Prešov sa môže tešiť: obchvat je otvorený. Kto ho ale zaplatí?

Nový 8-kilometrový úsek tvorí západný obchvat Prešova. Motoristom dokáže ušetriť takmer 20 minút, no pre jeho využitie je potrebná diaľničná známka.

28.10.2021 15:51 , aktualizované: 16:59
debata (6)
Strihanie pásky počas slávnostného otvorenia... Foto: TASR/Roman Hanc
SR NDS D1 obchvat Prešov POX Strihanie pásky počas slávnostného otvorenia úseku D1 Prešov, západ - Prešov, juh pred tunelom Prešov vo štvrtok 28. októbra 2021.

Už o pár hodín, oficiálne okolo dnešnej polnoci (štvrtok, 28. 10), no podľa informácií od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) možno aj o nieči skôr, prejdú prví motoristi novootvoreným úsekom diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh, ktorý je priamym pokračovaním úseku D1 Svinia – Prešov. Tí, čo si ho chcú vyskúšať medzi prvými, by nemali zabudnúť na fakt, že aj keď je tento úsek súčasťou obchvatu Prešova, je spoplatnený a treba na ňom diaľničnú známku.

zväčšiť Takto vyzerá novootvorený úsek. Foto: NDS
Mapa D1 Presov Zapad Takto vyzerá novootvorený úsek.

Doteraz celý objem dopravy prechádzal po cestách mesta Prešov, čo so sebou prináša negatívne vplyvy na životné prostredie. Diaľnica D1 teraz tvorí „západný“ obchvat mesta Prešov a rýchlostná cesta R4 bude tvoriť „severný“ obchvat mesta Prešov.

Video
Otvorenie západného obchvatu Prešova

Tieto komunikácie sú navzájom prepojené v druhej budovanej mimoúrovňovej križovatke Prešov, západ, pričom jednou z funkcií je previesť predovšetkým tranzitnú dopravu mimo obývané územie mesta. Preto je križovatka navrhnutá tak, aby prepájala všetky smery a všetky kategórie ciest.

Ušetrí takmer 20 minút

Diaľnica D1 Prešov, západ – Prešov, juh tvorí západný obchvat mesta Prešov. Diaľničný úsek je dlhý takmer 8 km, na trase je 18 mostov, dvojrúrový tunel Prešov s dĺžkou cez 2 km, 17 vetiev križovatiek a 6 km protihlukových stien. Súčasťou výstavby je aj mimoriadne technicky zložitá križovatka, ktorá nemá na Slovensku obdobu. V križovatke Prešov, západ sa spájajú dve diaľnice a cesty I., II. a III. triedy. Vo vetvách to robí spolu 11,3 km, čo je viac ako je dĺžka celého úseku. Osobným vozidlám skráti nový obchvat jazdu o takmer 19 minút.

Video

„Dokončili sme jeden úsek, ale to neznamená, že nepracujeme aj na ďalších. Intenzívne pracujeme na dokončení prvej etapy severného obchvatu. Tam stále platí termín dokončenia marec 2023. Som presvedčený, že už v najbližších týždňoch NDS vyhlási verejné obstarávanie aj na druhú etapu severného obchvatu Prešova,“ uviedol minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) a dodal, že sa nezabúda ani na výstavbu R4. „Mám dohodnuté stretnutie s ministrom financií. Budem chcieť spojiť jednotlivé úseky a posudzovať celú R4 ako celok a pripúšťam aj financovanie cez PPP, ak to inak nepôjde,“ povedal Doležal.

Minister dopravy Andrej Doležal: Hrozí, že za... Foto: TASR/Roman Hanc
SR NDS D1 obchvat Prešov POX Minister dopravy Andrej Doležal: Hrozí, že za obchvat nám EÚ kvôli pochybeniam nevyplatí ani euro, môžeme prísť o stovky miliónov eur.

D1 Prešov, západ – Prešov, juh v číslach:

  • 7 870 m – dĺžka úseku
  • 2 244 m – dĺžka tunela
  • 6 689 m – dĺžka protihlukových stien
  • 58 000 ks kríkov a 500 ks stromov – rekultivácia
  • 20 000 áut – intenzita dopravy
  • 1 411 660 m3 – objem výkopu
  • 366 404 m2 – plocha vozovky komunikácie
  • 150 mechanizmov
  • 680 pracovníkov
  • 356 345 380,48 eur – zmluvná cena za výstavbu
Západný obchvat Prešova, slávnostné otvorenie...
Západný obchvat Prešova, slávnostné otvorenie...
+7

Projekt na obchvat nebol vypracovaný dobre, stovky miliónov možno Únia nepreplatí

Pri financovaní výstavby západného obchvatu Prešova na novom úseku diaľnice D1, ktorý Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) otvorila vo štvrtok 28. októbra, hrozí korekcia prostriedkov Európskej únie až do výšky sto percent. V takom prípade by náklady na tento projekt za vyše 356 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty boli financované iba zo štátneho rozpočtu a neboli by preplatené z európskych zdrojov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) potvrdil možnú korekciu zdrojov EÚ pre pochybenia v tomto projekte v objeme cez dvesto miliónov eur, výška korekcie môže byť od 25 do 100 percent. „Ak orgán auditu udelí korekciu, ministerstvo financií nám bude musieť vykompenzovať 200, alebo 250 miliónov eur, ktoré chceme čerpať z eurofondov,“ povedal Doležal. „Keďže ale audit ešte nie je ukončený, o možných výškach korekcií či pochybeniach v predmetnom projekte zatiaľ nejdeme informovať,“ informoval tlačový odbor ministerstva financií.

(sita)

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #diaľnica D1 #severný obchvat Prešova #západný obchvat Prešova
Články podľa značiek