Národná diaľničná spoločnosť v pondelok 25. septembra slávnostne odovzdala motoristom do užívania nový úsek R4 Prešov – severný obchvat, I. etapa. Pre verejnosť bol sprejazdnený približne o piatej hodine večer. Nový úsek je spoplatnený, čiže na prejazd si treba zakúpiť elektronickú diaľničnú známku.
Suma za stavbu bola z pôvodných 143 miliónov eur navýšená o približne 4 milióny eur. Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Vladimíra Jacka sú to vyvolané investície. Predraženie nepovažuje pri takejto stavbe za extrémne. Výstavbu realizovalo konzorcium stavebných spoločností Váhostav-SK a TuCon (od leta 2019).
Rýchlostná cesta R4 v úseku severného obchvatu Prešova má za úlohu prepojiť diaľnicu D1 a rýchlostnú cestu R4 Kapušany – Giraltovce tak, aby sa odľahčila doprava z existujúcej komunikačnej siete mesta Prešov a vložením mimoúrovňových križovatiek sa prerozdelila zdrojová a cieľová doprava. Tým sa zvýši bezpečnosť motoristov a zlepší plynulosť a komfort jazdy.
Križovatka Prešov, sever zabezpečí vylúčenie dopravy z cesty I/68 z centrálnej mestskej zóny a priamo napojí cesty I/68 na D1 a R4. Úsek je dlhý 4,3 km, zahŕňa až 155 stavebných objektov vrátane 9 mostov a vyše kilometrového tunela Bikoš. Motoristom ušetrí úsek zhruba 10 minút.Predpokladaná intenzita dopravy za 24 hodín je 15.000 vozidiel.
R4 Prešov – severný obchvat, I. etapa v číslach
- dĺžka 4,3 km
- ušetrí 10 minút jazdy
- predpokladaná intenzitu dopravy 15 000 vozidiel/ 24 hodín
- jeden tunel – Bikoš – s dĺžkou 1,15 km
- 155 stavebných objektov
- 9 mostov
- 1,4 km protihlukových stien
- čas výstavby: 4 roky
Zároveň Národná diaľničná spoločnosť začína s výstavbou R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa s tunelom Okruhliak, kde už o pár dní nastane stavebný ruch. Na stavenisko ďalšej etapy R4 nastúpia geodeti, ktorí vytýčia dočasné zábery stavieb, neskôr budú na rade pyrotechnici a archeológovia, ktorí vykonajú odborný prieskum. Medzi prvé práce bude patriť aj výrub drevín, teda vyčistenie staveniska.
Zaujímavosti z výstavby
- Tunel Bikoš je najsuchším tunelom na Slovensku – má nízky prítok podzemných vôd, čo bolo výhodou ako pri razení a prácach pri výstavbe tunela tak aj pri prevádzke tunela. Suchosť šetrí peniaze na prevádzku.
- Tunel Bikoš je prvým tunelom s LED svietidlami, je v ňom uložených 400 kusov LED svetiel, ktoré sú ekologickejšie aj ekonomickejšie.
- Zelená strecha na technickej budove pri tuneli Bikoš – ide o prvú technickú budovu v rámci našej diaľničnej siete, ktorá má zelenú strechu – predĺži životnosť budovy a ochráni ju pred klimatickými zmenami.
- Tunel Bikoš má 130 km položenej kabeláže, 28 km chráničiek pre optické trasy