Od júla sa bude pokutovať aj podľa kamerového záznamu

Dať si pozor na dodržiavanie dopravných predpisov len pred policajnými hliadkami už nebude stačiť. Od júla totiž bude môcť polícia pokutovať aj na základe kamerových záznamov, ktoré vyhodnotí automatický systém.

09.02.2012 06:00
Polícia Foto:
Od júla bude môcť polícia pokutovať aj na základe kamerových záznamov, ktoré vyhodnotí automatický systém.
debata (7)

Výstrahou pre agresívnych vodičov by mali byť aj vyššie pokuty za rýchlosť, ale aj za porušovanie zákazov. Nové pravidlá prináša ostatná, už druhá novela zákona o cestnej premávke z dielne ministra vnútra Daniela Lipšica. Kým jej prvá úprava, ktorá platí od novembra, znížila vekovú hranicu pre vodičov na 17 rokov či umožnila posielať opitých šoférov do väzenia, najnovšie prijaté zmeny zvyšujú vymožiteľnosť stanovených sankcií.

Najviac by to mal napomôcť prijatý inštitút objektívnej zodpovednosti. Ten prenáša zodpovednosť za spáchaný priestupok z vodiča na vlastníka auta, čo v praxi znamená, že ak si polícia pri pokutovaní nebude istá, kto pri porušení dopravných predpisov sedel za volantom, pokutu automaticky vystaví majiteľovi auta.

„Dnes totiž vlastník auta môže takto vystavenú pokutu zaplatiť, no môže tiež povedať, že vie, kto šoférom na fotografii je, no je to jeho blízka osoba a jej presnú identitu neprezradí. Za to dostane len poriadkovú pokutu vo výške zhruba šesťdesiatšesť eur,“ vysvetľuje dopravný analytik Jozef Drahovský. Ako dodáva, práve toto pravidlo nezodpovední vodiči často zneužívali a pri každej vyššej pokute radšej zaplatili poriadkovú pokutu.

PIANO

Ďalšie užitočné informácie nájdete v článku Hlavné zmeny, ktoré sa v doprave zaviedli od minulého roka
Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

Ministerstvo vnútra navyše tvrdí, že podľa skúseností zo zahraničia by sa vďaka objektívnej zodpovednosti mal znížiť aj počet obetí dopravných nehôd, a to až o 30 či 40 percent. „Objektívna zodpovednosť je nástroj štátu, ktorý efektívne „núti“ vodičov dodržiavať konkrétne pravidlá cestnej premávky – aby nemohli jazdiť rýchlo, na červenú, zaparkovať kdekoľvek a podobne,“ vysvetľuje ministerstvo.

Uplatňovanie pravidla tiež prinesie viacero možností pre vyplatenie pokút. Ak je totiž držiteľom vozidla právnická osoba, zodpovednosť pripadne spoločnosti ako celku. Kto konkrétne pokutu zaplatí, zostane na internom rozhodnutí firmy, keďže táto suma nebude v tomto prípade ako odpočítateľná položka základu dane. Ak zas má niekto vozidlo na lízing, zodpovednosť za spáchanie deliktu ponesie sám, hoci pri evidencii vozidiel figuruje lízingová spoločnosť.

Zavedený inštitút však zahŕňa aj viacero ústupkov. Takto priznané priestupky sa totiž nebudú zapisovať do evidencie priestupkov v evidenčnej karte vodiča, vďaka čomu sa predíde povinnému preskúšaniu v autoškole po opakovaných porušeniach a predísť sa bude dať aj vysokým pokutám. Ak totiž vodiči takto vystavenú pokutu vyplatia do 15 dní, bude možné zaplatiť len dve tretiny celkovej sumy pokuty a zvyšok sa im odpustí. V prípade, že však s pokutou nebudú súhlasiť, môžu proti rozkazu o zaplatení pokuty podať odpor.

„Pokiaľ obsahuje skutočnosti označujúce v požadovanom rozsahu vodiča, ktorý viedol vozidlo držiteľa, vec podozrenia zo spáchania priestupku sa postúpi na rozhodnutie príslušnému okresnému dopravnému inšpektorátu,“ vysvetľuje ministerstvo postup. Ako tiež zdôrazňuje, aby predišlo nedorozumeniam, pokutovať bude môcť len v prípade kvalitného a úplného zdokumentovania celého priestupku. Ak napríklad na zázname nebude zreteľná ŠPZ vozidla, polícia celú vec odloží a nebude sa ňou zaoberať.

Pokutovanie na základe policajných záznamov sa však neskončí ani po prekročení hraníc Slovenska. „Pokiaľ pôjde o krajinu Európskej únie, tam je dohoda o vymáhaní pokút, ku ktorej sa pred niekoľkými mesiacmi pridalo aj Slovensko. Vymáhanie takto zaznamenaných pokút teda platí aj opačne pre všetky krajiny, ktoré sa k dohode pridali,“ vysvetľuje Drahovský. V prípade preukázateľného porušenia predpisov vodičov navyše čakajú rádovo vyššie pokuty ako tie, na ktoré sú zvyknutí zo sadzobníka pokút. Pokutovanie pridŕžajúce sa záznamov z tzv. pevných radarov či kamier má totiž vlastný sadzobník pokút, ktorý je zväčša prísnejší ako sadzobník, ktorý pri pokutovaní používajú policajti. Napríklad pri prekročení maximálnej rýchlosti je strop pre sankcie vyšší až o takmer 150 eur. Za prekročenie rýchlosti v obci tak podľa neho bude hroziť pokuta 15 až 798 eur, mimo obce 30 až 798 eur.

Podobne sa zvýšili aj ďalšie pokuty, z ktorých najdrahšie vyjde nerešpektovanie stopky či prejazd cez železničné priecestie na červenú. V tomto prípade sa pokuta oproti pôvodnej sume až zdvojnásobí, a to na 300 eur. Tvrdé tresty budú nasledovať aj za porušenie zákazu predchádzania či zákazu otáčania alebo cúvania, ktoré budú znamenať sankcie vo výške 249, respektíve 99 eur.

7 debata chyba
Články podľa značiek