Tunel Višňové nie je všetko. Na výstavbu čaká ďalší miliardový úsek diaľnice

15.05.2020 06:00

Diaľnica D1 má v súčasnosti najväčšie problémy na severe Slovenska. Kým najväčšia pozornosť sa sústreďuje na úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové, niekoľko kilometrov smerom na východ leží ďalší problémový úsek. Kým úsek s tunelom Višňové je už aspoň rozostavaný, D1 Turany - Hubová na svoj nový termín začiatku výstavby stále čaká.

D1 Turany - Hubová
D1 Turany - Hubová

"Príprava stavby je v štádiu získavania stanovísk dotknutých organizácií k predloženej dokumentácii pre územné rozhodnutie,” uviedla Eva Žgravčáková z Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Diaľničiari podľa jej slov zabezpečili vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie, dokumentácie stavebného zámeru a oznámenia o zmene navrhovanej činnosti. Aktuálne sa čaká na rozhodnutie orgánu štátnej vodnej správy, ktoré je podľa NDS potrebné pre ďalšie kroky v príprave.

Kedy sa začne s výstavbou 13,5 kilometra dlhého úseku D1 Turany – Hubová je nateraz neznáme. "Vzhľadom na skutočnosť, kde sa aktuálne nachádzame v príprave projektu, a teda, že je potrebné ukončiť proces územného konania a získať potrebné povolenia, bolo by v tejto chvíli predčasné stanoviť termín začiatku výstavby,” uvádza Žgravčáková.

Komplikovaný úsek výstavby diaľnice D1 leží...
Komplikovaný úsek výstavby diaľnice D1 leží medzi Žilinou a Ružomberkom. Autor: Pravda, Luboš Pilc

Investične pôjde o jeden z najdrahších diaľničných úsekov na Slovensku. "Výšku stavebných nákladov určil protokol o štátnej expertíze (vydaný ministerstvom dopravy) približne na 1,1 miliardy eur,” uvádza Žgravčáková. Štát bude musieť na výstavbu tohto úseku nájsť finančné prostriedky.

Eurofondy na realizáciu tohto úseku pravdepodobne stačiť nebudú. Do úvahy prichádza výstavba zo súkromného kapitálu prostredníctvom PPP projektu alebo financovanie prác priamo zo štátneho rozpočtu.

Postačia európske peniaze?

"Ak nebudeme mať prostriedky z eurofondov ani zo štátneho rozpočtu, budeme musieť stavať len z PPP projektov,” povedal v apríli v rozhovore pre denník Pravda minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina). O tom, či sa touto formou bude stavať práve úsek D1 Turany – Hubová nie je rozhodnuté.

Diaľničný úsek D1 Turany – Hubová je jedným z najproblémo­vejších úsekov diaľnice D1. Jeho výstavba sa mala pôvodne začať v roku 2013. Zastavil ju zosuv pri Šútove. Od vtedy sa práce neobnovili.

Štát musel kvôli nestabilnému podložiu pristúpiť k zmene trasovania. Ministerstvo životného prostredia na základe záverečnej správy procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) rozhodlo o výstavbe úseku prostredníctvom tunelov Korbeľka a Havran. Záverečná správa EIA pritom bola vydaná v máji 2017, pričom právoplatnosť nadobudla vo februári 2018.

Posledný kúsok skladačky

Tunel Korbeľka po výstavbe svojou dĺžkou 5 868 metrov prekoná rozostavaný tunel Višňové. Podľa pôvodných plánov mala štvorprúdovka viesť tzv. povrchovým variantom, ktorého súčasťou by boli kratšie tunely s celkovou dĺžkou menšou ako päť kilometrov.

Diaľničný úsek D1 Turany – Hubová bude posledným kúskom "skladačky” diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Z východnej strany sa napojí na úsek D1 Hubová – Ivachnová, ktorý je v súčasnosti rozostavaný. Táto časť diaľnice, ktorá vytvorí obchvat Ružomberka, musí byť hotová do konca roku 2023.

V západnej časti bude diaľnica pokračovať obchvatom Martina, ktorý je v súčasnosti v prevádzke. Následne sa napojí na úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala a vojde do tunela Višňové.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#výstavba diaľnic #Turany – Hubová #Turany - Hubová #diaľnica D1 #D1 Turany – Hubová #D1 Turany - Hubová
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR