.103 €zlacnenie1.267 €
22. 5. 2017zlacnenie1.111 €zlacnenie1.275 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk