Stredoslovákov rozhorčilo odmietnutie severojužného koridoru. Štúdia je tendenčná, tvrdia

Otvorená Iniciatíva stredné Slovensko chce situáciu riešiť s novým ministrom dopravy. Žiada stiahnutie štúdie pre jej neodbornosť.

17.10.2023 20:00
SR Nitra Selenec rýchlostná cesta R1-PR1BINA Foto:
ISS: Už na prvý pohľad je (štúdia, pozn. redakcie) zjavne neobjektívna, v prospech západoslovenského koridoru. (ilustračné foto)
debata

Pred niekoľkými dňami sme informovali o štúdii Ministerstva dopravy, ktorá posúdila možnosti severojužného cestného prepojenia na strednom Slovensku. Vzišlo z nej sedem odporúčaní vrátane toho, že do budúcna je lepšie pracovať na prepojení severu a juhu cez Turiec a trasu cez Donovaly vyškrtnúť zo siete TEN-T. To vyvolalo u dotknutých regiónov obrovské rozhorčenie.

Preto predseda Iniciatívy stredné Slovensko (ISS), primátor Banskej Bystrice Ján Nosko zvolal online stretnutie členov združenia. Tí jednomyseľne odmietli tendenčne spracované stanovisko, ktoré podľa nich prichádza od úradníckej vlády na konci jej pôsobenia. Preto sa chcú so svojimi požiadavkami čím skôr obrátiť na nového ministra dopravy.

„Závery štúdie, ktoré odporúčajú vyriešiť stredoslovenské severojužné prepojenie koridorom vedeným prakticky cez západné Slovensko, nemôžeme za žiadnych okolností akceptovať. Štúdia spochybňuje prínosy stredoslovenského severojužného prepojenia rýchlostnou cestou R1. Na základe toho, že je výrazne konkurenčná pre prakticky západoslovenský koridor R3, navrhuje rezort dopravy jej úplné vyradenie z TEN-T koridorov a cestnej siete. Tento záver neznesie kritériá ani základnej logickej úvahy,“ píše Iniciatíva vo svojom vyhlásení.

rýchlostná cesta R7 Čítajte viac Na cestu spájajúcu D1 a R1 zabudnite. Vraj sa neoplatí cez Donovaly ani cez Turiec

Závery zverejnenej „štúdie“ považuje ISS za zásadné zlyhanie neuvedených autorov, navyše podľa ISS neuvádza žiadnu použitú literatúru či relevantný zdroj. „Už na prvý pohľad je rozdelenie úsekov a ich nákladová úroveň zjavne neobjektívna, v prospech západoslovenského koridoru,“ hovorí ISS.

Iniciaríva sa pri svojom hodnotení odvoláva na skoršiu štúdiu Geografického ústavu SAV, Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského, Katedry ekonomickej a sociálnej geografie, demografie a územného rozvoja z roku 2021, porovnávajúcu severojužné prepojene medzi rýchlostnou cestou R1 a R3. Z jej záverov vyplýva, že omnoho väčší prínos má práve variant rýchlostnej cesty R1.

Videotest: Nová Kia EV9
Video

„Zverejnenie tak zásadného materiálu bez rokovaní s príslušnými regiónmi na konci pôsobenia úradníckej vlády SR, ktorá nemá politický mandát, je neprípustné. Dôrazne upozorňujeme, že v strategickom pláne rozvoja dopravy SR 2030, ktorý prešiel posudzovaním vplyvov na životné prostredie je vybudovanie stredoslovenského severojužného prepojenia jednou z najdôležitejších priorít, ktorá má nespochybniteľné opodstatnenie a prínos,“ dopĺňa ISS.

Iniciatíva stredné Slovensko bude uvedený problém riešiť s nastupujúcou vládou SR, ktorá má politicky mandát. Zároveň bude žiadať stiahnutie zverejnenej štúdie pre jej zjavné chyby a nedostatky. Členovia budú žiadať, aby predmetom programového vyhlásenia vlády SR bolo aj nájdenie riešenia pre skutočné stredoslovenské prepojenie severu a juhu.

(Iniciatíva stredné Slovensko vznikla 30. mája 2017 ako otvorené združenie miest a obcí stredného Slovenska.)

debata chyba
Viac na túto tému: #rýchlostná cesta R3 #rýchlostná cesta R1 #prepojenie D1 a R1 #severojužný koridor
Články podľa značiek