Foto: Fordyno
Projekt prepojenia Moskvy s Pekingom vysokorýchlostnou železnicou ohlásili partneri už v roku 2015. Kým čínska strana má svoju časť trate, ktorej celková dĺžka dosiahne 7 000 kilometrov, hotovú, Rusi plánujú ešte len prvý úsek z Jekaterinburgu do Čeľabinska. Zato už dnes vieme, ako bude vlak vyzerať. Predstavila ho čínska spoločnosť China South Locomotive & Rolling Stock Corporation Limited a Ruský fond pre priame investície. Aerodynamická súprava má futuristický dizajn, za ktorým stojí austrálske štúdio Fordyno.
Foto: Fordyno
Jednotlivé „vagóny“ budú obsahovať štandardnú, ekonomickú a obchodnú triedu. Tristo metrov dlhé súpravy majú premávať rýchlosťou 360 km/h. Maximálna rýchlosť je však až 440 km/h. Práve vysoké prevádzkové tempo má stáť za skrátením času spojenia Moskvy s Pekingom a naopak. Kým dnes to trvá päť dní, teda približne 120 hodín, po dokončení celej trate by to malo byť len 32 hodín. V prvom roku prevádzky predpokladá dopravca prepravu 10 miliónov cestujúcich. Od roku 2035 sa má toto číslo zvýšiť na 20 miliónov a v roku 2050 až na 25 miliónov ľudí.
Už 10 miliónov však predstavuje osemnásobok súčasnej prepravy, takže viacerí experti sú skeptickí. Rýchlosť výstavby ruského úseku s dĺžkou 3 800 km bude závisieť najmä od financovania. Predpokladané náklady totiž predstavujú astronomických 500 miliárd rubľov, teda 6,84 miliardy eur, pričom ruská štátna kasa má projekt podporiť sumou 231 miliárd rubľov (3,6 miliardy eur). Zvyšok by mali znášať do roku 2050 regióny Jekaterinburg a Čeľabinsk. Trať by mala slúžiť nielen osobnej, ale aj nákladnej doprave.