„Rok 2019 sa začína dobrou správou. Mýtne pre osobné autá v Nemecku môže odštartovať v októbri 2020,“ napísal na Twitteri spolkový minister dopravy Andreas Scheuer. Podľa neho povedie systém k väčšej spravodlivosti na nemeckých cestách, pretože za ich používanie budú platiť aj cudzinci. Rovnakú radosť však nemajú všetci. Viaceré susediace krajiny vrátane Česka a Rakúska označili nový systém za diskriminačný. Rakúsko dokonca spolkovú republiku zažalovalo. Dôvodom je, že mýtne budú v podstate platiť len zahraniční motoristi.
Majitelia áut registrovaných v Nemecku síce mýto platiť budú, následne sa im však o túto sumu zníži daň z motorových vozidiel. Nemecko počíta, že spoplatnenie ciest sa bude odvíjať nielen od času, ale aj od objemu motora a množstva emisií, ktoré dané vozidlo produkuje. Desaťdňový poplatok má tak stáť od 2,5 až do 25 eur, dvojmesačný od 7 do 50 a ročný do 130 eur. Ak ste napríklad majiteľom u nás rozšírenej Škody Octavia s dieselovým motorom 2,0 TDI, splňujúcim emisnú normu Euro 4, vyjde vás ročné mýtne na 100 eur.
Nemecko očakáva, že spoplatnenie diaľnic prinesie do štátnej kasy 500 miliónov eur. Viacerí odborníci však namietajú, že systém môže byť aj stratový. Dôvodom na obavy je to, že nemeckí majitelia áut s nízkymi emisiami získajú na dani z motorových vozidiel ešte väčšiu úľavu, ako zaplatia na diaľničných poplatkoch. Túto daň platia Nemci tiež v závislosti od veku, výšky emisií, druhu a objemu motora. Pri osobných autách sa táto daň pohybuje od desiatok do niekoľko sto eur. Spolková republika je poslednou veľkou európskou krajinou, ktorá dosiaľ nevyberal mýtne pre osobné autá. Nákladné vozidlá za používanie diaľnic platia mýto už niekoľko rokov.