Japonci sú v oblasti rýchlostnej vlakovej dopravy na absolútnej špičke. Na krk im však dýchajú Číňania. A v súčasnosti aj majú najrýchlejší vlak sveta, ktorý premáva po koľajovej trati. Ich CRH 380A, ktorý spája Šanghaj s Nankingom, dosahuje rýchlosť 380 km/h. Japonci však už zdvihli hodenú rukavicu. Začiatkom mája spustila totiž Východojaponská železničná spoločnosť prvé testy nového Šinkansenu Alfa-X. Jeho rýchlosť má byť až 400 km/h, teda o 20 km/h vyššia, ako má čínsky konkurent a o 40 km/h vyššia, akú zvláda súčasná verzia Šinkansenu série E5.
Futuristická súprava má dĺžku 250 metrov, pričom celých 22 metrov zaberá zvláštne tvarovaný „nos“. Nie je tu vôbec na parádu. Pri takých vysokých rýchlostiach je aerodynamika mimoriadne dôležitá. A to nielen pre ekonomiku prevádzky, ale aj kvôli hluku. Spoločnosti Kawasaki Heavy Industries a Hitachi, ktoré stoja za stavbou tohto úžasného stroja, tvrdia, že toto riešenie bude veľmi účinné, najmä pri vjazdoch do tunelov. Kým však do rekordnej novinky nastúpia prví cestujúci, musí byť Alfa-X stopercentne bezpečná.
Funkčnosť všetkých systémov potvrdia testy, ktoré budú prebiehať nasledujúce dva roky. Vlak bude premávať v noci dvakrát do týždňa medzi mestami Aomori a Sendai. Musí sa dokonca vyrovnať aj s rizikom zemetrasení. Preto je jeho desať vozňov umiestnených na špeciálnom pneumatickom podvozku. So spomalením bude pomáhať nielen vysokoúčinná brzdová sústava a magnetické dosky, ale dokonca aerodynamické klapky, ktoré sa pri decelerácii vysunú zo strechy.
Skúšobná fáza ma byť ukončená do roku 2021. Samotná komerčná prevádzka je však naplánovaná až na rok 2030. Pravda však je, že ani po dokončení nebude Alfa-X úplne najrýchlejším vlakom planéty. Rekordy totiž držia vlaky typu Maglev, ktoré sa vznášajú na magnetickom vankúši. Najrýchlejší z nich je čínsky Shanghai Maglev s maximálkou 431 km/h. No aj na ten už vyvíjajú Japonci účinný „liek“. V roku 2027 sa má stať realitou magnetická súprava, ktorá bude premávať medzi Tokiom a Nagojou rýchlosťou neuveriteľných 505 km/h.