
Jednotlivé značky nemeckého koncernu VW v posledných mesiacoch spúšťajú ofenzívu SUV. VW Tiguan je na trhu už dlhšiu dobu a zažíva úspech. Seatu doteraz takýto model v portfóliu chýbal. Nezaostáva však ani Škoda, ktorá predstavila Kodiaq a Karoq.
Ateca je na trhu od minulého roku. Rovnako sa volá aj malé mestečko na severovýchode krajiny s približne 2-tisíc obyvateľmi. Vozidlo schádza z výrobných liniek v českých Kvasinách. O prácu však pripravilo model Altea, ktorý dizajnoval Walter de Silva a dlhých 11 rokov plnil v rámci značky úlohu MPV modelu.
Ostré línie
Ateca však neprišla s ladnými tvarmi a uhladenými líniami, ktoré svojim modelom kedysi vštepoval Water de Silva. Spomeňme si napríklad aj na Seat Ibizu tretej generácie alebo Alfu Romeo 147. Nové SUV získalo ostré hrany a športovo ladené krivky, ktoré sú dnes pre celý koncern príznačné. Zabudnime na obliny a vypukliny. V prednej časti automobil ponúka pre Seat už typickú grafiku denných svetiel. Podobná grafika sa nachádza aj na svetlách vzadu.

Ani vo vnútri sa dizajnéri neuchýlili k barokovým tvarom. Pomerne ostré línie môžeme vidieť aj na palubnej doske, ktorá je orientovaná na vodiča. Seat bol v rámci koncernu vždy považovaný za najviac športovú značku a inak to nie je ani teraz.
Ukazovatele otáčkomera a tachometra v nulových polohách ukazujú kolmo nadol. V strede palubnej dosky sa nachádza dotykový displej s informačno-zábavným systémom. Jeho grafika však nepatrí k najlepším.

Potešili nás však sedačky, ktoré sú príjemne tvrdé a dostatočne pohodlné aj na dlhších cestách. Praktické je miesto na odloženie mobilného telefónu pod panelom na ovládanie klimatizácie. Pozitívne hodnotíme aj veľkosť batožinového priestoru. V základe sa do neho môže zmestiť až 510 litrov. Po sklopení zadných sedadiel ale nevzniká rovná plocha, namiesto nej vznikne výrazný schod.

V meste úsporný
Pohon testovaného SUV zabezpečoval 1,4 litrový benzínový štvorvalec TSI s výkonom 150 konských síl s krútiacim momentom 250 Nm. Agregát sa vyznačuje tým, že dokáže pri nízkej záťaži vypnúť dva valce, čím šetrí palivo.

Systém sa osvedčil najmä v meste. S klimatizáciou Ateca zvládala jazdiť v mestskej premávke so spotrebou 6,6 l/100 km. Vypínanie valcov skutočne funguje. Pri stabilnej rýchlosti približne 50 km/h Ateca jazdí len na dva valce. Zmena režimu motora je pri tom absolútne nebadaná. Vypnutie dvoch valcov nie je sprevádzané žiadnym zvukovým prejavom ani vibráciami. Pri pohľade na spotrebu však odber paliva po vypnutí dvojice valcov klesá.

Výhoda motora sa však stráca mimo mesta pri potrebe vyššieho výkonu. Na diaľnici spotreba vozidla s pohonom predných kolies a 7 stupňovou prevodovkou DSG narástla na 8 litrov. Mimo mesta sa odber pohyboval na hranici 6,0 litra. Čím vyššia rýchlosť, tým je využiteľnosť dvojvalcového režimu nižšia. Riadiaca jednotka dvojicu valcov vypína aj počas výraznejších klesaní na diaľniciach. Zrýchlenie na 100 km/h trvá 8,5 sekundy a maximálna rýchlosť sa vyšplhá až na 201 km/h. Vtedy sú však v akcii, samozrejme, všetky štyri valce.
Len na asfalt
Napriek tomu, že Ateca patrí do kategórie SUV, jej hlavným poľom pôsobnosti je asfalt. Na off-roadového špecialistu sa však ani nehrá. Kruhový ovládač v blízkosti ovládača elektronickej ručnej brzdy vodičovi poskytuje možnosť voľby jazdných režimov. Režim pre nespevnenú cestu dostupný nie je.
Pri zemne jazdného režimu sa zmení najmä spôsob radenia automatickej prevodovky a reakcia motora na stlačenie plynového pedálu. Dostupný je ekologický režim, režim pre bežnú jazdu a športový režim.
Ak Ateca roztáča len predné kolesá, tak vzadu sa nachádza polotuhá náprava. Kto chce viacprvkové zavesenie kolies, ten musí siahnuť po Atece s pohonom všetkých kolies. Na jazdných vlastnostiach sa jednoduchšie zavesenie prejavuje len na menej kvalitnom asfalte. Pri bežných podmienkach sú jazdné vlastnosti výrazne porovnateľné s Leonom. Rozdiel je v ťažisku, ktoré má Ateca položené vyššie.
Záver
Nie sme si celkom istí, či Ateca preberie zákazníkov, ktorí obľubovali MPV Alteu. Predsa len variabilita a rozmery interiéru sú v novom SUV o niečo iné. Napriek tomu má novinka pred sebou sľubnú budúcnosť, pretože aktuálny dopyt po vozidlách tohto druhu je vysoký.

Základná cena modelu Ateca s trojvalcovým benzínovým motorom TSI s objemom 1,0 litra je 17 240 eur. Základná výbava obsahuje systém na rozpoznávanie únavy vodiča, systém núdzového brzdenia v meste alebo rozpoznávanie chodcov. Vpredu svietia hlavné svetlá s LED technológiou a vo vnútri je už v základe prítomná klimatizácia.
Testovaný motor má základnú cenovku 24 050 eur a je dostupný len vo vyššej výbave Style. V tomto prípade sú dostupné 17 palcové zliatinové disky, dvojzónová klimatizácia alebo 3,5 palcový dotykový displej.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 363 |
Šírka (mm) | 1 841 |
Výška (mm) | 1 601 |
Rázvor (mm) | 2 638 |
Objem batožinového priestoru (l) | 510 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 359 |
Technické údaje
Typ Motora | zážihovvý |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 395 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 110/150 pri 5 000 – 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 250 pri 1 500 – 3 500 |
Prevodovka | 7 stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 201 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,5 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 5,4 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,8 |
Cena a záruka
Základná cena typu | 17 240 EUR |
Základná cena testovaného modelu | 24 050 EUR |