Kontrolný deň, ktorý sa uskutočnil v piatok 21. mája a na ktorom sa zúčastnili minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina), minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) a predsedovia samosprávnych krajov SK8 ukázal výrazný pokrok stavebných prác na úseku D1 Hubová – Ivachnová.
V tuneli Čebrať chýba posledných asi 400 metrov do prerazenia, aktuálne už len čakáme na stavebné povolenie na razenie zo západného portálu. Podľa Doležala nový úsek diaľnice prinesie v prvom rade bezpečnosť na cestách pre vyše 20 tisíc áut denne, ako aj časovú úsporu 12 minút v porovnaní s jazdou po starej ceste. „Trvám na tom, že úsek D1 Hubová – Ivachnová musí byť sprejazdnený do konca roku 2023 spolu s úsekom Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Len tak to dáva zmysel,“ doplnil minister.
Liptovská stavba diaľnice D1 v dĺžke 14,92 kilometra, ktorá vytvorí obchvat mesta Ružomberok, sa po dobudovaní napojí na existujúcu štvorprúdovú diaľnicu smerujúcu do Košíc. Stavba priamo nadväzuje na pripravovaný predchádzajúci úsek D1 Turany – Hubová v smere na Martin. Nový úsek diaľnice D1 začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej budú oba úseky diaľnice napojené na jestvujúcu cestu I/18.
Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po viac ako pätnásti kilometroch sa nový úsek diaľnice na svojom konci plynule napojí na sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 do Prešova.
Pôvodne sa počítalo s termínom dostavby úseku v júni 2022, resp. do konca roka 2022. Tieto termíny sa však nepodarí dodržať, aj kvôli problémom s neskorým vydaním niektorých stavebných povolení. Väčšina mostných objektov, problematické sú dva úseky: treba dokončiť tunel a sanovať územie, ktoré je v zosuve.
Aká je situácia v tomto úseku teraz, smenedávno zisťovali aj v Národnej diaľničnej spoločnosti. „Stavba napreduje. Aktuálne sú realizované najmä práce v tuneli Čebrať. V južnej (pravej) tunelovej rúre je vyrazených 3 098 metrov a 3 017 metrov v severnej (ľavej) tunelovej rúre v smere od východného portálu. Razenie prebieha bez väčších problémov v bežnom režime, teda 24 hodín denne. Na zvyšných častiach stavby, ak to klimatické podmienky umožňujú, prebiehajú práce na budovaní kanalizácie, stabilitných opatrení, násypov, násypov k oporám mostov a realizácia príslušenstva mostov,“ vysvetlila nám v marci hovorkyňa NDS Eva Žgravčíková. Aktuálne chýba do prerazenia tunela už len približne 400 metrov.