Na toto čakali mnohí! Nový úsek R4 Prešov – severný obchvat už sprístupnili

Upozorňujeme motoristov, aby v rámci nadšenia z "testovania" nového úseku nezabudli, že na ňom treba diaľničnú známku.

25.09.2023 20:00
SR Prešov doprava R4 Bikoš tunel odovzdanie POX Foto:
Bratislavský eparcha a apoštolský administrátor prešovskej archieparchie Peter Rusnák (druhý zľava) posväcuje tunel Bikoš a rýchlostnú cestu R4.
debata (62)

Národná diaľničná spoločnosť v pondelok 25. septembra slávnostne odovzdala motoristom do užívania nový úsek R4 Prešov – severný obchvat, I. etapa. Pre verejnosť bol sprejazdnený približne o piatej hodine večer. Nový úsek je spoplatnený, čiže na prejazd si treba zakúpiť elektronickú diaľničnú známku.

Suma za stavbu bola z pôvodných 143 miliónov eur navýšená o približne 4 milióny eur. Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Vladimíra Jacka sú to vyvolané investície. Predraženie nepovažuje pri takejto stavbe za extrémne. Výstavbu realizovalo konzorcium stavebných spoločností Váhostav-SK a TuCon (od leta 2019).

Odovzdania nového úseku rýchlostnej cesty R4...
Odovzdanie nového úseku rýchlostnej cesty R4...
+2Odovzdávanie nového úseku rýchlostnej cesty R4...

Rýchlostná cesta R4 v úseku severného obchvatu Prešova má za úlohu prepojiť diaľnicu D1 a rýchlostnú cestu R4 Kapušany – Giraltovce tak, aby sa odľahčila doprava z existujúcej komunikačnej siete mesta Prešov a vložením mimoúrovňových križovatiek sa prerozdelila zdrojová a cieľová doprava. Tým sa zvýši bezpečnosť motoristov a zlepší plynulosť a komfort jazdy.

zväčšiť Prešov, severný obchvat, prvá etapa. Foto: NDS
mapa-severneho-obchvatu-1 Prešov, severný obchvat, prvá etapa.

Križovatka Prešov, sever zabezpečí vylúčenie dopravy z cesty I/68 z centrálnej mestskej zóny a priamo napojí cesty I/68 na D1 a R4. Úsek je dlhý 4,3 km, zahŕňa až 155 stavebných objektov vrátane 9 mostov a vyše kilometrového tunela Bikoš. Motoristom ušetrí úsek zhruba 10 minút.Pred­pokladaná intenzita dopravy za 24 hodín je 15.000 vozidiel.

R4 Prešov – severný obchvat, I. etapa v číslach

  • dĺžka 4,3 km
  • ušetrí 10 minút jazdy
  • predpokladaná intenzitu dopravy 15 000 vozidiel/ 24 hodín
  • jeden tunel – Bikoš – s dĺžkou 1,15 km
  • 155 stavebných objektov
  • 9 mostov
  • 1,4 km protihlukových stien
  • čas výstavby: 4 roky

Zároveň Národná diaľničná spoločnosť začína s výstavbou R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa s tunelom Okruhliak, kde už o pár dní nastane stavebný ruch. Na stavenisko ďalšej etapy R4 nastúpia geodeti, ktorí vytýčia dočasné zábery stavieb, neskôr budú na rade pyrotechnici a archeológovia, ktorí vykonajú odborný prieskum. Medzi prvé práce bude patriť aj výrub drevín, teda vyčistenie staveniska.

Zaujímavosti z výstavby

  • Tunel Bikoš je najsuchším tunelom na Slovensku – má nízky prítok podzemných vôd, čo bolo výhodou ako pri razení a prácach pri výstavbe tunela tak aj pri prevádzke tunela. Suchosť šetrí peniaze na prevádzku.
  • Tunel Bikoš je prvým tunelom s LED svietidlami, je v ňom uložených 400 kusov LED svetiel, ktoré sú ekologickejšie aj ekonomickejšie.
  • Zelená strecha na technickej budove pri tuneli Bikoš – ide o prvú technickú budovu v rámci našej diaľničnej siete, ktorá má zelenú strechu – predĺži životnosť budovy a ochráni ju pred klimatickými zmenami.
  • Tunel Bikoš má 130 km položenej kabeláže, 28 km chráničiek pre optické trasy
62 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #Prešov #rýchlostná cesta R4 #severný obchvat Prešova
Články podľa značiek