Jeden šofér na dve autá? Škoda to už dokáže

Môžete byť tým najlepším vodičom na svete, ale šoférovať dve autá súčasne nedokážete. Ono sa to ale s pomocou súčasných technológií naozaj dá. Škoda ukázala ako. Vytvorila akýsi autopilot, ktorý ale autopilotom vlastne ani nie je.

30.11.2020 16:00
debata (8)
Myšlienka Follow the Vehicle sa riadi... Foto: Škoda-Auto
Škoda - Follow the Vehicle 2020 Myšlienka Follow the Vehicle sa riadi jednoduchým princípom - dve autá, jeden vodič. Nadriadené vozidlo riadené človekom by určovalo všetky relevantné parametre, ako sú rýchlosť, smer, trasa, jazdná dráha či cieľová destinácia.

Všetko sa dnes v automobilovom priemysle krúti okolo emisií a autonómneho riadenia. Mimo nie je ani česká Škoda. Na svete má moderné elektrické SUV Enyaq a v oblasti autonómnych systémov ponúka všetko, čo má konkurencia. Teraz ale testuje systém, vyvíjaný v spolupráci s Technickou univerzitou v Ostrave, ktorý ide ešte ďalej. Projekt s názvom Follow the Vehicle dosť pripomína riešenia, ktoré sa už skúšalo v oblasti kamiónovej dopravy. Cieľom bolo vytvoriť takzvané autovlaky s prvým pilotným vozidlom, ktoré by nasledovali ďalšie kamióny. Vodiči by síce sedeli za volantom, ale šoférovať by nemuseli. Ich vozidlo by jednoducho išlo v trase pilotného kamióna ako vagón po koľajniciach.

Takéto riešenie by prospelo bezpečnosti, keďže vodiči by si mohli oddýchnuť, a tiež ekonomike, pretože „vagóny“ by jazdili v závetrí pilotného vozidla, čo by znížilo spotrebu paliva. Škoda v podstate aplikuje čosi podobné na osobné autá, ale systém posúva na vyššiu úroveň. Ráta s tým, že v druhom vozidle by nemusel vodič vôbec byť. Mottom teda je – dve autá, jeden vodič. Aby si veliace vozidlo rozumelo so svojím „vagónom“ sú obe prepojené komunikačným kanálom Car-to-X. Výmena dát prebiehala cez platformy ETSI iTS-G5 a mobilné siete 4G/LTE a 5G. Druhé vozidlo sa teda neriadi iba prostredníctvom kamery či radaru sledujúcich navádzacie auto, ako to čiastočne robí adaptívny tempomat.

Vozidlá vzájomne komunikujú prostredníctvom... Foto: Škoda-Auto
Škoda - Follow the Vehicle 2020 Vozidlá vzájomne komunikujú prostredníctvom kanálu Car-to-X. Dvojička sa teda neriadi len kamerou a radarom. O "veliacom" vozidle má omnoho viac informácií.
Škoda testuje systém na dvoch plug-in hybridných Superboch iV v uzavretom testovacom areáli univerzity. A na čo by to bolo vlastne dobré? Autori projektu tvrdia, že by navádzanie mohli využiť napríklad služby na prepravu vozidiel alebo autopožičovne, ktoré by tak doručili auto klientovi bez nutnosti dvoch vodičov. Má to však aj svoje tienisté stránky. Systém by musel počítať s neštandardnými situáciami. Ak by sa napríklad medzi „dvojčatá“, ktoré majú jazdiť v rozstupe desiatich metrov, zaradilo iné vozidlo alebo ak by prvé vozidlo stihlo na semafore oranžové svetlo, no druhé už nie. A tiež treba vyriešiť riziká v situácii, ak navádzacie vozidlo z nejakých dôvodov „stratí“ svoje dvojča. Ako sa potom auto bez vodiča zachová?

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda-Auto #autonómne riadenie #autopilot
Články podľa značiek