
Volvo dalo v roku 2008 sľub, že od roku 2020 sa v jeho nových autách nik fatálne nezraní. Vtedy malo 12 rokov času, lenže ten utiekol rýchlejšie, než si predstavovalo. S blížiacim dátumom sa ukázalo, že technológia, napríklad tá autonómna, nepokročila natoľko, aby vozidlo dokázalo zaručiť posádke takúto úroveň bezpečnosť. Celá stratégia má totiž jeden slabý článok. A tým je samotný vodič. Švédska automobilka preto oznámila, že vo svojich vozidlách sa nevyhne prvkom, ktoré budú brániť nezodpovednému správaniu vodičov.
„Chceme začať diskusiu o tom, či výrobcovia áut majú právo, alebo dokonca povinnosť inštalovať do vozidiel technológie, ktoré menia správanie užívateľov, povedal vtedy Håkan Samuelsson, generálny riaditeľ a prezident Volva. A že to myslí vážne, dokázala automobilka oznámením, že od roku 2020 budú mať všetky nové vozidlá Volvo modelového roka 2021 obmedzenú maximálnu rýchlosť na 180 km/h. Volvo zároveň zdôraznilo, že obmedzením rýchlosti sa to neskončí. Teraz ozrejmilo ďalšie kroky na ceste k skoncovaniu so smrteľnými nehodami.

Hodlá do vozidiel inštalovať kamerový systém, sledujúci vodiča. A nejde len o nevinný monitoring únavy s návrhom na malú prestávku. Softvér bude vybavený algoritmom, ktorý má rozoznať roztržitosť, nesústredenosť či správanie pod vplyvom omamných látok. Ak vyhodnotí nebezpečenstvo, spustí systém sériu varovaní. Pokiaľ vodič nezareaguje, dôjde k obmedzeniu výkonu a rýchlosti a v ďalších krokoch k zastaveniu vozidla na krajnici a nahláseniu situácie dispečingu služby Volvo on Call. To všetko bez vášho pričinenia.

„Pokiaľ hovoríme o bezpečnosti, tak naším cieľom nie je zmiernenie dôsledkov nárazu vo chvíli, keď je už nehoda neodvratná, ale snaha incidentu úplne predísť,“ povedal Henrik Green, výkonný viceprezident pre výskum a vývoj. Otázkou ostáva, či bude systém možné deaktivovať, potom by však nemal žiaden účinok. A otázkou je aj to, čo na to zákazníci. Prijmú takúto stratu slobody za istotu, že vo svojom Volve neprídu o život? Logická odpoveď by mala byť áno, lenže nie všetci majú na vec takýto názor. Najmä nie konkurencia, na ktorú sa môžu tradiční zákazníci švédskej značky obrátiť, pokiaľ sa im chovanie Volva bude zdať ako zásah do súkromia.
Napríklad šéf Porsche Oliver Blum v reakcii na krok Volva uviedol, že automobilka z Zuffenhausenu obmedzovač rýchlosti nepoužije v žiadnom zo svojich modelov. „Nie som fanúšikom rýchlostných limitov na našich cestách a mám to šťastie, že môžem naďalej jazdiť tak rýchlo, ako chcem,“ povedal Blum na autosalóne v Ženeve. A dodal, že aj keby došlo k tlaku časti verejnosti na zavedenie obmedzovača, vedel by s takýmto tlakom žiť. „Porsche bolo vždy iné, a preto ako značka vystupujeme z davu.“ Volvo sa teda vydáva na riskantnú cestu, ktorá preň môže znamenať stratu časti klientely.
Kamerový systém sa má objaviť v nových vozidlách postavených na druhej generácii platformy SPA, ktoré začnú prichádzať na trh začiatkom budúceho tisícročia.