Budeme v meste jazdiť tridsiatkou? Dúfajme, že návrh zmizne zo stola

Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj navrhuje zníženie rýchlosti v mestskej doprave na 30 km/h! A chce tiež viac úsekových meraní. Podľa nej rýchlosť zabíja. Argumenty sú však postavené na vode.

13.04.2018 16:00
debata (14)
Ak sa vám zdá rýchlosť 50 km/h v obciach príliš... Foto: Wheels
Dopravná značka - 30 km/h Ak sa vám zdá rýchlosť 50 km/h v obciach príliš pomalá, tak to ešte neznamená, že nemôže byť horšie.

OECD, teda Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj, ktorej členom je od roku 2000 aj Slovensko, prichádza s dosť kontroverzným návrhom. Ten má za cieľ zvýšiť bezpečnosť na cestách a tiež znížiť negatívne dopady dopravy na životné prostredie. OECD sa domnieva, že najväčšie nebezpečenstvo predstavuje rýchlosť. „Zatočiť“ s ňou chce novými rýchlostnými limitmi. A nehovorí o retušiach. Navrhuje znížiť maximálnu povolenú rýchlosť v obciach na 30 km/h, na „okreskách“ na 70 km/h a na 50 km/h v križovatkách s rizikom bočnej zrážky. Pôvodná päťdesiatka v mestách má ostať len tam, kde bude cestná doprava fyzicky oddelená od chodcov a cyklistov.

To znie dosť odvážne. Ale to nie je koniec. OECD tiež počíta so zavedením väčšieho množstva úsekových meraní rýchlostí, čo má viesť k dodržiavaniu nových prísnych limitov. Organizácia argumentuje, že zníženie rýchlosti bude viesť k menšiemu počtu fatálnych nehôd. Tvrdí, že ak auto zrazí chodca pri rýchlosti 30 km/h namiesto pôvodnej mestskej päťdesiatky, má päťkrát väčšiu šancu prežiť. Dokument sa pritom odvoláva na štúdie z rôznych krajín Európy. Napríklad na Holandsko, ktoré má limit 30 km/h na sedemdesiatich percentách mestských komunikácií alebo na Nórsko, kde vraj zníženie rýchlosti zachránilo 20 % životov.

Ďalším bonusom má byť nižšia záťaž životného prostredia hlukom a škodlivými emisiami unikajúcimi z výfukov. Ak pôjdu autá pomalšie, budú tichšie a budú mať nižšiu spotrebu. Problémom dokumentu je však fakt, že napriek citovaným štúdiám neobsahuje žiaden overiteľný príklad, ktorý by dokazoval súvis medzi znížením rýchlostných limitov a menším počtom nehôd. Počet fatálnych incidentov v posledných rokoch klesá bez toho, aby sa menili rýchlostné limity, a to z dôvodu vyššej bezpečnosti áut. Otázny je aj ekologický vplyv pomalej jazdy, keďže pri rýchlosti 30 km/h nemôže auto využívať vyššie prevodové stupne, čo zvyšuje otáčky, a tým aj priemernú spotrebu.

Návrh OECD ide skôr proti súčasnému trendu. Niektoré krajiny totiž uvažujú nad zvýšením rýchlostných limitov. Naposledy Rakúsko, ktoré spúšťa na vybranom diaľničnom úseku test maximálnej rýchlosti 140 km/h. Sú tu tiež príklady z Austrálie alebo americkej Montany, kde sa ukázalo, že po znížení rýchlostného limitu na diaľniciach a cestách prvej triedy došlo k zvýšeniu počtu nehôd. Naopak, po zvýšení nehodovosť klesla. A potom tu máme Nemecko, baštu neobmedzenej rýchlosti na diaľniciach, ktoré patrí ku krajinám s najnižšou nehodovosťou. Bezpečnosti na cestách by teda skôr pomohla lepšia infraštruktúra a lepšia výchova vodičov ako škrtenie rýchlostných limitov.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #rýchlosť #OECD #rýchlostné limity
Články podľa značiek