Na stavbe liptovskej diaľnice D1 Hubová – Ivachnová sa asfaltuje križovatka Hubová, pokračuje sa v stabilizovaní mostných opôr a v razení tunela Čebrať. Proti zosuvu pôdy sa realizujú 17 metrov hlboké šachty. Ide o unikátny projekt a technologicky veľmi výnimočný a náročný.
Podľa ministra dopravy Andreja Doležala nový úsek diaľnice prinesie v prvom rade bezpečnosť na cestách pre vyše 20 tisíc áut denne, ako aj časovú úsporu 12 minút v porovnaní s jazdou po starej ceste. „Trvám na tom, že úsek D1 Hubová – Ivachnová musí byť sprejazdnený do konca roku 2023 spolu s úsekom Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Len tak to dáva zmysel,“ povedal minister v máji tohto roku počas kontrolného dňa na tomto úseku.
A aká je situácia teraz? „Progres stavebných prác na úseku D1 Hubová – Ivachnová je razantný. Realizujeme práce na výstavbe križovatky Hubová a zároveň sme obnovili práce na moste v katastri obce Hubová, kde z dôvodu zosuvu svahu bola stavebná činnosť na potrebný čas pozastavená,“ informuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a zároveň dopĺňa: „Pokračujeme v prácach na budovaní a stabilizácii mostných opôr, aby sme mohli dokončiť pravý most. Pravý most by mal byť hotový začiatkom budúceho roka, ľavý, už existujúci most, používame ako prístupovú cestu. Všetky spomínané práce realizujeme zo západnej strany od Hubovej.“
Čítajte viac Stavba úseku D1 Turany - Hubová pôjde pod zemou. Zaplatí to štátPo získaní právoplatného stavebného povolenia sa zahájili práce aj na západnom portáli tunela Čebrať. Aktuálne je ešte nutné dostať sa o 5 metrov hlbšie, aby bolo možné zahájiť práce na razení tunela zo západnej strany. Tie by mali začať už tento mesiac a práce budú pokračovať celú zimu. V tuneli Čebrať je prerazených 3 480 metrov a zostáva preraziť už len posledných 150 metrov. Samotný tunel sa razí novou rakúskou metódou a postupne sa v niektorých úsekoch tunela zahajujú aj práce na sekundárnom ostení tunela.
Aby bolo možné zaistiť terén v okolí mostov proti zosuvu, do hĺbky 17 metrov sa zakladajú šachty z veľkopriemerových pilót, do ktorých sa následne založí budúci most. Šachty slúžia na to, aby rozrazili zeminu a vodu a most bude takto ochránený pred prípadným zosuvom. Ide o unikátny projekt a technologicky veľmi výnimočný a náročný. Šachty sa nachádzajú z východnej strany stavby od Ivachnovej.
Obchvat Ružomberka ušetrí vyše 16 minút
Úsek liptovskej diaľnice D1 bude mať celkovú dĺžku 14,92 km. Začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej bude napojený na I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať s dĺžkou 3,63 km a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 na svojom konci pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc.