Elektrické autobusy už nie sú celkom raritou. Ich teritóriom sú však zatiaľ mestá a ich klientmi cestujúci v mestskej verejnej doprave. Najviac ich jazdí v Číne. Až 400 000, čo je podľa odhadov 99 % zo všetkých vo svete. Z ríše stredu pochádza aj najväčší elektrobus planéty, BYD K12A s dvoma kĺbmi, dĺžkou 27 metrov a kapacitou 250 cestujúcich. To však nemení nič na tom, že K12A ostáva v službách prehustených mestských metropol. Kórejský Hyundai sa však teraz pokúša o prelom. Na domácom veľtrhu Land, Infrastructure and Transport Technology Fair predstavil ambiciózny projekt luxusného elektrického autobusu pre stredne dlhé trate.
Novinka vznikla v priebehu dvoch rokov a jej výsledkom je vskutku luxusný dvojpodlažný „cruiser“ s dĺžkou 12 990 a výškou 3 995 mm. Koncepcia je zaujímavá. Poháňané sú totiž aj predné kolesá. Dvojica elektromotorov je umiestnená priamo v ich nábojoch, čo je ideálne vzhľadom na to, že zabezpečujú aj riadenie. Tretí elektromotor sa nachádza na druhej náprave. Tá tretia sa podieľa na rozložení hmotnosti vozidla a zároveň na jeho riadení. Zdrojom energie sú li-polymerové akumulátory, aké používa Hyundai vo svojich elektromobiloch, napríklad v Hyundai Kona alebo v Ioniqu. Rozdiel je, samozrejme, v kapacite.
Do batérií tohto luxusného dopravného prostriedku sa zmestí až 384 kWh elektrickej energie, čo je takmer štvornásobok kapacity takej Tesly S. Aj tak to nestačí na viac ako 300 km jazdy. V každom prípade ide o rekord a, navyše, Hyundai tvrdí, že akumulátory je možné nabiť na 100 % len za 72 minút. Takže s ideálnou nabíjacou infraštruktúrou by si s prestávkami mohol trúfnuť aj na vzdialenejšie destinácie. O komfort nie je núdza. Najmä v spodnom podlaží, kde je miesto pre 11 cestujúcich. Hore je ďalších 59 sedadiel. Myslelo sa aj na hendikepované osoby. Autobus je vybavený hydraulickou rampou. O klimatizácii, toalete či infotainmente nepochybujte.
Elektrický pohon je pritom plne kompatibilný s najnovšími bezpečnostnými asistentmi. Autobus je vybavený stabilizačným systémom, autonómnymi brzdami alebo monitoringom jazdných prúdov. Kedy sa novinka dostane do sériovej výroby, Hyundai zatiaľ neuviedol. Pravdou však je, že dopyt po elektrických autobusoch vo svete prudko rastie, takže o budúcnosť svojho ekologického autobusu sa báť určite nemusí.