
Podľa agentúry Jato Dynamics je európsky automobilový trh vo skvelej kondícii. Odbyt áut rástol v prvom polroku 2018 prakticky na všetkých kľúčových trhoch. Výnimkou je len veľká Británia (- 6,3 %) a Írsko (- 4,5 %), čo je dôsledkom prebiehajúceho brexitu. V štátoch Európskej únie sa tak predalo rekordných 8,6 milióna áut, čo je o 2,7 % viac ako v rovnakom období roka 2017. Lenže zo štatistík vyplýva aj to, že kým registrácie rastú, odbyt naftových áut padol na rekordné minimum. A to od roku 2000.
Dieselové autá dosiahli podiel len 37 %, čo je až o 17 % menej v medziročnom porovnaní. A netýka sa to len Nemecka, ktoré straší záujemcov o naftu zákazmi vjazdu do viacerých nemeckých miest. Tento zákaz sa síce dotkne len áut s emisnou normou Euro 1 až Euro 4, takže tie novšie sú zatiaľ bez ohrozenia, ale nik nevie, ako bude ťaženie proti nafte pokračovať v nasledujúcich rokoch. Ich pozíciu postupne „zaplátali“ benzínové modely, s podielom až 56 %, a najmä hybridné vozidlá, ktorých registrácie rastú nebývalým tempom.
Ako príklad uveďme extrémne Nórsko, kde je podiel batériových áut už teraz 56 %! Zato diesle padli až o 32 %, najviac zo sledovaných krajín. Podobne je to vo Fínsku, kde sa od nafty odvrátilo v prvom polroku ďalších 20 % motoristov, ale predaj hybridov a elektromobilov vzrástol o 13 %. Vo Švédsku zas narástol záujem o ekoautá o 11 %. Najmä vďaka Škandinávii tak registrácie áut s alternatívnymi pohonmi zlepšili svoje postavenie na 5,4 % z vlaňajších 4,3 %. Ťaží z toho najmä Toyota, ktorá má najširšie portfólio hybridov.