Keď v čínskej provincii Chu-pej plánovali rýchlostnú komunikáciu spájajúci okres Yichang s centrálnou diaľnicou G42, do úvahy pripadalo niekoľko alternatív. Problémom bola rieka zarezaná v príkrych svahoch hôr. Prvou možnosťou bola drahé razenie tunelov a druhou cesta vedená čiastočne vo svahoch prepojená viacerými mostnými konštrukciami. Nakoniec sa však cestní inžinieri rozhodli pre úplne iné riešenie. Namiesto toho, aby vytvárali pre cestu nový koridor v zložitom teréne, rozhodli sa využiť ten, ktorý vytvorila sama príroda. Diaľnicu vybudovali ponad rieku. Išlo o rozhodnutie, ktoré bolo výhodné ekonomicky aj ohľaduplné k prírode.
V Číne postavili prekrásny úsek diaľnice. Bol by to recept na Strečno?
Nový úsek diaľnice v provincii Chu-pej sa vinie nad meandrami rieky. Je to vlastne most, ktorý však nevedie z jedného brehu na druhý.
Foto: Xinhua News Agency
Foto: Xinhua News Agency
Vznikla tak železobetónová konštrukcia, ktorá sa ladne klenie na pylónoch ponad meandre rieky. Z 10,9-kilometrového úseku vedie nad vodou 4,4 kilometra. Čínskym motoristom skrátila cestu na 20 minút. Počas nej sa môžu kochať úžasnými výhľadmi na neporušené svahy hôr. Stavba trvala cestárom dva roky a vyžiadala si investície vo výške 70 miliónov dolárov. Zaujímavé je, že hoci ide o diaľnicu, inžinieri zvolili len dvojprúdovú komunikáciu. Pre investície aj ochranu prírody. Navyše je diaľnica vybavená množstvom kamier, ktoré majú zabrániť znečisťovaniu. Napríklad vyhadzovaniu predmetov do rieky. Previnilcom inak hrozí pokuta vo výške 1 000 juanov, čo je približne 125 eur.
Priam sa núka paralela s problémovým úsekom diaľnice D1 v blízkosti hradu Strečno. Nie je ťažké si predstaviť, že namiesto drahého tunelu Višňové by cesta podľa čínskeho receptu viedla ponad Váh. Nebola by to síce najkratšia trasa, ale lepší vrabec v hrsti ako holub na streche. V súčasnosti je totiž stavba tunela medzi Lietavskou Lúčkou a Višňovým zastavená. Pôvodný zhotoviteľ úseku D1, taliansko-slovenské združenie Salini Impregilo – Dúha, nebol schopný za podmienok zmluvy pokračovať vo výstavbe, preto s ním Národná diaľničná spoločnosť v marci ukončila kontrakt a pripravuje nový tender na dokončenie. Termín spustenia prevádzky je tak opäť v nedohľadne. Čínskym motoristom môžeme len závidieť.
© Autorské práva vyhradené