Kysuckú diaľnicu D3 treba rozšíriť a musí byť zadarmo. Inak hrozí kolaps

Ak sa obchvat Čadce po rozšírení spoplatní, tak doprava v centre mesta bude podľa ÚHP kolabovať.

21.06.2023 20:00
tunel horelica Foto:
Dobudovanie druhej tunelovej rúry tunelu Horelica je nutné a ekonomicky opodstatnené.
debata (1)

Národná diaľničná spoločnosť zverejnila štúdiu pre II. etapu úseku D3 Oščadnica – Čadca, Bukov v celkovej dĺžke 4 kilometre a s investičnými nákladmi 235 miliónov eur. Projekt predstavuje dobudovanie ďalších dvoch jazdných pruhov na obchvate Čadce, vrátane vybudovania druhej rúry tunela Horelica. Náklady na výstavbu polovičného profilu diaľnice D3 v hodnote 59 miliónov eur za kilometer, by zaradili tento úsek medzi najdrahšie diaľničné stavby na Slovensku. Príčinou je komplikovaný terén v ktorom navyše bude množstvo mostov. Útvar Hodnota za peniaze (ÚHP) z toho dôvodu aj napriek vysokej sume považuje náklady za primerané.

Projekt navyše patrí medzi dopravné priority z hľadiska naplnenia kapacity cesty a je súčasťou Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T Core). V súčasnosti dosahujú intenzity na obchvate úroveň 17 500 vozidiel, z čoho 30 percent tvoria nákladné. Počas pracovného týždňa vyťaženosť úseku stúpa až na 18 800 vozidiel, so sezónnymi maximami cez 22 000 vozidiel. Cesta je so súčasnými dopravnými intenzitami za hranicou optimálnej kapacity, takže rozšírenie obchvatu na plný profil vrátane dobudovania druhej tunelovej rúry tunelu Horelica sa javí ako úplne opodstatnené a nutné.

Doležal v Ide o pravdu: Nechceme vyšachovať Útvar hodnoty za peniaze, ale všetci sa pýtajú, kde sú diaľnice
Video

Problém je však inde. Podľa ÚHP navrhované riešenie nie je optimálne, pretože presúva lokálnu dopravu z obchvatu späť do mesta, čím sa v centre Čadce vytvára nový dopravný problém a hrozí tam dopravný kolaps. Príčinou presmerovania dopravy je spoplatnenie tohto úseku a zrušenie priameho napojenia Oščadnice na diaľnicu D3.

Presmerovanie dopravy po dokončení diaľnice D3 na starú cestu I/11 (rok 2030)

zväčšiť Rozšírením obchvatu a zmenou kategórie na... Foto: ÚHP
Presmerovanie dopravy po dokončení diaľnice D3 na starú cestu I/11 (rok 2030) Rozšírením obchvatu a zmenou kategórie na diaľnicu dôjde k presmerovaniu približne 5 tis. vozidiel do centra Čadce, čím sa súčasná doprava na I/11 takmer zdvojnásobí. Dôsledkom bude kapacitne predimenzovaná 4 pruhová diaľnica s dopravou nepresahujúcou 15 tisíc vozidiel denne a zároveň posilnenie dopravného problému v centre Čadce.

V štúdií NDS totiž chýba kapacitné posúdenie ciest a križovatiek v meste na ktorých dôjde k zvýšeniu dopravných intenzít o približne 4 až 5 tisíc vozidiel denne. Napríklad zrušenie priameho napojenia Oščadnice na súčasnú cestu D3, odkloní na dlhšiu trasu cez mesto ďalších približne tisíc vozidiel denne.

Podľa ÚHP je potrebné zvážiť ponechanie bezplatnej dopravy po obchvate mesta minimálne do doby výstavby ďalších častí koridoru D3, ktoré by mohli atraktivitu diaľnic pre lokálnu dopravu zvýšiť. Celé hodnotenie projektu rozšírenia kysuckej diaľnice D3 si môžete stiahnuť na tomto odkaze.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #obchvat Čadce #kysucká diaľnica D3 #ÚHP #tunel Horelica
Články podľa značiek