Kým mnohí výrobcovia o vodíkovom pohone len diskutujú a niektorí mu dokonca už stihli vystaviť „stopku“, Hyundai má na trhu sériový crossover Nexo s palivovými článkami a teraz štartuje vodíkovú ofenzívu aj v oblasti nákladnej dopravy. Nový Hyundai Xcient Fuel Cell nie je žiadna vízia ani žiaden koncept. Je to prvý vodíkové nákladné vozidlo, ktoré využíva niekoľkoročné skúsenosti Hyundaia s palivovými článkami. Nexo je totiž už druhou generáciu vodíkového pohonu v podaní kórejskej automobilky. Tú prvú používal Hyundai ix35 FCEV. Aplikácia do nákladného vozidla je však celkom nová. A veľmi logická.
Práve nákladná doprava je pre vodík, ako potenciálne palivo budúcnosti, priam stvorená. Xcient využíva dve súpravy palivových článkov, každú s výkonom 95 kW. Spoločný výkon je potom 190 kilowattov. Vodík uskladňuje Xcient v siedmich nádržiach. Pri tlaku 300 barov dokáže natankovať 32,09 kg stlačeného vodíka, ktoré majú stačiť na 400 km jazdy. To nie je síce ohurujúci údaj, ale v porovnaní s batériovými elektromobilmi prebieha doplňovanie energie neporovnateľne rýchlejšie, 8 až 20 minút. Navyše Hyundai už pracuje na verzii diaľkového ťahača s dojazdom 1 000 kilometrov.
Prvých desať vozidiel už putuje lodnou dopravou do Švajčiarska, hoci potenciál má Xcient aj v Severnej Amerike. Prečo práve do tejto krajiny? Hyundai tu vytvoril spoločný podnik Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) so švajčiarskou spoločnosťou H2 Energy. HHM bude dopravcom poskytovať vozidlá Xcient formou operatívneho lízingu v závislosti od ich využitia. Prevádzkovatelia tak nemusia znášať riziká a vynakladať veľké počiatočné investície. Švajčiarsko je navyše daňovým systémom naklonené autám s nulovými emisiami, takže prepravné náklady na kilometer jazdy majú byť na úrovni úžitkových áut s naftovým motorom.
Aby bola však prevádzka naozaj ekologická, musí všetok vodík vznikať pomocou energie z obnoviteľných zdrojov. A práve Švajčiarsko má jeden z najväčších podielov vodných elektrární. O dostatok vodíka pre tieto nákladné vozidlá sa vo Švajčiarsku postará spoločnosť Hydrospider. Sieť čerpacích staníc, ktoré používajú tlak 350 barov, vytvára základ aj pre rozšírenie vodíkového pohonu pre osobné autá. Tie síce potrebujú tlak 700 barov, ale Hyundai predpokladá, že zmena technológie nebude drahá. Ešte do konca roka by malo vo Švajčiarsku premávať 50 Hyundaiov Excient a do roku 2025 ich má byť až 1 600.
Podľa dlhodobého plánu Fuel Cell Vision 2030 chce Hyundai predávať na celom svete ročne 670 000 elektromobilov, z toho 110 000 s palivovými článkami. Cieľom je tiež do roku 2030 vyrábať ročne 700 000 systémov palivových článkov pre autá, lode, koľajové vozidlá, drony či generátory elektrickej energie.