Švédsky výrobca nákladných vozidiel získal konečne povolenie na testovanie nákladných áut s autopilotom na verejných komunikáciách. Zatiaľ ide o úsek na diaľnici E4 medzi mestami Södertälje a Jönköping. Testy sa uskutočnia v spolupráci s americkou spoločnosťou TuSimple, ktorá je lídrom vo vývoji autonómnych vozidiel a kľúčovým partnerom pre investície spoločností Scania a Traton v tejto oblasti.
Nákladné vozidlá bude komerčne využívať spoločnosť Scania Transport Laboratory a budú naložené tovarom pre výrobné prevádzky Scanie. Testy sa budú týkať technológie úrovne 4 podľa 5-bodovej stupnice SAE pre autonómne vozidlá, čo znamená, že nákladné autá nudú jazdiť autonómne, ale z bezpečnostných dôvodov s dohľadom vodiča. Počas testov sa vo vozidle bude nachádzať aj testovací technik, ktorého úlohou je monitorovať a overovať informácie prenášané do vozidla zo snímačov, ktoré umožňujú autonómne riadenie.
Takto jazdia Scanie bez pomoci vodiča
„V USA aj v Číne už na verejných komunikáciách prebiehajú testy nákladných vozidiel podľa úrovne SAE 4, ale pokiaľ viem, spoločnosť Scania je prvou spoločnosťou v Európe, ktorá testuje túto technológiu na diaľnici aj s nákladom,“ uviedol Hans Nordin, ktorý zodpovedá za projekt Hub2hub. Neskôr v tomto roku plánuje spoločnosť Scania rozšíriť testy tak, aby pokrývali celú trasu medzi mestami Södertälje a Helsingborg. „V nasledujúcich rokoch tiež očakávame, že túto technológiu budeme môcť otestovať v ďalších európskych krajinách a v Číne,“ dodáva Nordin.
Scania testuje autonómne nákladné vozidlá od roku 2017 pre banskú dopravu v Austrálii. „Skúsenosti získané z týchto testov ukázali, že autonómne vozidlá pre prepravu v uzavretých priestoroch, akými sú napríklad bane a terminály, sa môžu stať realitou už o niekoľko rokov,“ hovorí Nordin. Podľa Nordina je takzvaná doprava typu Hub2hub – jazda po diaľnici medzi prekladiskami – prvým druhom dopravy na verejných komunikáciách, kde sa autonómne nákladné vozidlá môžu stať realitou.
„Vo vývoji autonómnych vozidiel sme sa dostali tak ďaleko, že táto technológia môže byť pripravená na tento typ dopravy už v priebehu nasledujúcich piatich rokov. Bude však trvať dlhšie, kým sa autonómne vozidlá začnú používať pre jazdu na cestách s obojsmernou premávkou a v mestskom prostredí,“ uzatvára Nordin. Partner Scanie, spoločnosť TuSimple sídliaca v San Diegu, už od svojho založenia v roku 2015 uskutočnila milióny kilometrov testov na diaľniciach s cieľom vyvinúť technológiu autonómneho riadenia pre úroveň automatizácie 4.