Niet pochýb o tom, že elektromobily nevypúšťajú ani gram emisií oxidu uhličitého. To je veľký prínos. Ale len lokálny. Z globálneho hľadiska sa celá vec javí celkom inak. Prírode je totiž jedno, či emisie skleníkového CO2 pochádzajú z výfuku auta alebo zo spaľovania uhlia pri výrobe elektriny, prípadne z energeticky náročnej produkcie batérií. Potom sa už elektromobily nezdajú až také „zelené“. Poukázali na to už viaceré organizácie, napríklad nemecký autoklub ADAC či konzultačná spoločnosť Berylls Strategy Advisors (BSA).
Vypočítali, že ak do uhlíkovej stopy elektromobilov započítame energiu na výrobu auta spolu s akumulátormi a tiež spotrebovanú elektrickú energiu, začne byť prínosom v porovnaní s konvenčným autom vybaveným spaľovacím motorom až po najazdení niekoľko stotisíc kilometrov. Najnovšie sa do zložitých výpočtov pustil aj belgický profesor Damien Ernst z univerzity v Liège a ani on nemá pre priaznivcov elektromobility dobré správy. Za základ si vzal elektromobil so spotrebou 20 kWh na 100 km a batériou, ktorá má kapacitu 80 kWh.
Prišiel k smutnému záveru. Elektromobil by vyrovnal svoju uhlíkovú stopu v porovnaní s konvenčným vozidlom so spotrebou šiestich litrov benzínu po neuveriteľných 697 612 kilometroch. Vyplýva to zo stále vysokého podielu elektrickej energie, ktorá pochádza z fosílnych palív. Zároveň uviedol, že ak by bola všetka energia spotrebovaná na výrobu a prevádzku elektromobilu z obnoviteľných zdrojov, prínos by sa dostavil už po 30 000 až 40 000 kilometroch. Samozrejme, zo strany často nekritických obhajcov elektrického pohonu áut sa dočkal zdrvujúcej kritiky.
A tak svoje výpočty revidoval na základe príspevkov, ktoré považoval v diskusii na twitteri plnej emócií za relevantné. Lenže ani to elektromobilom príliš nepomohlo. Uznal, že ak sa budú batérie, ktoré predstavujú najväčší energetický odber, vyrábať vo veľkom, môže sa spotreba znížiť až o 72 %. Pôvodný predpoklad, že na výrobu 80 kWh batérie vrátane spracovania surovín, bude nutné použiť 82 222 kWh energie, tak znížil na 43 022 kWh. Stále je to ale obrovské číslo, ak si uvedomíme, že priemerná belgická domácnosť minie za rok len 3 500 kWh.
Aj v tomto prípade sa však do ovzdušia vypustí 10,2 tony oxidu uhličitého. To je priemer, pretože podľa toho, kde sa batérie vyrábajú, môžu emisie predstavovať osem až po 18 ton. Damien Ernst vypočítal, že pri tom najoptimistickejšom scenári, vrátane čistej výroby energie, bude elektromobil ekologickejší po 67 226 kilometroch, ale pri najhoršom až po 671 641 km. Druhý údaj je samozrejme už za životnosťou elektromobilu. Ak by sme totiž vzali do úvahy ročný nájazd 15 000 kilometrov, čo je na elektromobil i tak riadna porcia, keďže sa pohybuje zväčša v meste, museli by ste ho vlastniť takmer 45 rokov. Na to, aby boli elektromobily skutočným prínosom, nielen lokálne, bude teda nevyhnutné, aby absolútna väčšina elektrickej energie v budúcnosti pochádzala z obnoviteľných zdrojov.