Keď vodič prekročí mimo mesta rýchlosť o viac ako tridsať kilometrov za hodinu, policajt sa s ním nebude dohadovať. Na mieste mu vezme papiere. Ak bude opakovane s autom pretekať, za volant si nesadne tri roky. Policajti však počítajú s tým, že im do návrhu zasiahnu ministri aj poslanci.
Ak norma prejde v navrhovanej podobe, policajti budú môcť na budúci rok priamo na ceste dať pokutu do výšky päťtisíc korún a v správnom konaní až do 30-tisíc korún. Za určité priestupky navrhujú dať pokutu až do 20-tisíc korún vodičovi, ktorého chytia priamo pri čine. Prezident Ústredného automotoklubu Slovenskej republiky Juraj Smrečan nie je za príliš tvrdý postih.
„Nie som zástanca takých tvrdých pokút, ako je navrhovaných tridsaťtisíc v správnom konaní. Keď vodiča poriadne potrestať, tak som skôr za trest múdrosťou, čiže poslať ho znova do autoškoly, aby si zopakoval predpisy,“ hovorí Smrečan.
O vodičský preukaz by popri pokute automaticky prišli aj šoféri za jazdu na červenú, nedanie prednosti v jazde a neposlúchnutie pokynov policajta. Ak odmietne vodič fúkať, môže dostať pokutu od desaťtisíc do tridsaťtisíc korún. Pri odopretí dychovej skúšky policajti rátajú aj so zadržaním vodičského preukazu na päť rokov.
Na diaľnici sa najnižšia rýchlosť z doterajších 50 zvýši na 80 kilometrov za hodinu, na vnútromestských diaľniciach na 65 kilometrov. Zákaz predbiehania sa kamiónov na diaľniciach, ktorý dnes platí medzi Trnavou a Bratislavou, zákon nerozšíri na všetky diaľnice.
V návrhu zákona sa však píše, že automobily musia jazdiť zásadne vpravo a vodič je povinný umožniť jazdu rýchlejším vozidlám v ľavom pruhu tak, aby ich neobmedzil, neohrozil. Dnes je bežné, že kamión chce predbehnúť iné nákladné auto a často vbehne do ľavého pruhu bez ohľadu na to, či sa blíži rýchle osobné auto, alebo nie. Po novom by za to dostal pokutu do päťtisíc.
Vodičom nepomôžu ani antiradary. Naopak, ak polícia zistí, že je súčasťou výbavy auta, môže prísť šofér o technický preukaz a dostane ešte aj tučnú pokutu. Hrozí mu až odobratie evidenčných čísiel vozidla.
Aj naďalej bude platiť, že policajt je na ceste „správny orgán“, čiže malý sudca. Bude mať možnosť sám rozhodnúť podľa miery zavinenia a okolností, akú vysokú pokutu uloží vodičovi. Podobné je to aj v súčasnosti, keď môže rozhodnúť, či dá vodičovi päťsto, alebo dvetisíc korún. V budúcom roku sa však horná hranica sankcie výrazne posunie.
Vedenie polície počíta so zlepšením techniky pre policajtov. Priamo v teréne si budú môcť overiť, či zastavený vodič má vo svojej karte zapísaných viac priestupkov a aj podľa toho rozhodnúť o výške pokuty. Napríklad, keď policajt pri dopravnej nehode zistí, že vodič už v tom roku jednu dopravnú nehodu zavinil, vezme mu vodičský preukaz. Keď zavinil predtým dve nehody, o vodičský preukaz príde na päť rokov a z peňaženky mu ubudne tridsaťtisíc.