O zavedení jednotného systému pre výber mýta a aj o zavedení celoeurópskej diaľničnej známky sa hovorí už viac, než jednu dekádu. Tento systém doteraz narážal na odpor jednotlivých členských štátov Únie, v ktorých sa využívajú rôzne systémy a samozrejme pri nich ide aj o nemalý prínos do štátnych rozpočtov jednotlivých krajín.
Aktuálne však v debate o „jednotnej európskej diaľničnej známke“ nastal prvý vážnejší pokrok. Rada európskej únie dosiahla predbežnú dohodu s Európskym parlamentom, predstavujúcu prvý krok k zavedeniu celoeurópskeho spoplatnenia ciest – najprv pre nákladnú dopravu a neskôr pre osobnú. Inak povedané – zásadne sa zmení a predovšetkým rozšíri systém Eurovignette, takže sa z neho stane európska diaľničná známka.
Tá by mala zohľadňovať niekoľko základných princípov, pričom ponechá jednotlivým štátom dostatok kompetencií na to, aby systém lokálne modifikovali. Inak povedané – od európskej diaľničnej známky v budúcnosti ani pri nákladnej a ani pri osobnej doprave nemožno očakávať jednotné celoeurópske sadzby. Pomôže skôr v tom, že postupne aj pre osobné autá umožní využívanie celej európskej diaľničnej siete bez potreby kupovať si lokálne známky v jednotlivých členských štátoch. Kamiónom zas bude stačiť jedna palubná jednotka pre prejazd celou Úniou.
Čítajte viac D4R7: Ako je to so spoplatnením nových úsekov?Ďalšia dohoda spočíva v tom, že známka by nemala mať časovú platnosť, ale zohľadňovať bude prejdené kilometre, emisnú triedu auta (čím vyššie emisie budú autá mať, tým drahšie ich vyjde využívanie diaľnic – cieľom je, samozrejme, zvýhodniť a podporiť elektromobilitu), čas, kedy budú spoplatnené úseky využívané a dokonca aj hustotu premávky v exponovaných spoplatnených úsekoch ciest.
Práve v nich budú napríklad môcť jednotlivé členské štáty EÚ – avšak po zdôvodnení a súhlase ostatných – zdvihnúť sadzby za kilometer až o 50 percent. Štandardné sadzby pritom budú musieť byť nastavené tak, aby nediskriminovali medzinárodnú dopravu.
Neznamená to však, že aktuálnou predbežnou dohodou na úrovni vrcholných úradov Únie je všetko vyriešené. Teraz bude táto dohoda postúpená Výboru stálych predstaviteľov vlád členských štátov pri Európskej únii (Coreper) a následne o nej bude ešte rokovať Európsky parlament. Ak nimi prejde, koncom dekády by mala začať platiť najprv pre ťažkú nákladnú dopravu a následne by sa mala jej pôsobnosť rozširovať aj na ďalšie kategórie, vrátane osobných áut.