Úsek rýchlostnej cesty R2 Šaca – Košické Oľšany je už niekoľko mesiacov vo výstavbe. Po dokončení umožní prepojenie diaľnice D1 s rýchlostnou cestou R4. Predraží sa však a jeho odovzdanie sa oneskorí.
Národná diaľničná spoločnosť a Eurovia SK sa koncom februára tohto roku dohodli na zvýšení ceny prác o 1,4 milióna eur na takmer 134 miliónov.
Pôvodne plánovaná trojročná lehota výstavby od marca 2022 do marca 2025 sa môže predlžiť o viac ako päť mesiacov a úsek bude dokončený až auguste 2025. Počíta s tým pokyn na zmenu zverejnený v centrálnom registri zmlúv. Zmena súvisí s prácami navyše pre zväčšený a rozšírený rozsah záchranného archeologického výskumu na trase stavby R2. Celkovo prieskum skončí až v auguste, no v tomto čase bol ukončený v lokalite, ktorá bola najbohatšia na rôznorodé objavy od keramiky až po kostry.
Doteraz najvzácnejším objavom je pohrebisko. Archeológovia sa domnievajú, že na území budúcej križovatky Košice – Krásna mohlo byť v minulosti sídlisko. V tejto lokalite našli až deväť hrobov. Okrem toho bola táto oblasť bohatá aj na keramické nálezy. O osídlení tejto lokality hovoria aj ďalšie nálezy, napríklad zlaté náušnice z hrobu, bronzový nôž či keramická misa s výzdobou.
Pokiaľ ide o samotnú stavbu, tak aktuálne sa na viacerých úsekoch budujú násypy a niektoré násypy už frézujú. Mosty, ktoré na tomto úseku vyrastú, sú v rozostavanom štádiu. Zhotovuje sa výstuž, debnenie, betonáž drieku pilierov či betonáž samotných pilierov. Na moste cez rieku Hornád sa už buduje priebežný oporný múr a zhotovuje debnenie. Okrem prác na mostoch sa pracuje aj na obchádzkových trasách.
Rýchlostná cesta R2, úsek Košice, Šaca – Košické Oľšany: základný popis
Trasa druhého úseku R2 sa začína v križovatke Košice, Juh s napojením na už postavenú R4 Košice – Milhosť s dĺžkou cez 14 kilometrov, na úseku bude aj križovatka Krásna a skončí križovatkou Hrašovík s napojením na sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce v dĺžke 15,5 kilometra. NDS pripravuje obstarávanie aj na výstavbu prvého úseku košickej R2 v dĺžke takmer 7 kilometrov, začne sa v Šaci a skončí sa v križovatke Haniska s napojením na R4. Juhovýchodný obchvat metropoly východného Slovenska sa po dokončení stane súčasťou medzinárodného koridoru Via Carpatia.
V najbližších týždňoch sa bude dokončievať archeologický prieskum, ale už len v menej historicky zaujímavých lokalitách. Bude pokračovať aj budovanie násypov, frézovanie a navážka kameniva. Pracovať sa bude aj na ostrých prepojoch na plynárenských a vodárenských stavebných objektoch. Na mostoch sa bude robiť debnenie, betonáž podkladového betónu, základov drieku piliera a podobne.