Navrhovanie pekných áut ide Talianom od ruky, s kvalitou ich výroby si však ťažkú hlavu nikdy nerobili. Zmenila to až Panda druhej generácie – model, ktorý postavil taliansku automobilku Fiat opäť na nohy. Znie to neuveriteľne, ale malá Panda je skutočne jedným z najspoľahlivejších malých áut, aké si dnes môžete kúpiť. Nie na pomery Fiatu, ale na pomery segmentu všeobecne.
Napíšem to rovno – ak hľadáte malé schopné auto, zahoďte predsudky o „talianoch“ a vyskúšajte tento Fiat. Odvezie štyroch ľudí, jeho kufor má 206 l a ak sa k nemu správate ako človek, prežije vás. Verte mi, viem, čo píšem. Jedna Panda mi parkuje doma v garáži (1.4 16V) a v predchádzajúcom zamestnaní som s ďalšou (1.2 8V) absolvoval dvojročný test na 100 000 km.
Na Pandu z fotografií som narazil náhodou. Nájsť totiž nejakú v bazáre je menší zázrak. Neviem čím to je, ale rovnako raritný je medzi jazdenými autami aj Fiat 500. Pár inzerátov na internete človek nájde, ale vidieť ich v nejakom bazáre naživo už tak samozrejmé nie je. Potešilo ma preto, keď som v bratislavskej pobočke Autocentra AAA AUTO po dlhom čase jednu objavil. Bola to základná verzia s najslabším motorom v ponuke, teda osvedčeným benzínovým štvorvalcom 1.1 8V (40 kW/54 k). Všetko sa v nej ovládalo manuálne a o klimatizácii alebo centrálnom zamykaní nemohla byť ani reč. Aspoň že jej nechýbal elektrický posilňovač riadenia, prvé základné verzie si totiž museli vystačiť bez neho. Paradoxne však bola nalakovaná príplatkovou oranžovou metalízou. Umytá a naleštená vyzerala ako nová, výsledný efekt navyše korunovali úplne nové zimné pneumatiky Barum Polaris 2 so skromnými rozmermi 155/80 R 13. Hovorím, ako nová.
Testovaný exemplár | |
---|---|
Model | Fiat Panda 1.1i |
Rok výroby | 2007 |
Stav tachometra | 37 519 |
Cena | 4300 € |
Vozidlo zapožičala spoločnosť Autocentrum AAA AUTO |
Kľúčom k spoľahlivosti sú Poliaci a jednoduchosť
Pandy sa v otázke spoľahlivosti báť naozaj nemusíte. Taliani si na jej konštrukcii dali záležať a mechanické komponenty nadimenzovali tak, aby dlhodobo zvládali jazdu po zlých cestách. Teraz nehovorím len o poctivom uchytením všetkých ramien jednoduchého podvozku, ale aj o obdivuhodnej pevnosti jej päťdverovej karosérie. Dokonca ani verzia 100HP, ktorá ju svojim tvrdým podvozkom torzne podstatne viac namáha, nemá žiadne dodatočné výstuhy.
Predná náprava so spodnými priečnymi ramenami a vzperami MacPherson nie je nijak sofistikovanou konštrukciou, ľahkému autu však stačí a čo je hlavné, jej čapy dlhodobo odolávajú aj zlým mestským cestám. Myslím, že za to môže poďakovať svojej ľahkej konštrukcii a faktu, že Pandu montujú namiesto ležérnych Talianov o niečo poctivejší Poliaci. Čomu však nijako nezabránite, je pomerne rýchle opotrebovanie dlhých tyčiek stabilizátora. Jednoducho časom začnú klopať.
Zadná náprava snáď jednoduchšia už ani nemôže byť, napriek tomu autu nerobí hanbu a výborne odoláva priečnym silám. Ani pod záťažou výrazne nemení geometriu kolies a dobre znáša jazdu zákrutami s uťahovaním stopy ručnou brzdou (častý zvyk mladých ambicióznych šoférov). Odolnosť zadného zavesenia je samozrejme daná aj krátkymi zadnými ramenami a previsom karosérie minimalizujúcim zotrvačné sily.
Funguje to? Funguje, tak na čo si robiť starosti
Ku cti konštruktérov Pandy slúži aj to, že nezanedbali vyhotovenie jej elektrickej siete. V prevedení niektorých detailov však ostali verní svojej povesti a pri pohľade na niektoré súčasti elektrického vedenia žasnete, že to vôbec môže fungovať. Toľko čiernej lepiacej pásky amatérsky namotanej na kábloch a hadiciach (ako ochrana) snáď nenájdete na žiadnom inom aute. Keď som kedysi prvýkrát otvoril motorovú kapotu svojej Pandy, pohľad na hadice omotané čiernou páskou a tesnenie nad motorovou priečkou ukončené jednoduchým odtrhnutím (namiesto úhľadnejšieho odrezania) ma skoro rozplakal. Situácii nepomohlo ani konštatovanie predajcu „Prosím vás, na čo sa sťažujete? Funguje to? Funguje, tak čo“. Iróniou je, že to fakt funguje a dokonca spoľahlivo. Z niektorých detailov si jednoducho netreba robiť ťažkú hlavu.
Fiat akoby šetril na správnych miestach. Príkladom je kapota, jej vnútorná strana je nastriekaná len základnou farbou, žiadny finálny lak karosérie na nej nenájdete. Prečo aj? Nikto to nevidí a je to lacnejšie. Svetlo osvetľujúce batožinový priestor drží na akejsi vystrčenej konzole a nemá na zadnej strane žiadny kryt. Ani to však nevadí, naopak, je to ku prospechu veci, v noci totiž kufor lampička osvetľuje z prednej aj zadnej strany. A takýchto, na oko nedotiahnutých detailov by ste tu našli viac. V jednoduchosti Pandy je skrátka jej genialita.
Motory robia len radosť
Čím tento malý Fiat naozaj poteší, sú jeho motory. Už základný štvorvalec 1.1i má veľmi solídnych 40 kW/54 k. Autu s pohotovostnou hmotnosťou tesne presahujúcou 900 kg bohato stačí, prvé základné verzie si však museli vystačiť bez posilňovača riadenia. Volantom Pandy sa v tomto prípade točilo naozaj ťažšie (svojho času som ju mal na test), čo by mohlo vadiť najmä ženám.
S výkonnejším štvorvalcom 1.2i (44 kW/60 k) sa z Pandy stáva nenápadný dravec, ktorý sa v centre šikovne prepletá premávkou a za mestom ho nie je problém rozbehnúť na tachometrových 165 km/h. V porovnaní so základnou verziou takto motorizovaná Panda pribrala len 20 kg.
Pre priaznivcov naftových motorov Fiat montoval aj turbodiesel 1.3 MultiJet s výkonom 51 kW/70 k, neskôr až 55 kW/75 k. Motor to nie je zlý, ale nemá rád studené štarty, pomalšie sa zohrieva na prevádzkovú teplotu a jeho vstrekovanie aj turbodúchadlo sú už z princípu náchylnejšie na poruchy a neskorší drahý servis. Benzínové motory Pandy sú tak vydarené, že úspora paliva naftového motora v konečnom dôsledku nevyváži jeho vyššie nároky na servis. Len pre zaujímavosť, pohotovostná hmotnosť špičkovo vybavenej naftovej Pandy sa oproti základnej verzii zvýšila o 95 kg. Väčšinu nárastu hmotnosti navyše znáša predná náprava.
Do terénu aj serpentín
Osobitnú pozornosť si zaslúžia špeciálne verzie Pandy. Nepredávajú sa vo veľkých množstvách a pravdepodobne na nich automobilka ani poriadne nezarába, o to vzácnejšie však je, že ich Fiat poslal do sériovej výroby. Výlučne na cesty je určená športová verzia 100HP poháňaná motorom 1.4 16V s výkonom 74 kW/101 k. S trochou nadhľadu by sa dalo konštatovať, že je to Punto prezlečené za Pandu. Pod jej karosériu sa totiž nasťahovalo niekoľko kľúčových komponentov z väčšieho modelu. Ich výraznejšie dimenzovanie je zároveň zárukou, že vydržia zvýšené namáhanie. Či sa bavíme o brzdách, motore alebo samotnej prevodovke, v žiadnej inej Pande tieto komponenty nenájdete. Výborná šesťstupňová prevodovka je však o niečo dlhšia ako päťkvalty v bežných verziách, Panda 100HP má tak o niečo väčší polomer otáčania (medzi podbehmi je menej miesta, navyše sériovým obutím verzie 100HP sú široké pneumatiky Goodyear F1 Eagle 195/45 R 15). Počítajte s tvrdším a nižším podvozkom, ktorý z vás na dierach vytrasie dušu. Jej malú palivovú nádrž na 35 l benzínu budete navyše plniť každú chvíľu.
Verzie 4×4 (najmä Cross a Climbing) sa vyznačujú enormnou priechodnosťou terénu, za ktorú vďačia ľahkej konštrukcii, krátkemu rázvoru 2299 mm a malým previsom vpredu aj vzadu. Obratnosť a priechodnosť Pandy s pohonom všetkých kolies sú skutočne famózne, na ceste však kladie pohon všetkých kolies o niečo väčší pasívny odpor, takže auto viac žerie a chýba mu dynamika. Elektrohydraulická medzinápravová spojka montovaná k zadnému diferenciálu Pandy 4×4 od roku 2009 je lepšia než jej viskózna predchodkyňa. V zákrutách nekladie tak veľký odpor a na prešmyk predných kolies reaguje o niečo skôr. Ak môžete, hľadajte verzie vyrobené po roku 2009.
Pozor na olej
Čím novší motor, tým mám menej oleja. To je žiaľ špecifická vlastnosť novodobých motorov Fiatu. Ekológia velí používať menšie olejové náplne, na majiteľa sa tak presúva väčšia zodpovednosť pri ich častejšej kontrole. Verzia 100HP má olejovú náplň s objemom len 2,9 l. Ak jazdíte rýchlo, pravidelná kontrola oleja je v tomto prípade nevyhnutná. Rovnako citlivé na olej sú aj naftové štvorvalce 1.3 MultiJet. Pozor na to! Staršie agregáty 1.1i a 1.2i majú olejové náplne paradoxne väčšie. Panda má navyše oceľovú olejovú vaňu. Tá je síce odolnejšia než hliníková (pri položení auta „na brucho“ nepraskne, len sa zdeformuje), ale ak ju raz poškodíte, zle odoláva korózii a jedného dňa sa v nej vytvorí doslova diera, ktorou olej pomaly vytečie. Je dobré stav olejovej vane pravidelne kontrolovať.
Pri kúpe si dobre skontrolujte aj stav elektrického posilňovača riadenia. Stávalo sa, že prestával fungovať, alebo pri točení volantom nebezpečne znižoval napätie v palubnej sieti a ostatné spotrebiče začali vypadávať. S čím počítajte určite, je nižšia životnosť výfuku. Za tri, štyri roky bude zadný výfukový tlmič skoro s istotou na odpis.
Michal Válka, Regional Buying Manager AAA AUTO
"Populárna Panda bola na trh uvedená v roku 2003 a jej výroba bude tento rok ukončená. Preto vzhľadom na vysoký dopyt možno očakávať, že ojazdené exempláre budú v nasledujúcich rokoch strácať svoju cenu omnoho pomalšie ako doteraz.
Pandu druhej generácie možno v súčasnosti kúpiť už od 2 500 eur. Mnoho záujemcov o ojazdené auto sa síce obáva slabej povesti talianskych vozidiel značky Fiat, ale v prípade Pandy nie sú obavy z krátkeho polčasu rozpadu na mieste. Jednoduchá konštrukcia totiž predznamenáva vysokú mieru spoľahlivosti a Panda sa tak zaraďuje medzi najbezproblémovejšie autá na trhu. Skrátka, čo v aute nie je, to sa ani nemôže pokaziť.
Pri pohľade na malé vonkajšie rozmery vozidla každého príjemne prekvapí, koľko miesta Panda cestujúcim ponúka. V segmente mestských minivozidiel nemá z tohto hľadiska konkurenciu, pohodlne totiž odvezie štyri urastené dospelé osoby. Ďalšou zbraňou Pandy oproti konkurencii je – popri nestarnúcom dizajne a dobrom výhľade z kabíny – aj veľmi ľahká ovládateľnosť, ktorú si v úzkych mestských uličkách nemôžu vynachváliť predovšetkým ženy. Práve vďaka obľube u žien je však predajnosť Pandy vysoko závislá na farbe laku a na optickom stave karosérie. Nevýhodou je často veľmi obmedzená úroveň výbavy, kde pomerne často chýba i posilňovač riadenia.
Panda nie je veľmi vhodná na cestovanie po diaľnici, rýchlejšiu jazdu totiž komplikuje horšia aerodynamika a slabý výkon motora. Zachované autá s commonrailovými dieselami sú na trhu ojazdených áut vzácne a po sčítaní ich vyššej ceny, všetkých potenciálnych rizík a servisných nákladov nie je ich voľba ekonomicky opodstatnená. Rokmi preverené zážihové pohonné jednotky rady Fire sú tak medzi kupujúcimi jasným favoritom."
História modelu | |
---|---|
2003 | Začiatok výroby, benzínové motory 1.1i (40 kW/54 k), 1.2i (44 kW/60 k) a naftový štvorvalec 1.3 MultiJet 16V (51 kW/70 k). |
2004 | Verzie s pohonom 4×4, štandardná verzia 4×4 a Panda 4×4 Climbing. |
2005 | Panda 4×4 Cross s elektronickou uzávierkou. Naftový motor 1.3 MultiJet Euro 4. |
2006 | Panda 100HP s motorom 1.4 16V (74 kW/101 k), zníženým športovým podvozkom a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. |
2009 | Facelift, väčšie vonkajšie spätné zrkadlá, verzie 4×4 s novou elektrohydraulickou medzinápravovou spojkou. |
2010 | Motor 1.2i (51 kW/70 k) Euro 5, turbodiesel 1.3 MTJ (55 kW/75 k). |
2011 | Predstavenie tretej generácie Fiatu Panda. |
Odporúčanie |
---|
Pri Fiate Panda voľte skôr benzínové motory. Ani najslabší s objemom 1,1 l na tom nie je s výkonom 40 kW/54 k vôbec zle a do mesta bohato stačí. Motor 1.2 8V je skoro luxusným pohonom, dvojnásobne to platí o jeho neskoršej výkonnejšej verzii (51 kW/70 k). Verzia 100HP je samostatnou kapitolou, dynamikou mnohým vyráža dych a zrýchlením na semaforoch porazí väčšinu áut, jej tvrdý podvozok sa však do mesta absolútne nehodí. Naftový motor je dynamický a relatívne úsporný, no nemá rád časté studené štarty, ktorým sa v meste jednoducho nevyhnete. Skrátka, naftový motor má v sebe väčší potenciál neskoršej zrady, než ponúkané benzínové agregáty. |
Dobrá odolnosť voči korózii, bezporuchové motory a výdrž jednoduchého podvozku sa starajú o dobrý technický stav väčšiny ponúkaných exemplárov. Dokonca aj elektrika, tradičná slabosť talianskych áut, robí v prípade Pandy dobrotu. Skôr buďte opatrní v prípade verzií 4×4, ktoré predchádzajúci majitelia týrali v teréne viac, než bolo zdravé. V roku 2009 Fiat vymenil viskóznu medzinápravovú spojku za elektrohydraulickú. Tá je lepšia, voľte preto radšej tieto novšie verzie. Panda 100HP je výborná, no keď sa dostane do rúk nevybúreného vodiča, necitlivým správaním ju časom unaví. Aj keď jej mechanika vydrží naozaj veľa, preverte si jej predošlý život. |
Časté poruchy |
---|
Korózia zadného dielu výfuku, poruchy elektrického posilňovača riadenia, predčasne opotrebované tiahla predného stabilizátora, pri preťažovaní skrátená životnosť zadných tlmičov pruženia, pri častej rýchlej jazde vyššia spotreba oleja (1.3 MTJ), náchylnosť poškodenej olejovej vane ku korózii a neskoršiemu vzniku netesností. |