Trasa severného obchvatu Prešova je na začiatku úseku západne od mesta napojená na diaľnicu D1 v mimoúrovňovej križovatke Prešov, západ. Na konci je v križovatke Prešov, sever napojená na jestvujúcu cestu I/68. Spolu s tunelom Bikoš bude R4 zabezpečovať bezpečné a rýchle prepojenie s už existujúcimi komunikáciami.
Nový, 4,3 kilometra dlhý úsek rýchlostnej cesty skráti čas potrebný na prejazd o približne deväť minút. Rýchlostná cesta má byť dokončená na jar v roku 2023. A ako to tam vyzerá aktuálne? Na cestných telesách R4 a preložke cesty I/68 realizujú v týchto dňoch odkopy zárezov, zakladanie a budovanie násypov. Súčasný stav zachytáva nižšie uvedená fotogaléria, pripravená so záberov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
„Budujeme kanalizáciu a retenčné nádrže. Staviame oporné a zárubné múry na trase budúcej R4. Na mostných objektoch prebieha realizácia montáže skruží, debnenie, ukladanie betonárskej výstuže a betonáž nosných konštrukcií. Tunel Bikoš je prerazený v obidvoch tunelových rúrach. Výstavbu I. etapy severného obchvatu Prešova chceme ukončiť v priebehu roka 2023,“ vysvetlila hovorkyňa Eva NDS Žgravčáková.
Pokračovaním prvej etapy severného obchvatu je projekt R4 Prešov, severný obchvat, II. etapa. „Verejné obstarávanie naň vyhlásime po získaní súhlasného stanoviska Útvaru hodnoty za peniaze a zabezpečení finančného krytia,“ doplnila Žgravčáková.
ÚHP medzičasom zverejnil hodnotenie výhodnosti druhej etapy prešovského obchvatu s tým, že druhá etapa rýchlostnej cesty R4 – severného obchvatu Prešova je prínosná, hoci Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nevybrala najlepšiu možnosť. Podľa ÚHP by bol ekonomicky výhodnejší polovičný profil, väčšina dopravných expertov a ani minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) s tým však nesúhlasia a jednoznačne (a z nášho pohľadu správne) uprednostňujú plný profil.