Po problémoch nabrala práca spád. Tunel Čebrať bude prerazený ešte tento rok!

Tunel Čebrať bude prerazený na prelome novembra a decembra, obchvat Ružomberku by mohol byť hotový koncom budúceho roku.

31.10.2022 20:00
SR tunel Čebrať razenie začatie prác ZAX Foto:
Tunel Čebrať začali raziť v roku 2018. Ak všetko pôjde dobre, na konci roku 2022 bude aj prerazený.
debata (3)

Ešte v máji bola väčšina prác súvisiacich s výstavbou tunelu Čebrať utlmená, problémom bolo financovanie stavby. Začiatkom leta sa ich podarilo aspoň čiastočne vyriešiť a práce sa rozbehli. Zúčastnené strany sa totiž dohodli na tom, že sa dohodnú a nová cena stavby bude určená do konca tohto roku.

A čo konkrétne išlo? Už na prelome rokov sa objavili prvé informácie o spore medzi zadávateľom stavby a zhotoviteľom, ktorý sa týka financovania komplikovaného tunela Čebrať, pretože sa objavilo množstvo problémov, ktoré nebolo možné vopred predikovať. Pre zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať museli totiž stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel z pôvodných 2-tisíc metrov zhruba na 3 600 metrov. To malo vplyv na predĺženie lehoty výstavby aj na zvýšenie zmluvnej ceny na takmer 290 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty a neskôr na 307 miliónov. A následne ešte prišlo k razantnému navýšeniu cien energií a ďalších vstupov, čo spôsobilo ďalšie komplikácie. Takže cenu ešte bude treba „doladiť“.

Samotný diaľničný tunel by mali preraziť koncom novembra alebo najneskôr začiatkom decembra tohto roka. Na sociálnej sieti to oznámil minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) s tým, že to bude veľká správa pre Ružomberok, ktorý netrpezlivo očakáva dokončenie obchvatu mesta, ktorého súčasťou je práve aj tunel Čebrať.

Úsek Hubová – Ivachnová by mal byť hotový podľa NDS do konca roku 2023, hoci sa objavili aj informácie, že sa tak môže stať až v druhej polovici roku 2024.

Obchvat Ružomberka ušetrí vyše 16 minút

Úsek liptovskej diaľnice D1 Hubová – Ivachnová bude mať celkovú dĺžku 14,92 km. Začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej bude napojený na I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať s dĺžkou 3,63 km a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 na svojom konci pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #diaľnica D1 #Hubová - Ivachnová #túnel Čebrať #andrej doležal
Články podľa značiek