Zákaz spaľovacích motorov je veľké nedorozumenie, tvrdí šéf vývoja Porsche!

Sú spaľovacie motory naozaj hrozbou pre „klímu“? Šéf vývoja Porsche Michael Steiner si to nemyslí. A nie preto, že je predstaviteľom automobilky, ktorá vyrába tie „najsmädnejšie“ benzínové autá. Má pádne argumenty.

25.03.2021 18:00
debata (30)
Nádherný šesťvalcový "boxer"... Foto: Porsche
Porsche 911 Nádherný šesťvalcový "boxer" v Porsche 911 nemusí emitovať ani gram skleníkového CO2. Problémom totiž nie je samotný spaľovací motor, ale fosílne palivo, ktoré spaľuje.

Súčasné spaľovacie motory dospeli počas viac ako 120-ročného vývoja priam k dokonalosti. O pár rokov majú však zamieriť na smetisko dejín. Dokonca ich zakážu. Sú totiž považované za hlavných vinníkov globálneho otepľovania. Nahradiť ich má pritom technológia, ktorá im zatiaľ z užívateľského hľadiska „nestíha“. Elektromobily sú totiž limitované schopnosťami batérií. Tie majú malú kapacitu, sú drahé a dlho sa nabíjajú. Staviť len na túto kartu môže byť pre automobilový priemysel nakoniec fatálne. Najmä ak pokrok v batériách nepôjde očakávaným tempom.

Pritom je známe, že spaľovací motor nemusí emitovať ani gram skleníkového CO2. Znie to možno ako rúhanie, ale je to tak. Presne to pripomína šéf vývoja Porsche Michael Steiner v rozhovore pre britský Autocar, teda pre médium v krajine, ktorá plánuje zakázať spaľovacie motory už od roku 2030. „Plošný zákaz spaľovacích motorov je nedorozumením. Problémom nie sú samotné motory, ale fosílne palivo, ktoré v nich spaľujeme,“ tvrdí Steiner. A má pravdu, ak by sme benzín či naftu nahradili vodíkom či syntetickými e-palivami, boli by spaľovacie motory uhlíkovo neutrálne.

Ak nahradíme benzín syntetickým palivom,... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - syntetické palivá Ak nahradíme benzín syntetickým palivom, prestane byť spaľovací motor hrozbou. Zatiaľ sú ale e-palivá extrémne drahé.

Porsche vidí cestu najmä v druhej z možností. „Robíme veľa pre to, aby tu bol legislatívny priestor, aby mohli naše autá jazdiť na e-palivá.“ Je známe, že Porsche v spolupráci s Siemensom už buduje v Čile závod na výrobu syntetického benzínu, ktorý je možné bez akýchkoľvek úprav použiť v prakticky akomkoľvek spaľovacom motore, aj v tých existujúcich. „Chceli by sme s určitým objemom výroby e-palív ukázať, že je to skutočne možné. Stále totiž existuje veľa ľudí, ktorí nie sú presvedčení, že to bude fungovať.“

Automobilka zo Zuffenhausenu si od e-palív sľubuje, že sa jej podarí zachrániť jej ikonické motory „boxer“, najmä v Porsche 911. Práve legendárna deväťstojedenástka má byť totiž posledným modelom Porsche, ktoré sa vzdá spaľovacích motorov. „Urobíme všetko, čo môžeme, aby sme dali vysoko emotívnym autám šancu prežiť, či už na okruhoch, kde vidíme pre syntetické palivá veľkú budúcnosť, alebo pre niektoré cestné autá. Nevieme, či budeme úspešní, ale úlohou výskumu a vývoja je ukázať, čo je technicky možné, a potom presvedčiť ľudí, že nie všetko treba zakázať,“ vysvetľuje Steiner.

Jedným dychom však dodáva, že e-palivá sú len doplnkom elektrickej mobility a že hlavnou prioritou Porsche zostáva elektrifikácia jeho ponuky. S testami e-palív chce začať už v budúcom roku. V súčasnosti má Porsche na trhu dva čisté elektromobily – Taycan a praktickejší Taycan Cross Turismo. Elektrickú energiu však využíva aj jeho plug-in hybridná Panamera E-Hybrid a SUV Cayenne E-Hybrid. Modely Macan, Boxster a Cayman zatiaľ elektrifikácii úspešne „unikajú“.

© Autorské práva vyhradené

30 debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #elektromobily #spaľovacie motory #syntetické palivá #Michael Steiner
Články podľa značiek