Začiatok nového úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka je v križovatke diaľnic D1 a D3 pri Hričovskom Podhradí. Potom sa diaľnica stáča na východ a prechádza skrz vrch Viešky tunelom Ovčiarsko.
Za ním pokračuje pozdĺž potoka Bitarová. Na konci katastrálneho územia Bánová tunelom Žilina vchádza do údolia Rajčianky a následne do obce Lietavská Lúčka, kde pokračuje opäť estakádou. Následne sa napája na ďalší úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala.
Komplikovanému prejazdu Strečnom sa však motoristi zatiaľ nevyhnú, pretože úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala ešte hotový nie je a tak skorou ani nebude. Pozitívne je, že už v tomto roku by sa na ňom mali obnoviť práce a sprejazdnený by mohol byť koncom roku 2023.
11 mostov, 2 tunely
Novootvorený úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka sa nachádza v náročnom prostredí v komplikovanom prostredí, je na ňom až 11 mostov, najdlhším je estakáda v Lietavskej Lúčke s dĺžkou 1042 metrov. Okrem nich sú na ňom aj dva tunely – Ovčiarsko a Žilina.
(Pre prehratie nižšie zverejneného videa z virtuálneho otvorenia nového úseku treba kliknúť na odkaz "prehrať na YouTube – a video sa automaticky spustí.)
Dlhším je Ovčiarsko. Začal sa raziť, rovnako ako tunel Žilina, na jeseň v roku 2014. Južná tunelová rúra Ovčiarska je dlhá 2367 metrov, severná má je o šesť metrov kratšia. Tunel Žilina je výrazne kratší. Jeho južná tunelová rúra má 687 metrov, severná 651 metrov.
Oficiálne by sa mal tento úsek otvoriť dnes okolo jedenástej hodiny, no prví motoristi si ho môžu vyskúšať už v týchto chvíľach.
Nový úsek v číslach:
* 1 100 pracovníkov stavby
* 218 stavebných objektov
* 2 tunely – Ovčiarsko (2 367 m) a Žilina (687 m)
* 9 mostov a 2 estakády v celkovej dĺžke 3,7 km
* najdlhším mostným objektom je estakáda pri obci Lietavská Lúčka (1 042 m)
* 10 preložiek poľných a lesných ciest
* 13 protihlukových stien v celkovej dĺžke 7,84 km
* 524 000 m3 výkopových prác
* 688 000 m3 násypov
* 61 128 ton asfaltu
* 40 675 ton cementobetónu
* 658 000 m3 výrubu z tunelov
* do tunelov sa zabudovalo spolu 355 000 m3 betónu, 88 000 m3 kameniva a 9 000 ton ocele
Novootvorený úsek prináša obyvateľom južných častí mesta Žilina ako Solinky, Vlčince, Bánová, Hliny, Bytčica alebo Bôrik výhodnejší vjazd do mesta cez diaľnicu. Dopravnú situáciu v meste Žilina sa zlepší aj vybudovaním spojovacej vetvy v okružnej križovatke Solinky (bypass) a realizáciou úprav cesty prvej triedy I/64, čím bude doprava plynulejšia.
Tranzitná doprava nad 7,5 tony zostane zatiaľ vedená rovnako ako je tomu v súčasnosti. Dopravné značenie osadené na začiatku úseku zakáže vjazd týmto nákladným vozidlám na diaľnicu. O zmenách dopravnej situácie na diaľnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka ako aj na diaľničnom privádzači bude vodičov operatívne informovať osadené premenné dopravné značenie.
Tento úsek je prvou významnou stavbou, ktorú v roku 2021 NDS odovzdáva motoristom do užívania. No len pred necelým mesiacom NDS odovzdala aj šesťkilometrový úsek kysuckej diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, ktorý je de facto obchvatom Čadce.
Čo nás ešte čaká?
Čo NDS pripravuje ďalej, nám povedala jej hovorkyňa Eva Žgravčáková. „Po odovzdaní úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka spolu s privádzačom Lietavská Lúčka – Žilina, II. etapa sa chceme zamerať na dostavbu ďalších dvoch diaľničných úsekov, ktoré rovnako v tomto roku plánujeme odovzdať do užívania motoristickej verejnosti. Konkrétne pôjde o úseky D1 Prešov, západ – Prešov, juh a R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce,“
Následne sa podľa nej NDS sústredí na spustenie výstavby viacerých úsekov, predovšetkým D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové. Pôvodne mal byť víťaz tendra na jeho dokončenie oznámený práve dnes, no napokon k tomu príde o niekoľko týždňov neskôr. „Naďalej platí, že ambíciou NDS je odovzdať motoristom tento dlho očakávaný úsek diaľnice do užívania najneskôr do konca roka 2023,“ potvrdila Žgravčáková.
Okrem už spomenutých úsekov by sa v tomto roku mala spustiť aj výstavba privádzača Žilina Brodno – Kysucké Nové Mesto na D3, zeleného mosta vo Svrčinovci, úseku R3 Tvrdošín – Nižná nad Oravou a II. úseku rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany.