Od prvého septembra sa bude automobilkám „dýchať“ opäť ťažšie. A nám ľahšie, pretože vstúpi do platnosti emisná norma Euro 6d-Temp, ktorá bude platiť pre všetky nové autá registrované v Európe. Zásadnou zmenou oproti Euro 6c je skutočnosť, že preverovanie emisných parametrov podľa homologizácie WLTP sa bude merať nielen v laboratóriu, ale aj na ceste v cykle RDE. To je finančne dosť náročné, keďže homologizovať treba každú verziu a motorizáciu samostatne. Preto viacerí výrobcovia Euro 6c celkom preskočili a na trh uviedli rovno modely splňujúce Euro 6d-Temp.
Pohľad na to, ako sú automobilky na septembrové škrtenie emisií priebežne pripravené, dávajú údaje o februárové registráciách nových áut v Nemecku, teda na najväčšom automobilovom trhu Európy. Z nich vyplýva, že najväčší náskok pred konkurenciou má Volvo. Sto percent predaných áut vo februári už zodpovedalo novej norme. Veľmi dobre sú na tom aj Hyundai (98 %), Audi (97 %), Opel (97 %), Seat (96 %) a Kia (93 %). Česká Škoda má spolu s Mini pripravených 90 % áut. Na opačnej strane rebríčka nájdeme Daciu (21 %), prekvapujúco Toyotu (43 %) a Renault ( 46 %).
Smart síce neregistroval ani jedno jediné auto s normou Euro 6d-Temp, vyplýva to však zo zmeny jeho stratégie, teda prechodu k elektromobilom. A potom tu máme dva príklady automobiliek, ktoré predali z celkového objemu síce zanedbateľné množstvo vozidiel, ale tých, ktoré sú pripravene na ešte prísnejšiu normu Euro 6d, ktorá vstúpi do platnosti v roku 2021. Ide o Mercedes-Benz a Porsche. Rozdiel spočíva v sprísnení emisných limitov povolených pri teste v reálnej premávke. Kým do roku 2021 môžu laboratórne dáta emisií NOx prekročiť na ceste o 110 %, potom to bude už len o 50 %.
Samozrejme, do septembra sa mnohé zmení. Automobiloví výrobcovia budú postupne nasadzovať nové motory Euro 6d-Temp a zvyšovať ich podiel v portfóliu. Ak to nestihnú, čaká nás podobný scenár ako vlani v septembri, keď z ponuky vypadlo množstvo modelov, ktoré neboli homologizované podľa cyklu WLTP, čo môže znamenať zníženie registrácií. Naopak, v lete môžeme očakávať nárast registrácií spôsobený snahou dostať k zákazníkom pred 1. septembrom čo najviac vozidiel s normou staršou ako Euro 6d-Temp. S tým by sa mohlo spájať aj množstvo atraktívnych akcií.
Podiel áut Euro 6d-Temp predaných v Nemecku (2/2019)
Značka | Podiel 6d-Temp |
---|---|
Volvo | 100 % |
Hyundai | 98 % |
Audi | 97 % |
Opel | 97 % |
Seat | 96 % |
Kia | 93 % |
Mini | 90 % |
Škoda | 90 % |
Ford | 89 % |
Peugeot | 89 % |
Porsche | 89 % |
Volkswagen | 87 % |
Mazda | 86 % |
BMW | 85 % |
Suzuki | 80 % |
Citroen | 79 % |
Mitsubishi | 77 % |
Mercedes-Benz | 76 % |
Nissan | 73 % |
Fiat | 61 % |
Renault | 46 % |
Toyota | 43 % |
Dacia | 21 % |
Smart | 0 % |
Všetky značky | 83 % |