Test: Ford Tourneo Courier – rodinný sen do 25 000 €. Chýba mu len diesel

MPV sú mŕtve, ale dobre vybavené dodávky ich dnes zastúpia s prehľadom. Nový Ford Tourneo Courier je jasným dôkazom. Má skvelý dizajn, veľkú kabínu a na jeho kufor sa nechytá ani Octavia Combi. Vo verzii Active dokonca koketuje s triedou SUV.

29.03.2024 07:00
debata (3)
Dizajnéri odviedli fantastickú prácu. Tourneo... Foto: Ľuboš Pilc
Ford Tourneo Courier Active - test 2024 Dizajnéri odviedli fantastickú prácu. Tourneo Courier je síce „civilizovanou“ dodávkou, no pridáva off-roadové emócie. Verzia Active disponuje lepšie chráneným podvozkom. No a s bielou strechou jej niet čo vytknúť.

Ford má za sebou ťažké obdobie. Jeho niekdajšie hity ako Focus, Fiesta či Mondeo sú minulosťou. Ťaží najmä z SUV – Pumy, Kugy a ako korenie pridáva Mustang, Ranger či Bronco. Elektrický Mustang Mach-E a nový Explorer, sú takpovediac do počtu. Lenže nedávno vyrukoval s novou generáciou „užitkáčov“ a tie môžu poriadne zamiešať karty aj v segmente osobných áut. Minimálne Tourneo Courier a Tourneo Connect. My sme si vyskúšali menšie z nich. Tourneo Courier je osobnou verziou Transitu Courier a zároveň najmenším z novej flotily. Nevyznáte sa v tom? Ani sa nečudujeme. Ford totiž urobil z nomenklatúry skutočný hlavolam. Hoci má v ponuke aj tretie Tourneo – veľký Custom, ide o tri úplne odlišné autá. Názov Tourneo by mal byť v skutočnosti len prívlastok pre osobné deriváty jeho úžitkových Transitov. O to viac šokuje, že na Tourneu Courier nápis Courier vôbec nenájdete. Kto za toto berie peniaze?

Na dĺžku má Tourneo Courier len 4 343 mm, čo je... Foto: Ľuboš Pilc
Ford Tourneo Courier Active - test 2024 Na dĺžku má Tourneo Courier len 4 343 mm, čo je menej ako má napríklad Škoda Scala. To by ste asi nepovedali, však?

Dizajnové eso

Samotné auto je v tom však nevinne. Napriek tomu, že Tourneo Courier je jasnou dodávkou, v tejto podobe tak trochu koketuje s triedou SUV. Môže za to podvozok s plastovou ochranou, kolmá maska s integrovanými vertikálne situovanými svetlami, vysoká kapota aj dvojfarebné lakovanie karosérie s čiernymi stĺpikmi. Pri pohľade na toto auto sa vám začnú vynárať paralely s Defenderom. Jednoducho, dizajnéri odviedli excelentnú prácu. Ešte nikdy sa nám nestalo, aby by bola malá praktická dodávka stredobodom pozornosti okoloidúcich či vodičov, ktorí stoja vedľa vás na križovatke. Zvlášť efektne vyzerá Tourneo Courier v kombinácii zeleného laku Bursting Green a kontrastnej bielej strechy, za ktorú si priplatíte len 350 eur. Stojí to zato. Tourneu, či skôr Courieru svedčia aj 17-palcové „diamantové“ disky – ďalší prvok, ktorý ho približuje k civilným autám

Verzia Active má už v sérii 17-palcové disky... Foto: Ľuboš Pilc
Ford Tourneo Courier Active - test 2024 Verzia Active má už v sérii 17-palcové disky kolies.
Ford Bronco 2,7 V6 (2024) Čítajte viac Test: Ford Bronco - drsný off-road, ktorý vás určite nenechá v štichu

Hoci Tourneo Courier pôsobí vďaka vysokej a dlhej streche ako pomerne veľké auto, v skutočnosti má na dĺžku iba 4 337 mm a rázvor náprav 2 690 mm. Len pre predstavu, je kratšie ako Škoda Scala. Lenže jeho kabína ponúka doslova priestorové zázraky. Ploché boky karosérie vytvárajú široký interiér, nad hlavou je priam „nekonečná“ rezerva a dosť miesta je aj na nohy. Ak keď Courier nevie celkom utajiť svoj úžitkový pôvod, napríklad tvrdšími plastmi a jednoduchším dizajnom palubnej dosky, všetko je perfektne zladené. Active pridáva špecifické čalúnenie. Ak vás už unavujú preumelkované SUV, toto je minimalizmus presne pre vás. Napokon, aj Defender stavil na podobný štýl. Sedadlá sú jednoduchšie ale ani po absolvovaní viac ako 500 kilometrovej štreky vás chrbát bolieť nebude. Pri dlhšom státí môže vodič relaxovať vďaka výsuvnej opierke na nohy. Nechýba ani lakťová opierka, hoci je úzka.

Ford Tourneo Courier Active - test 2024
Ford Tourneo Courier Active - test 2024
+16Ford Tourneo Courier Active - test 2024

Veľa miesta, primálo tlačidiel

Volant je ten istý, aký poznáte z Pumy či Kugy. Takže sťažovať sa isto nebudete. Má robustný veniec a dostatok hardvéru. Palubná doska nesie dva prepojené 8-palcové displeje. Prístrojový pnel má síce jednoduchú digitálnu grafiku, ale je prehľadný a dobre čitateľný. Infotainment SYNC 4 v ničom nezaostáva za osobnými modelmi Fordu. Disponuje hlasovým ovládaním a bezdrôtovou konektivitou so smartfónmi cez Aple CarPlay a Android Auto. Ale aby sme len nechválili. Ani Tourneo Conect sa neubránilo móde likvidácie fyzických tlačidiel. Veľmi mu chýba napríklad samostatný panel klimatizácie. Všetko ovládate z obrazovky cez malé ikony. Je tu síce šesť tlačidiel pre rýchlejší vstup k niektorým funkciám menu, napríklad spomínanej klimatizácii, ale sú tiež veľmi malé, takže počas jazdy máte čo robiť, aby ste sa do nich trafili.

Interiér je jednoduchý ale svieži, funkčný a... Foto: Ľuboš Pilc
Ford Tourneo Courier Active - test 2024 Interiér je jednoduchý ale svieži, funkčný a prehľadný. Verzia Active prináša špecifické čalúnenie sedadiel. Ručná brzda je dnes už takmer raritou.
Ford Tourneo - 2024 Čítajte viac Ford Tourneo Connect: Už aj ako plug-in hybrid. Na nabitie dá až 110 km

No a z deaktivácie systému na upozornenie prekročenej rýchlosti doslova zošediviete. Vyžaduje si to až päť klikov. A to po každom naštartovaní. Oceňujeme aspoň klasický otočný ovládač hlasitosti, rovnako ako tradičnú páku voliča prevodovky. Úžitkový korienok Tournea cítiť z množstva praktických odkladacích priestorov. Sú vo dverách, kde dáte aj litrovú fľašu, v stredovej konzole, stredovom tuneli, na palubnej doske ale aj nad čelným oknom v podobe širokej poličky. Vychytávkou je lamela na prichytenie príslušenstva medzi displejmi, napríklad konzoly na mobilný telefón. A samozrejme, nechýba ani indukčná nabíjačka. Škoda, že držiaky nápojov našli miesto až medzi sedadlami, navyše v zákryte lakťovej opierky. Vzadu vás víta Tourneo Connect veľkorysým prístupom k sedadlám cez široké posuvné dvere. Nie sú ovládané elektricky, ale manipulácia s nimi je bezproblémová.

Infotainment SYNC 4 má 8-palcovú obrazovku,... Foto: Ľuboš Pilc
Ford Tourneo Courier Active - test 2024 Infotainment SYNC 4 má 8-palcovú obrazovku, hlasové ovládanie aj bezdrôtovú konektivitu so smartfónmi. Bohužiaľ, kvôli dotykovej obrazovke prišlo Tourneo o samostatný panel klimatizácie.

Grandiózny kufor

Na zadných sedadlách trošku cítiť, že Tourneo Connect predsa len patrí do segmentu menších dodávok. Na kolená už nezostáva veľká rezerva. Doháňa to ale vysokou pozíciou sedadiel, takže sedíte kolmejšie a na nohy nepotrebujete toľko miesta. Nad hlavou je ho stále dosť. Lakťovú opierku ale nečakajte a ani nastavovanie sklonu operadiel. Zato sú tu dva USB-C porty a k dispozícii máte otvárateľné okná. To nebýva vždy zvykom pri autách s posuvnými dverami. Nemá ich napríklad ani hriešne drahý VW ID.Buzz. Kufor je ďalšou silnou zbraňou Tournea Courier. Už v základe doň naložíte 570 litrov, po strechu je to ale až v 1 188 litrov a keď sklopíte operadlá a zadné sedadlá celé preklopíte vpred, z Tournea sa stáva „Transit“ s dĺžkou ložnej plochy 1 429 mm. Zaujímavé je, že Ford dal prednosť pred roletkou pevnému plató. Zdvíha sa spolu s rozmernými piatymi dverami.

Prístup k zadným sedadlám zabezpečujú široké... Foto: Ľuboš Pilc
Ford Tourneo Courier Active - test 2024 Prístup k zadným sedadlám zabezpečujú široké posuvné dvere. Aj tu je dostatok miesta i keď na kolená nezostáva veľká rezerva. Okná dverí sa dajú sťahopvať, či nebýva zvykom pri posuvnom riešení.
Kufor je nadpriemerný. Po plató doň naložíte... Foto: Ľuboš Pilc
Ford Tourneo Courier Active - test 2024 Kufor je nadpriemerný. Po plató doň naložíte 570 litrov a po strechu až 1 118. A to môžete ešte sklopiť operadlá alebo preklopiť celé zadné sedadlá.

V bočniciach batožinového priestoru nájdete ešte schránky, tá pravá je výklopná. Našlo sa tu miesto na lepiacu súpravu a kompresor. Zúfalo nám však chýbali háčiky a tiež prekážala pomerne náročná manipulácia s piatymi dverami. Sú ťažké a zatvoriť ich je problém aj kvôli zámku. Niekedy to chcelo aj tri-štyri pokusy. Musíte nájsť optimálny grif. Dvere nesmiete zabuchnúť príliš silno ani slabo. Je to dosť otravné, pretože informáciu, či sa vám to podarilo alebo nie, nájdete až na prístrojovom paneli. Ak svieti grafika na červeno, musíte to skúsiť znova. Je vidieť, že kufor Tournea Connect je pripravený na dvojitú podlahu, ktorá rozdelí priestor na menšiu spodnú a väčšiu hornú časť, zhruba v pomere 2 : 3, my sme ju ale nemali.

Ford Tourneo Courier Active - test 2024
Ford Tourneo Courier Active - test 2024
+30Ford Tourneo Courier Active - test 2024
Nový Ford Transit Custom Čítajte viac Nový Transit Custom: Bestseller Fordu prešiel zásadnou modernizáciou

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Ford #Ford Tourneo #Ford Tourneo Courier
Články podľa značiek