Politici považujú elektromobily za jedinú možnú cestu, ako znížiť emisie oxidu uhličitého v doprave. A na pílu tlačia naozaj vehementne. Veľká Británia chce zakázať predaj áut so spaľovacími motormi od roku 2030, Kalifornia od roku 2035 a Francúzsko od roku 2040. Čína má v pláne predávať v roku 2035 až 50 % elektrických a hybridných áut. A mimo ambícií nezaostáva ani Japonsko. Tamojší politici síce pôvodne navrhli zníženie emisií CO2 o 30 % do roku 2030, no v súčasnosti zaznievajú hlasy, že postup treba urýchliť, ak chce Japonsko dodržať svoje emisné ciele.
Aj preto padla na nedávnej tlačovej konferencii japonskej asociácie výrobcov áut otázka, čo si o krokoch politikov v súvislosti s elektrifikáciou myslí šéf Toyoty Akio Toyoda, mimochodom vnuk zakladateľa spoločnosti. Otázka smerovaná práve naňho nie je iste náhodná, keďže Toyota má k elektromobilom zatiaľ veľmi rezervovaný prístup. Zato je absolútnym lídrom v hybridnej technológii a vo vodíkovom pohone. A možno o nej povedať, že má najväčší súlad medzi deklarovanými a reálnymi emisiami, čo rozhodne neplatí o konkurentoch, zvlášť tých, ktorí presadzujú klamlivé plug-in hybridy.
Toyoda si preto nedával servítku pred ústa. Elektromobily vidí v širších súvislostiach ako len v znižovaní lokálnych emisií. „Okolo elektromobilov je zbytočne veľký humbug. Ak politici hovoria – zbavme sa všetkých áut na benzín – rozumejú tomu vôbec?,“ pýta sa Toyoda. Ak by Japonsko prešlo náhle na elektrický pohon, podľa Toyodu by krajine došla už v lete všetka elektrická energia. „Len do rozvoja infraštruktúry by sme pri urýchlenom prechode museli do roku 2030 investovať 135– až 358-miliárd dolárov,“ varuje Toyoda. A dodal, že ak bude Japonsko príliš rýchlo zakazovať benzínové autá, „súčasný obchodný model automobilového priemyslu sa zrúti“, čo spôsobí stratu miliónov pracovných miest.
To iste platí všeobecne pre všetky krajiny s podobnými ambíciami, ktoré majú skôr politický ako reálny podklad. No aj keby sa to podarilo, neznamenalo by to automaticky zníženie uhlíkovej stopy. Toyoda vysvetľuje, že v Japonsku sa vyrába väčšina elektrickej energie tak či tak z uhlia a zo zemného plynu, čo znamená jediné – elektromobily nemajú šancu reálne znížiť emisie CO2, len nebudú pochádzať z výfukov ale z komínov elektrární. „Jediné čo dosiahneme, bude strata pracovných miest a miliardových investícií do infraštruktúry.“ To je naozaj varovanie, ktoré by politici nemali brať na ľahkú váhu.