Test:Mercedes-Benz E 300 de. Plug-in hybridy často nechválime, no tento je skvelý

Elektrický dojazd vyše 100 km, rýchle nabíjanie a úsporný diesel sú trojkombináciou, ktorá čisté elektromobily posiela na vedľajšiu koľaj.

12.05.2024 07:00
debata (1)
Mercedes-Benz triedy E nás oslovil skvelými... Foto: Ľuboš Pilc
Auto roka Mercedes-Benz triedy E nás oslovil skvelými jazdnými vlastnosťami, elektrickým dojazdom a naozaj úsporným motorom.

Mercedes-Benz triedy E je doslova legendou so 75-ročnou tradíciou. A každá z jeho generácií nastavovala latku v oblasti bezpečnosti či technológií. Platí to aj o šiestej, ktorá sa na slovenský trh dostala približne pred rokom. Mercedes-Benz pri nej vsadil na istotu – v ponuke je „elektrina“, ale aj benzínové a naftové motory a nájdete v nej aj šesťvalce.

Hi-tech auto

Okrem toho, že trieda E si plným právom zaslúži označenie „legenda“, tak je aj európskym predajným bestsellerom, Slovensko nie je výnimkou. Pravdou je, že s nástupom módnej vlny SUV a crossoverov sú na Slovensku bezkonkurenčne najväčšími predajnými hitmi stuttgartskej automobilky modely GLC a GLE, tak takmer 90 predaných „éčok“ v uplynulom roku vôbec nie je zlý výsledok. A tento rok bude podstatne lepší, pretože len za prvé tri mesiace sa z triedy E predalo na Slovensku už takmer 40 kusov.

Interiéru, spracovanému s veľkým dôrazom na... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC (2024) Interiéru, spracovanému s veľkým dôrazom na vnímanú kvalitu, dominujú dva veľké displeje, za príplatok môžete mať aj tretí pred spolujazdcom.

A modernizované „éčko“ si pozornosť naozaj zaslúži, je totiž doslova prehliadkou futuristických technológií a špičkových jazdných asistentov. My sme testovali verziu 300 de 4Matic, čo je výkonný dvojlitrový plug-in hybrid, jazdiaci na naftu. Aj keď sme zväčša k plug-in hybridom skeptickí kvôli ich nízkemu elektrickému dojazdu, pomalému nabíjaniu a vysokej cene, stuttgartská značka túto technológiu dotiahla do stavu, v ktorom je nielen použiteľná, ale dáva aj praktický zmysel a je s ňou radosť jazdiť. Kým sa však dostaneme tomu prečo, pozrime si najprv aspoň hlavné zmeny, s ktorými chce „éčko“ zaujať v tvrdej konkurencii vyššej strednej triedy.

Čo sa zmenilo len minimálne, sú základne proporcie auta. To na dĺžku meria 4 949 mm, na šírku 1 880 a na výšku 1 480 mm. Takže oproti predchodcovi je o 14 mm dlhšie a o 28 mm širšie. Rázvor náprav s hodnotou 2 961 mm sa natiahol o 22 mm. Dizajn je dokonalým príkladom evolúcie. Známe tvary súčasného rukopisu sú vybrúsené takmer do dokonalosti. Predná maska, ktorá môže byť podsvietená, je prepojená s LED reflektormi lesklou čiernou plochou, čo evokuje nové elektrické modely rodiny EQ. Zboku zaujmú harmonické línie a príplatkové výsuvné kľučky, ktoré boli aj súčasťou výbavy testovaného auta. Asi najvýraznejším dizajnovým prvkom sú zadné svetlá s úplne novou 3D grafikou pripomínajúcou hviezdy.

Vyskúšali sme skutočný extrém: Mercedes-Benz AMG GLC 63
Video

Strednej triede a prémiovému pôvodu zodpovedá aj priestor, výber materiálov a komfort sedadiel. Pokiaľ ide o priestor, tak trieda E sa zaraďuje vo svojom segmente k najlepším. Vodič má o päť milimetrov viac miesta nad hlavou ako v predchádzajúcom modeli. Z rázvoru, ktorý je dlhší o dva centimetre, profitujú najmä cestujúci na zadných sedadlách: priestor na kolená a maximálny priestor na nohy sa zväčšili o 10, resp. o 17 milimetrov. Šírka v oblasti lakťov vzadu sa zväčšila ešte viac: na 1 519 milimetrov. To je nárast o 25 milimetrov a takmer na úrovni luxusnej triedy S. Objem batožinového priestoru predstavuje až 540 litrov. V testovanom plug-in hybride však bol kufor skromnejší, ponúkal len 370 litrov.

K najväčším dizajnovým zmenám v interiéri patrí nahradenie turbínových prieduchov ventilácie ventilačnou štrbinou, ktorá sa ťahá celou šírku palubnej dosky. Hoci sú v kabíne stále typické ergonomické prvky Mercedesu, ako stierače ovládané ľavou páčkou na stĺpiku riadenia, éčko prichádza doslova s digitálnou revolúciou.

Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC (2024)
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC (2024)
+17Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC (2024)

Klasický prístrojový panel zastúpil voľne stojaci displej priamo v zornom poli vodiča. Jeho grafika je špičková a zachováva aj analógové zobrazenie prístrojov. V centre „palubovky“ je 14,4-palcový dotykový displej tretej generácie rozhrania MBUX, ktoré sa ešte viac priblížilo k smartfónom. A to nielen vzhľadom, ale aj kvalitou displeja a rýchlosťou reakcií. Grafiku obrazoviek možno individuálne prispôsobiť pomocou dvoch štýlov zobrazenia (Klasický a Športový) a troch režimov (Navigácia, Asistencia, Servis). To, čo testované auto nemalo, je verzia superscreen. Tá pridáva tretí displej pred spolujazdcom, prekrytý spoločným sklom s tým centrálnym.

S umelou inteligenciou

Aby však Mercedes-Benz zjednodušil ovládanie, prišiel s takzvanými rutinami (opakujúci sa úkonmi), ktoré vytvárate buď individuálne, alebo sa o výber často využívaných funkcií v kontexte vašich zvyklostí, času a polohy postará umelá inteligencia. Čo to znamená? Napríklad auto stiahne okno, ak sa priblížite k rampe často používaného parkoviska, alebo zapne vyhrievanie sedadiel, ak zistí, že to robievate pri poklese teploty pod určitú hranicu. A tiež vám nastavuje obľúbenú ponuku funkcií, aby ste ich nehľadali v menu. Taktiež vám po zadaní vašej fyzickej výšky automaticky nastaví sedadlo vodiča.

Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC (2024)
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC (2024)
+11Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC (2024)

Meniť atmosféru v kabíne môžete pomocou ambientného osvetlenia, ktoré tu rozhodne nie je len na efekt. Spolupracuje napríklad s výstrahami bezpečnostných systémov, mení farbu pri nastavovaní klimatizácie, čím vás informuje, či teplotu zvyšujete, alebo znižujete, a dokonca môže dopĺňať hudbu. Napríklad rýchle sekvencie úderov vyvolávajú rýchle zmeny svetla, zatiaľ čo plynulé rytmy vytvoria jemné svetelné toky. A keď sme už pri hudbe, dá sa ju aj cítiť. Aparatúra Burmester s 18 reproduktormi je totiž doplnená rezonančnými meničmi v sedadlách. Ak si priplatíte, k dispozícii sú aj masážne sedadlá.

Testované auto malo pohon oboch náprav 4Matic. Ten pomáhal aj so stabilitou. Vyviesť triedu E z miery je naozaj ťažké. V zákrutách sa správa príkladne neutrálne. V rámci doplnkovej výbavy sme v aute mali aj podvozok so vzduchovým pružením Airmatic s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+ a riadením zadnej nápravy. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy predstavuje 4,5 stupňa. Priemer otáčania sa vďaka tomu zmenší až o 90 centimetrov.

Stredový displej je rýchly, má výbornú grafiku... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC (2024) Stredový displej je rýchly, má výbornú grafiku a "smartfónové" rozhranie. Nad ním si všimnite ventilačnú lištu, ktorá nahradila klasické výduchy.

Vo výbave nechýba ani tzv. digitálny kľúč. Ak má vodič pri sebe kompatibilné koncové zariadenie, digitálny kľúč od vozidla možno využívať na naštartovanie a zamknutie auta. Navyše je možné aj zdieľanie kľúča. Majiteľ vozidla môže pritom udeliť rôzne práva: buď poskytne len prístup do vozidla, alebo povolí aj jazdenie. Vozidlo dokáže súčasne rozpoznať maximálne štyroch používateľov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #plug-in hybrid #Mercedes-Benz E 300 de #test auta #autotest
Články podľa značiek